Ga naar inhoud

HomeComputerMuseum


Aanbevolen berichten

Voor de mensen die het nog niet weten, ik ben bezig een HomeComputerMuseum in Helmond. Dit wordt een volledig interactief museum welke de geschiedenis van de thuiscomputer vanaf 1975 tot en met nu (en zelfs een visie voor de toekomst) laat ervaren door in blokken van 5 jaar in een tijdscorrectie kamer de computers te laten proberen.

 

Inmiddels is het bestuur 6 mensen groot en staan er collecties van diverse verzamelaars, het is dus geen collectie van 1 persoon. Er is ook een pand in het centrum van Helmond ter beschikking gesteld waar het geheel in zal worden gestart. Echter is dit pand leeg, dus heb ik een Kickstarter gestart:

 

KLIK HIERO

 

:? Maar wat ga je met het geld doen dan :?
Nou, ik heb een casco pand (zie filmpje uit de kickstarter) van 621m2 en HEEL VEEL computers. Ik kan de computers moeilijk op de grond zetten in het donker. Dus heb ik centen nodig voor elektra aan te leggen, lampen aan te sluiten en (verplaatsbare) wanden te plaatsen om de ruimtes in te delen.

 

:? En dan word je er rijk van :?
Volgens mij is een museum geen goed businessplan om rijk van te worden :+. Mijn doel is om wel banen te creëren binnen het museum, maar dat is pas iets van latere zorg. Voor nu wil ik een inrichting hebben en mensen naar binnen. Het doel is niet om iemand er rijk van te maken, het doel is om de kennis en materialen van de thuiscomputer intact te houden en dat over 50 jaar nog steeds die Commodore PET 2001, Apple II en Tandy TRS80 werkend in Helmond staan.

 

:? Ben jij de enige die dit gaat draaien :?
Nee. Er wordt een stichting opgericht met 6 mensen (voorlopig). Deze gaan het museum draaien. Het concept komt wel van mij.

 

:? Hoe ga je dan alles betalen :?
Entree en additionele diensten zoals het Arcadecafe, reparatiedienst, winkel en verhuur van een ruimte voor bijeenkomsten, LAN-parties etc.

 

:? Helmond is ver weg... :?
Helmond is te bereiken via trein (vanaf Eindhoven, Venlo, Nijmegen of Den Bosch) en is maximaal 3 uur rijden voor iedereen (3 snelwegen in de buurt). Ik zorg wel dat je jezelf niet verveelt in het museum en dat het die 3 uur rijden waard is ;)

Dus kun je €5 missen, dan help je mij er enorm mee en mag je ook nog eens het museum in (hoeft niet) vanaf maart 2018, meer is natuurlijk ook zeer welkom en daar krijg je weer leuke dingen voor terug.

 

Dankjewel alvast. :*

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Hier nog een persoonlijk interview en waarbij ik de noodzaak laat zien en uitleg waarom de Kickstarter moet slagen: 

 

aangepast door WHiZZi
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik heb een aantal weken terug een nieuw promo filmpje gemaakt. Wellicht ook leuk om hier te delen, heb je meteen wat meer inkijk in het HomeComputerMuseum voor die mensen die nog niet overtuigd zijn ;)

 

 

Inmiddels hebben we ook een Retro Shop geopend waar we op dit moment te koop hebben (greep uit de selectie):

- Commodore 64 (compleet en onderdelen)

- Sinclair ZX Spectrum (gereviseerd en eventueel met DivMMC)

- Philips P2000C

- Apple monitoren

NOS Cassettebandjes, 3,5 t/m 8" FDD, Arcade Joysticks

 

Dus nog meer reden voor een bezoekje (hoop ik) 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is wel erg gaaf hoor, goed bezig ! Knap ook dat jullie de huisvesting zo mooi voor elkaar hebben (en dat behang is hier en daar episch).

 

Gewoon uit interesse, ik lees dat het museum mede mogelijk is door het uitvoeren van reparaties, vrijwilligers en 'mensen met autisme'. Kun je over dat laatste iets vertellen ? Is het iets van een dagbesteding voor mensen met autisme of zijn mensen met autisme juist heel goed in het repareren van oude apparaten ? Ik ken geen mensen met autisme en vraag het mij af hoe dat zo bij elkaar is gekomen. 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Minuteman said:

Gewoon uit interesse, ik lees dat het museum mede mogelijk is door het uitvoeren van reparaties, vrijwilligers en 'mensen met autisme'. Kun je over dat laatste iets vertellen ? Is het iets van een dagbesteding voor mensen met autisme of zijn mensen met autisme juist heel goed in het repareren van oude apparaten ? Ik ken geen mensen met autisme en vraag het mij af hoe dat zo bij elkaar is gekomen. 

