Ga naar inhoud

EK voetbal 2024 Pool


Aanbevolen berichten

gestart (aangepast)

Nederland is geplaatst voor het eindtoernooi deze zomer.

Met die reden open ik daarom opnieuw een voetbal Pool.

 

logo.png.b4a82070e3897088aedd588cd9219396.png

 

Uitleg Pool

De opzet van de Pool is exact hetzelfde als die van de Pool van EK 2020.

Het invullen en voorspellen tijdens de Pool gebeurt daarom weer in 2 fasen;

  • Fase 1: Iedere deelnemer vult in het bijgevoegde invulformulier alle alle 36 wedstrijden een voorspelling van de uitslag in. Daarnaast worden ook de 16 landen ingevuld waarvan verwacht wordt dat die de achtste finale gaan bereiken én de antwoorden op de 12 onderstaande detailvragen worden beantwoord. Alle velden die ingevuld moeten worden zijn gemarkeerd met een oranje/roze kleur in het invulformulier.
  • Fase 2: Deze fase start nadat de eerste ronde is gespeeld en de 16 landen bekend zijn die de achtste finales hebben bereikt. Iedere deelnemer vult in het invulformulier nu voor iedere ronde (kwartfinales, halve finales en finale) de landen waarvan verwacht wordt dat die een ronde verder komen. Tevens wordt de verwachte kampioen ingevuld. Alle velden die in deze fase ingevuld moeten worden zijn gemarkeerd met een groene kleur in het invulformulier. 

 

Invultermijnen

  • De eerste fase van de Pool dient uiterlijk aanstaande donderdagavond 13-06 om 21:00 ingestuurd te zijn (via pb)
  • De tweede fase van de Pool dient na de eerste ronde (26-06) ingevuld te worden en uiterlijk zaterdag 29-06 om 17:00 ingestuurd te zijn (via pb)

 

Puntentelling

Eerste Ronde (maximaal 180 punten):

  • Iedere volledig goed voorspelde uitslag levert 5 punten op
  • Iedere goed voorspelde winnaar levert 3 punten op
  • Iedere verkeerd voorspelde gelijke stand levert 3 punten op
  • Een verkeerd voorspelde winnaar of het voorspellen van een gelijke stand terwijl er een winnaar is levert geen punten op

Tweede Ronde (maximaal 285 punten)

  • Iedere goed voorspelde achtste finalist levert 5 punten op (maximaal 80 punten)
  • Iedere goed voorspelde kwart finalist levert 10 punten op (maximaal (80 punten)
  • Iedere goed voorspelde halve finalist levert 15 punten op (maximaal 60 punten)
  • Iedere goed voorspelde finalist levert 20 punten op (maximaal 40 punten)
  • Een goed voorspelde kampioen levert 25 punten op

Detailvragen (maximaal 50 punten + 10 punten)

  • Iedere goed beantwoorde vraag levert 5 punten op (maximaal 50 punten)
  • Voor de 2 bonusvragen (gemarkeerd met een * geldt dat de deelnemer die het dichtst bij het antwoord zit 5 punten krijgt (maximaal 10 punten)

 

Detailvragen

1. Wie scoort het eerste doelpunt voor Nederland?

2. Welke Nederlander krijgt als eerste een gele kaart?

3. Wie wordt de topscoorder van Nederland?

4. Wie wordt de topscoorder van het EK 2024?

5. Welk land scoort de minste doelpunten?

6. Welk land scoort de meeste doelpunten?

7. Welk land krijgt de minste tegendoelpunten?

8. Welk land krijgt de meeste tegendoelpunten?

9. Welk land krijgt de minste gele kaarten?

10. Welk land krijgt de meeste gele kaarten?

 

*. Hoeveel doelpunten worden er op het EK 2024 gescoord? [EK 2016: 108 doelpunten / EK 2020: 142 doelpunten]