Ik heb sowieso interesse gehad in psychologie/psychotherapie. Ik heb overwogen om die richting in te gaan als beroep maar heb uiteindelijk toch de IT verkozen.

 

Daar kwam ik ook veel in aanraking met mensen met een vorm van autisme en dat er heel vaak onbegrip optreedt. Mensen met een vorm van autisme moet je iets anders mee communiceren, maar men is niet per definitie dom. Dit laatste wordt wel vaak gedacht is mijn ervaring.

 

Toen het plan van het HomeComputerMuseum ontstond, was het ook voor mij logisch dat hier mensen met autisme gingen werken. Uiteraard was mij ook al bekend dat hier in sommige gevallen ook een financieel voordeel aan zit voor de stichting, dagbesteding/wmo

 

De mensen met een autisme spectrum stoornis kunnen goed zijn met computers (hoeft niet altijd) en het HomeComputerMuseum is dan ook een ultieme plek voor die mensen die dat kunnen waarderen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Deze komt ook wel in aanmerking voor het museum, een IBM PS/2 57 486SLC2. Eind vorige eeuw ooit bij mijn schoonouders neergezet en hij doet nog dagelijks dienst voor een spelletje kaart. Voor de gelegenheid vandaag eens een filmpje van gemaakt, boot nog best snel op zo.

 

Ik zoek nog een bijhorende 2 knops PS2 muis, dan is de set compleet inclusief een monitorvoet die omhoog kan (ok, een 5,25 floppy zou het helemaal afmaken samen met een MCA ethernet adapter.) 

 

Met de Num-lock was ik even te snel, machine was nog niet opgestart. 

 

 

 

aangepast door Minuteman
Link naar bericht
Delen op andere sites

Toen Windows 95 uit kwam, hadden nog heel veel mensen een 486. Niet iedereen had de luxe om meteen naar de Pentium te springen toen Windows 95 uit kwam. Ikzelf heb Windows 95 nog heel even op een 386 gehad (kort daarna vervangen door OS/2 3.0 welke aanzienlijk sneller werkte).

 

In het museum hebben we ook op 1 486 Windows 95 gezet, draait best redelijk.

 

PS/2 machines zijn mooi, maar wel echt draken van computers. Dankzij dat IBM met de PS/2-lijn zichzelf weer in een unieke positie wilde zetten met exclusieve hardware (MCA-sloten, ESDI-schijven) en maar heel beperkt of geen ondersteuning bieden voor ISA-uitbreidingen, zijn ze nu erg vervelend om te repareren. 

 

We hebben op dit moment zelfs maar 2 werkende PS/2-machines in het museum staan. De P70 (draagbare) en een Model 30. Dus mocht je die PS/2 kwijt willen, ik heb wel een adresje ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Achteraf gezien is het natuurlijk niet handig om Windows 95 op een computer minder dan een Pentium te zetten.. Maar in 1995/1996 wilde je natuurlijk wel het nieuwste hippe draaien.

 

Nu zou ik het dus ook niet meer adviseren, maar voor in het museum is het wel een nostalgisch gevoel om de traagheid van toen te kunnen ervaren ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hangt ook vooral van de kloksnelheid van de 486 af aangezien binnen de chipset het verschil daar in vrij extreem is (25 MHz - 133 MHz). Een vriend van me had een DX4 100MHz, daarop draaide Windows 95 verdienstelijk hoor. ;) 

 

20150501_205855.jpg.e635167832773913cb1581a5760fb444.jpg

 

Deze was zelfs 'ontworpen' voor Windows 95. :P

aangepast door Hinse
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, djkoelkast zei:

Jouw foto is echter geen 486, maar een AMD 586 133 (vergelijkbaar met een Pentium 75 zo te zien of andersom: 75mhz vergelijkbaar met een pentium 133), dus dat was ook al een soort van Pentium.

Wikipedia verwarde mij: AMD produced several clones of the 80486 using a 40 MHz bus (486DX-40, 486DX/2-80, and 486DX/4-120) which had no equivalent available from Intel, as well as a part specified for 90 MHz, using a 30 MHz external clock, that was sold only to OEMs. The fastest running 80486 CPU, the Am5x86, ran at 133 MHz and was released by AMD in 1995. 150 MHz and 160 MHz parts were planned but never officially released.

 

Maar het ging uiteraard niet om een verkeerd feit in mijn post, maar om het punt dat ik wilde maken. Dat er binnen de 486-range snelheden bestaan die Windows 95 wel vrij goed kunnen draaien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Die am5x86 had ik ook. Er was ook een specifieke “pentium uitoering” die in socket 4 paste. De 5x86 heb ik een lange tijd gehad. Was er erg blij mee. Echter op fpu rekenen kracht verloor hij het van de pentium.