*. Hoeveel gele en rode kaarten worden er in totaal op het EK 2024 uitgedeeld? [EK 2016: 205 gele kaarten en 3 rode kaarten / EK 2020: 151 gele kaarten en 6 rode kaarten]

 

Invulbestand

EK 2024 Pool - Invulblad.xlsx

 

Het Toernooi

Ronde1.thumb.png.f330f456f94b3b7265a16bc59346ad3d.png

 

45274040_PouleA.thumb.png.0763e870401e2f6b734aba57093ddd3a.png

 

218451987_PouleB.thumb.png.3e78d9d00af2b1397d14e238b27ce1ae.png

 

149512054_PouleC.thumb.png.32ff25f13cdd16ebd7f61835aee59fb5.png

 

1858853406_PouleD.thumb.png.298a792949328e4d9437ed0a73a480d0.png

 

173841759_PouleE.thumb.png.9c01975ce2d50dcdf37f67337a9d6cac.png

 

934883601_PouleF.thumb.png.8f4b5467dc9f97ac679aa9f02ed6b974.png

 

Ronde2.thumb.png.e48f3e047452cd2f35571af2d0d83477.png

 

1146291439_Achtste(1).thumb.png.46883a2f065fa7d8a9a0d28cf49ffb08.png

 

777438912_Achtste(2).thumb.png.0178f8eaff067e7349b2a8de010a1f3f.png

 

Kwart.thumb.png.3056ceefbe86165395b7b384f08bc26d.png

 

Halve.thumb.png.2c6d9bdb173d613f74ed5aaa69ccbf5d.png

 

Finale.thumb.png.aca710d156694c29e7532380f77db7e9.png

 

1001407067_ToernooiStats.thumb.png.62519d9b4e3b768c5a743802de74d8f3.png

 

Detailvragen.thumb.png.3b80e474c4253db0906c3588c5f40d8d.png

 

Stadions.thumb.png.517af823e5c52c9aef34a07d1d1e6214.png

 

1223917656_NederlandsElftal.thumb.png.1e83273bf863a135a44410315aee6acf.png

 

Klassement.thumb.png.750aa99df48e25124286a114df6e8a1b.png

 

 

Tot slot

Je hoeft absoluut geen verstand te hebben van voetbal of kennis te hebben welke landen bovenaan staan in de FIFA-ranglijst staan en welke landen er sterker zijn.

De bal is rond (cliché) en het is al vaker voorgekomen dat iemand die totaal geen verstand van voetbal heeft voor de lol meedoet en de Pool wint door zijn of haar favoriete vakantielanden in te vullen.

 

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn inzending is binnen ;) 

 

Eindelijk weer een eindtoernooi die niet in de winter wordt gehouden, of wordt beperkt door allerlei coronamaatregelen.

Eindelijk weer met z'n allen in de binnenstad kijken naar een groot scherm met lauwe pils.

Eindelijk weer de charme van het eindtoernooi MET het Nederlands elftal zoals het hoort na 10 lange jaren. :9~

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het toernooi gaat beginnen en we zijn met 5 deelnemers in deze Pool, net genoeg om de Pool door te kunnen laten gaan.

De OP is inmiddels bijgewerkt en er zitten hier en daar nog kleine foutjes in, maar die worden er zo spoedig mogelijk uitgewerkt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Rare uitslagen gisteren..

 

Ik had Oekraïne, ondanks de oorlog, toch wel iets sterker verwacht. Zo te zien ben ik hierin niet de enige ;) 

België had veel pech, maar komen echt nog wel terug. 

Frankrijk heeft mij nog niet overtuigd, een gelijkspel zou mooi zijn vrijdag!

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Wedstrijddag 5.

Hieronder de voorspelde uitslagen en verdiende punten:

 

18-06.png.2155690e0c581811cb2272b00083f38a.png

 

 

De OP wordt morgen bijgewerkt.

EDIT 19-06 15:11: OP bijgewerkt.

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ah, dat is een handmatig foutje in dit overzicht van voorspellingen.

De punten worden automatisch berekend, dus in het klassement zijn wel de juiste punten totalen vermeld.

Ik zal morgen dit foutje herstellen 😉.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wedstrijddag 13.

Hieronder de voorspelde uitslagen en verdiende punten:

 

1244879712_26-06(1).thumb.png.215ecaf43b18e48b7d0f92265c832050.png

 

83083139_26-06(2).thumb.png.de748e1ca711928ea52f259b6ed746d5.png

 

188440535_26-06(3).thumb.png.cb79869a9d720d735b3ce21b1d0c9f6f.png

 

Het klassement en het schema voor de tweede ronde zijn bijgewerkt in de OP;

De rest statistieken volgen morgen in de loop van de avond.

 

De poule fase is nu afgerond en dus begint de knock-out fase aanstaande zaterdag om 18:00.

Iedere deelnemer van deze Pool moet dus nu voor aanstaande zaterdag 18:00 het tweede deel van de inzending met voorspellingen doorgeven.

Dat betekent dus dat iedereen zijn 8 kwartfinalisten, 4 halve finalisten, 2 finalisten en 1 kampioen doorgeeft via pb naar mij.

Invullen mag via het invulformulier (dan dienen de groene cellen ingevuld te worden), maar dit mag ook los per pb aan mij doorgegeven worden.

 

Ik stuur zodadelijk ook een pb ter herinnering.

Vergeet zeker niet om in te zenden!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Wedstrijddag 16.

Hieronder de voorspelde uitslagen en verdiende punten:

 

01-07.thumb.png.b1c297c5756fa315a869d6c39cb8dbbd.png

 

De standen in het klassement in de OP zijn bijgewerkt.

De rest in de OP wordt morgen bijgewerkt. 

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Mijn eerste bericht over dit ‘toernooi’ en daarin wil ik vooral maar benadrukken hoe verschrikkelijk de organisatie is. De scheidsrechters zijn van een zwaar door het ijs gezakt niveau en er is constant sprake van een enorme willekeur aan beslissingen. Nadat een zeer incompetent arrogant kaal kereltje een zeer dubieus moment heeft in de wedstrijd Nederland - Frankrijk door een doelpunt na 5 minuten debat af te keuren, mag hij alsnog weer een kwartfinale Spanje - Duitsland fluiten en laat hij het opnieuw compleet ontsporen. Spanje wint niet van Duitsland, maar Duitsland verliest van de scheidsrechter.

 

Er is een VAR geïntroduceerd om discussie te voorkomen, waarna er alsnog regelmatig discussie is, of een stuk of 5 Lukaku-goals. En als een Spanjaard dan een bal met de hand wegslaat wat vol op beeld staat, dan besluit deze vent om de var beelden juist niet te bekijken. En Spanje mag door met één van de spelers zwaar geblesseerd omdat Kroos direct een zware overtreding maakt waar dezelfde ‘wedstrijdleider’ niet eens geel voor geeft. Ik heb 120 minuten dikke willekeur-poep gezien. Dat wat de analisten dan natuurlijk weer prachtig vinden, “al die emoties, oewww dit is voetbal”. Nou geniet ervan, ik vind het een corrupte zooi; uitslagen worden puur bepaald of op z’n minst zwaar beïnvloed door arbitraire dwalingen.

 

En waarom een Roemeen Tsjechië - Turkije laten fluiten als preciés die wedstrijd bepalend is voor de volgende tegenstander van Roemenië? En zo kan je nog wel tig voorbeelden geven. En wat doet de UEFA / FIFA? Een nieuwe regel invoeren dat er een gele kaart volgt als je de scheidsrechter aanspreekt, want er wordt zoveel geklaagd. Er hangt echt een vieze dictatoriale lucht. België, Duitsland, Nederland, Denemarken, allemaal al zwaar genaaid dit toernooi.

 

Nederland - Turkije zal ook wel zo’n theaterpotje worden net als tegen Portugal in 2006. Maar wat boeit het allemaal, Spanje wordt toch kampioen op z’n Argentijns.