Denk niet dat ik er ooit win95 op heb gedraait. Heb lang doorgedraait op dos voor de games. Pas toen games specifiek voor win95 uitkwamen ben ik overgestap, al was dat hoogstwaarschijnlijk met een pentium 133 of nog later met een pentium 233mmx.

 

Heb thuis enkele model30 ibm ps/2, het fijne van deze is dat ze gewoon isa sloten hebben. Alleen de harddisk en floppy aansluiting zijn afwijkend omdat ze de stroom krijgen via de flatcable. Heb het nog niet geprobeerd maar ik vermoed dat je de stroom voor een evt ide harddisk gewoon ergens op het bord of uit de kabels kunt aftappen.

Heb al jaren de printplaten en bios voor een xtide liggen. Maar eens een keer de onderdelen bestellen zodat ik ze af kan bouwen en kan testen met een compactflash adapter.

 

ben vorig jaar in het museum geweest en het was erg gaaf om al die machines uit mijn jeugd te zien. Ga er dit jaar zeker nog een keer naar toe.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Kijk, kijk... Ook ik heb nu dit museum ontdekt en ga zeker een keer kijken. Als ex-docent bezat ik nogal wat van dat retro spul die mijn werkgever in de container wilde gooien. Toen dacht ik "zonde" Ben nu toch van alles aan het wegdoen ( en/of verkopen ) en probeer alleen de oudjes waar ik zelf aan gewerkt heb weer aan de gang te krijgen. Dat zijn de P2000T, P2000M, CHE-1 en nog een Xerox bak. Weet iemand iets van de CHE-1? Daar moeten toen toch zo'n 2200 man mee bezig zijn geweest. Laat maar horen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zitten 3 printen in die CHE-bak van mij. Een MDCR-controllerkaart, een 80-coloms kaart en een RGB uitbreiding (zie bijlagen). Wie kan mij hier iets meer over vertellen? Met name het schema en hoe te gebruiken.

 

Alvast bedankt en de groeten...

 

MDCR-controller.thumb.jpg.a1a1945739a61e1ac749b997a37de2ad.jpg

80-colom.jpg

RGB-extension.jpg

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites

CHE-1 was een Apple ][ toch? Misschien beter in dat topic, als dat er nog niet is kun je een Apple ][-topic aanmaken.

Dit topic niet meer echt relevant. De eigenaar van het museum zien we nooit meer, als hij belooft naar retroconventies te komen komt hij niet en de kickstarter waar dit topic om draaide bleek niet succesvol met maar 25% van het gewenste bedrag.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zit hier nog wel, 

 

Ik heb overigens nooit belooft om te komen, ik heb 'wellicht' gezegd en als de Verzamelaarsjaarbeurs niet was geweest, was ik wel gekomen. Het had wat netter geweest als ik het had gemeld, mee eens. 

 

Ondertussen is er wel ontzettend veel gebeurd. Waarschijnlijk ook de reden waarom ik niet heel actief ben geweest hier in de afgelopen maanden.

 

Het belangrijkste nieuws, we gaan verhuizen.. sinds 01-10-2019 hebben wij de sleutel van een 1090m2 pand waar we tot in lengte der dagen in zullen zitten. Geen anti-kraak, geen tijdelijke huur maar gewoon permanent. Het mooiste is, het nieuwe pand zit aan de overkant van de straat. Hier ben ik al mee bezig sinds maart 2019 trouwens ;)

49141768258_1fed29703d_c.jpg

 

Binnen zag het er zo uit:

48771431718_918649021c_c.jpg 

 

Nu zo (alle TL vervangen door LED):

49142267306_7931e91df9_c.jpg 

 

Verder zijn we, ruim anderhalf jaar na opening, officieel erkend als Erfgoed door een onafhankelijke jury die uit 56 bedrijven een keus heeft gemaakt en daarna via een publieksstemming nog 48% van de stemmen gehaald.

49030587563_67002ab771_c.jpg

 

Hiermee het eerste Europese technische museum wat officieel erfgoed is.

 

Verder nog een aantal zeer zeldzame machines erbij. Een complete Apple Twentieth Anniversary Macintosh incl doos met boeken en software. Een Apple III, Colecovision, Fairchild Channel-F, NeXTstation, DAI (16K Teleac versie) en waarschijnlijk nog wel een paar die ik ben vergeten. 