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

In bovenstaande bericht van @MarsM, wat inderdaad verschrikkelijk is, staat dan ook nog niet eens vermeld dat het zeer disctabel is dat er een Italiaanse scheidsrechter de wedstrijd Engeland - Zwitserland fluit.

Zwitserland heeft nota bene Italië uit het toernooi geknikkerd!

 

 

Wedstrijddag 18.

Hieronder de voorspelde uitslagen en verdiende punten:

 

05-07.thumb.png.a0f49507b7c60867e388b9850287507f.png

 

Het klassement in de OP is bijgewerkt, de rest volgt zo spoedig mogelijk (waarschijnlijk morgen)

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Lang geleden dat we dit nog eens mogen meemaken, eindelijk weer eens de oranje legers. Maar wat was dit zwaar, Turkije stond er toch 80 minuten lang echt als een huis in de verdediging en had ook de nodige kwaliteiten in de omschakelingen. Net als Marokko op het WK toch wel een verrassing.

 

En als je ziet hoe Engeland er opnieuw met hangen en wurgen weer doorheen is, zou het oranjefeest nog helemaal niet voorbij hoeven zijn.

 

En nog verder weg... Frankrijk is ook al op de 0 gehouden en eigenlijk zat daar een dubieuze afgekeurde goal in. Dus zou opnieuw alleen Spanje weer de laatste niet te beklimmen berg worden?

aangepast door MarsM
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

De halve finales zijn gespeeld, morgen werk ik het uit en update ik de OP.

 

Nederland ligt eruit en niet omdat ze slecht gespeeld hebben, maar omdat ze feitelijk (net als vele andere landen) verloren hebben van de scheidsrechter en de VAR.

Zoals eerder in dit topic al werd aangehaald is het niveau van de arbitrage niet om naar huis te schrijven en is de gehele manier waarop de wedstrijden gefloten zijn over het algemeen beschamend.

Denemarken vatte het na hun uitschakeling eigenlijk nog het beste samen door aan te geven dat de FIFA zijn klootzooi niet op orde heeft en ik sluit mij daar volledig bij aan.

Scheidsrechters fluiten niet op een zelfde consequente manier en waar de ene speler wegkomt met een gele kaart na een andere speler een blessure te trappen krijgt een andere speler een penalty mee als hij een klein tikje krijgt.

En daarvan hebben we dit toernooi genoeg voorbeelden gezien.

Daarnaast hebben we ook met regelmaat dit toernooi gezien dat voetballers ook geweldig kunnen acteren, met dit toernooi als absolute hoogtepunt de Turkse speler die zélf tegen een speler van de tegenstander oploopt, het vervolgens uitschreeuwt van de pijn en met hetzelfde tempo direct op staat omdat de scheidsrechter hem geen aandacht geeft en door laat spelen.

En naast deze genoemde slechte beslissingen heb ik nog niet eens genoemd dat de buiten spel regel ook te ver uit zijn verband is gerukt, want er zijn heel wat goals afgekeurd doordat spelers met een teen buiten spel zouden staan.

De VAR werd ooit geintroduceerd om discussies te voorkomen en om duidelijkheid te scheppen en zij fungeerden als extra hulpmiddel om de scheidsrechter te helpen bij 4 typen situaties als hij daar om vroeg, maar steeds meer bepaalt de VAR waar voor gefloten moet worden en is de scheidsrechter te bang om tegen die beslissingen in te gaan.

De wereld op zijn kop.

 

Nu staan er 2 landen feitelijk onterecht in de finale;

Het ene land had een penalty tegen moeten krijgen vanwege hands, maar kreeg die niet en daarmee werd het organiserende land keihard genaaid (er zijn zelfs petities voor op touw gezet) en het andere land krijgt een penalty dat in de verste verten geen penalty is.

Voetballend gezien zou ik zeggen, laat de Spanjaarden maar winnen, omdat die nog het meest hebben laten zien en omdat Engeland laf spel gespeeld heeft en met hangen en wurgen en 1 zuivere goal de finale heeft weten te halen.

En dat zeg ik niet omdat zij Nederland uit het toernooi hebben getrapt, maar het zijn harde feiten.

Ik betwijfel ten zeerste of ik die finale uberhaupt wel ga kijken.

 

Op de uitslag van de Pool heeft het geen invloed meer; de winnaar en runner-up staan al vast en hebben voldoende punten gehaald zodat ze niet meer ingehaald kunnen worden. 

Dat zal morgen met het weergeven van de voorspellingen en de uitslagen ook duidelijk blijken.

 

Voor nu gaan we slapen en voor de rest van de week tot de finale zondag gaan we wel zien.

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, TMP zei:

Hoop wel dat Spanje wint, die hebben tenminste nog best leuk voetbal laten zien. Verder was het een erg pover toernooi met weinig leuke wedstrijden.

Face it; Spanje - Duitsland was eigenlijk de finale dit toernooi en die is in Maradona stijl besloten.

 

Ik zou opnieuw uitgebreid kunnen ingaan op de doorslaggevende rol van arbitrage en VAR en hoe dit in brede lijn totáál niet klopt, maar het zou in herhaling vallen. Samengevat is het doordrenkt van politiek en externe invloeden en dat verziekt het spel. De VAR is op vrij eenzijdige wijze steeds aan het porren in het oortje van de scheidsrechter over 'contact binnen de 16', zonder verder te kijken naar de praktijk en of er sprake is van hinderen van het spel of een speler.

 

Gevolg is dat je vrijwel niet meer kan verdedigen, niet in het spel en niet tegen de golf aan foute besluiten. Een Kane weet dat dus voegt al rollend en schreeuwend wat theater toe en stelt "soms valt ie, soms niet". Gevolg is ook dat de scheidsrechter zijn werk niet meer kan doen, want als ie gaat kijken op het var schermpje kan ie al niet meer terug want dan zet hij een var manager voor lul. En een Taylor die niet zoals bij NL-FR opnieuw in een vonnis discussie wil komen besluit bij de handsbal van Spanje maar niet te kijken en slaat dáár dan weer compleet de plank mis. Zwayer te zwak en Taylor te arrogant. De persoonlijkheid van de scheids bepaalt en niet een duidelijke rechte organisatorische lijn van besluitvorming. En er mag niks over worden gezegd, anders gele kaarten en boetes.

 

Hij mag voor mij ook naar Spanje, niet vanwege gisteravond maar omdat Engeland eigenlijk maar weinig heeft laten zien met de kwaliteiten die ze hebben. Gisteren, m.n. eerste helft, was wel hun beste wedstrijd. Denk niet dat ik er nog voor ga zitten, ik heb het wel weer even een beetje gehad met deze sport. Jammer.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nederland - Engeland was gewoon geen goede wedstrijd. Ja, het werd opnieuw geteisterd (en wellicht gesaboteerd zelfs) door een te partijdige scheidsrechter, maar Nederland speelde ook gewoon echt niet goed.

 

Nederland - Turkije was ook niet optimaal, maar dat was tenminste nog amuserend om naar te kijken... Al waren de acteurs in het team daar ook vermoeiend.

Link naar bericht
Delen op andere sites
48 minuten geleden, samba-boy zei:

Nederland - Engeland was gewoon geen goede wedstrijd. Ja, het werd opnieuw geteisterd (en wellicht gesaboteerd zelfs) door een te partijdige scheidsrechter, maar Nederland speelde ook gewoon echt niet goed.

 

Nederland - Turkije was ook niet optimaal, maar dat was tenminste nog amuserend om naar te kijken... Al waren de acteurs in het team daar ook vermoeiend.