 

Per 02-02-2020 zullen wij heropenen op de Noord Koninginnewal 28 in Helmond. Tot 06-01-2020 blijven we overigens ook gewoon open op de Kluisstraat en eenieder die komt bezoeken en zegt dat hij van Retroforum komt, mag van mij naar het nieuwe pand en snuffelen in onze voorraad ;)

Ik zal hier wat vaker komen en duidelijker zijn of ik wel of niet kom, is zeker niet netjes geweest. Volgend jaar de dag niet meer plannen op dezelfde dag als de verzamelaarsbeurs, voor deze laatste krijgen we overigens ook betaald om daar te staan en gezien we nog steeds een non-profit organisatie zijn (en ik nog gewoon in loondienst ben) heeft geld verdienen voor het museum nog steeds prioriteit.

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 11/27/2019 at 8:55 PM, Wijnand said:

Kijk, kijk... Ook ik heb nu dit museum ontdekt en ga zeker een keer kijken. Als ex-docent bezat ik nogal wat van dat retro spul die mijn werkgever in de container wilde gooien. Toen dacht ik "zonde" Ben nu toch van alles aan het wegdoen ( en/of verkopen ) en probeer alleen de oudjes waar ik zelf aan gewerkt heb weer aan de gang te krijgen. Dat zijn de P2000T, P2000M, CHE-1 en nog een Xerox bak. Weet iemand iets van de CHE-1? Daar moeten toen toch zo'n 2200 man mee bezig zijn geweest. Laat maar horen...

De CHE-1 is inderdaad een Apple ][-kloon van de Computer Hobbyvereniging Eindhoven. Leden konden een zelfbouw-kit aanschaffen voor deze machine en er werd veel mee geëxperimenteerd. Er zijn zo'n 1300 mainboards verkocht en tal van uitbreidingen op de basis (wat dus een Apple ][ is). Schema's en dergelijke voor de insteekkaarten is lastig, juist omdat het vaak zelf werd gemaakt. Je zou de IC's kunnen opzoeken en kijken wat het moet doen. 

 

Verder hoort dit inderdaad in een eigen topic thuis, dan kan ik hier blijven vertellen over het HomeComputerMuseum.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed nieuws en goed te lezen dat je nog altijd actief bent.

Voor zover ik weet (en iedereen in Schagen wist) zou je gewoon komen, er was zelfs al besproken welke computers je mee zou nemen, dat heeft o.a. ook mijn keuze beïnvloed, want dubbel meenemen heeft minder zin, dus daar is toch wel enige teleurstelling ontstaan en bij het uitblijven van reacties hierover dacht ik dat je wellicht geen zin meer had om te posten, wat je goed recht is natuurlijk, maar wel jammer zou zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mee eens, het is mij ook volledig ontschoten. Vreemd genoeg ook geen meldingen gezien in de e-mail dat ik getagged was en bij die zeldzame keer dat ik hier een post maakte, niet op het wereldbolletje geklikt. Dus bij deze excuses en het zal niet meer voorkomen dat ik niet duidelijk ben of ik wel of niet ergens kom. 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uur geleden, WHiZZi zei:

Mee eens, het is mij ook volledig ontschoten. Vreemd genoeg ook geen meldingen gezien in de e-mail dat ik getagged was en bij die zeldzame keer dat ik hier een post maakte, niet op het wereldbolletje geklikt. Dus bij deze excuses en het zal niet meer voorkomen dat ik niet duidelijk ben of ik wel of niet ergens kom. 

 

Kan gebeuren ;) Dan is er gelukkig niets aan de hand en dan kan het topic open blijven en zijn we ook zeer benieuwd naar je vorderingen.

Een foutje maken moet ook gewoon kunnen, we waren vooral verbaasd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Grappig, een vraagje over de CHE lost ineens een aantal andere problemen op. Ik ga een nieuwe topic aanmaken. Maar, die CHE hoort wel thuis in je computermuseum. B.T.W. hooert bij het museum ook de documentatie die bij die computers hoort?

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, Wijnand said:

Grappig, een vraagje over de CHE lost ineens een aantal andere problemen op. Ik ga een nieuwe topic aanmaken. Maar, die CHE hoort wel thuis in je computermuseum. B.T.W. hooert bij het museum ook de documentatie die bij die computers hoort?

In het HomeComputerMuseum wel en ja, de CHE-1 zou ik graag willen toevoegen aan de collectie. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
8 minutes ago, djkoelkast said:

Ik snap dat je reclame wil maken @WHiZZi en op zich heb ik daar ook geen moeite mee, maar wel in dat je echt in elke post je bedrijfsnaam voluit post, het topic heet ook al zo, ik vind dat wel voldoende.

RetroForum draait geheel op eigen geld, geen reclame, geen inkomsten. 

Ik zal er rekening mee houden. 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...