Nederland heeft absoluut (al jaren) een middelmatig team dat deze editie vooral geluk had met een 'beste nr 3 systeem' en een behoorlijk gelukkige plaatsing in het afvalschema. Ik vond het vorige keer met een duidelijke 2-0 uitschakeling tegen Tsjechie ook totaal terecht en in de vorige generatie zelfs de WK finale in 2010 en de uitschakeling in 2008 na een weergaloze groepsfase was zeer balen maar voelden acceptabel omdat de tegenstanders gewoon echt beter waren.

 

In dit geval voelt dat alleen totaal niet zo. Engeland mag dan de spelers hebben, maar die presteren ook het hele toernooi echt zwaar ondermaats met kantje boord situaties. Behalve gisteren tussen minuut 10 en 45 is het écht niet indrukwekkender dan dit Nederland en de 2e helft had Nederland ze zelfs behoorlijk in de tang en had Engeland zelfs de vedettes al gewisseld. Die 'strafschop' heeft precies het verschil gemaakt. De strafschop die vrijwel iedereen schandalig discutabel vond, zelfs in de Engelse gelederen.

 

En dat de Engelse fans juichen en blij zijn snap ik volkomen, ik moest zelfs even lachen toen ik ze zag zingen "you can shove that orange in y'er assss". Laten we niet vergeten, Arjen Robben heeft dit "no era penal!" ook wel eens geflikt in de eindfase van de wedstrijd en dan denkt de Nederlander ook 'lullig Mexico, maar wij zijn door - mazzol!'. Maar dat maakt nog niet dat het deugt, zeker niet als het organiserend orgaan schijnheilig pretendeert voor fair play te staan en een var met 10 man in van die hunkerbunkers naar 50 schermpjes staart en dan in 1 toernooi nóg presteert om fout op fout te maken in de arbitraire besluiten. Zelfs met zendertjes in de bal die geluidsgolven meet, zo serieus nemen ze zichzelf. Maar iedereen heeft het er achteraf over, behalve de organisator. Nooit zal je achteraf formeel horen dat er iets niet goed is gegaan met een excuus, want het is toch al geweest en je verandert het al niet meer blabla. Maar waar gaat het dan uiteindelijk over in deze sport; Wie het beste kan voetballen, of wie het meest gewiekst is? Triest met een T.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zomaar een greep uit de media...

Met name het bericht links onderin beschrijft eigenlijk genoeg: De VAR overruled de scheidsrechter en die wordt met zijn rug tegen de muur gezet en heeft geen andere keus dan "toch maar de penalty" te geven. 

 

Nogmaals: De VAR functie is volledig doorgeslagen en is geen supporting rol meer, zoals het ooit bedoeld was.

de FIFA zou moeten kijken naar de manier waarop Hockey wedstrijden gefloten worden; De scheidsrechter bepaalt zélf en als hij twijfels heeft en/of vragen van de spelers krijgt dan vraagt hij op zijn beurt aan de VAR om de beelden te bekijken en een advies te geven, waarop een uiteindelijke beslissing genomen wordt.

Zoals Koeman gisteren al zei: Als deze kutbende met de VAR zo door gaat dan beschadigd dit het voetbal spel (maar dat zal de FIFA worst zijn, want die zijn enkel geïnteresseerd in VALUTA; Keiharde centen).

 

NL.thumb.png.c235e7aa377592cb8d6afab1f80957f5.png

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Met enige vertraging, met name omdat ik zeker wilde weten wat de UEAFA besloten heeft met betrekking tot de gouden schoen;

 

Wedstrijddag 22: Finale.

 

14-07.thumb.png.7e075fbc1cff6cc7c3d6788cbab7e96d.png

 

Restant openstaande Detailvragen:

 

80887233_Detailvraag4.png.a32b6d782243b378aa6db54477c7cb21.png

 

1847727687_Detailvraag6.png.8ab2a7db9543b6c5a6aa460ad534c076.png

 

1007351911_Detailvraag8.png.d2dde5dfcf20d4baa3742ae874f51aa0.png

 

1711132197_Detailvraag10.png.98726f103fe93b8dfadf3cf141a44f21.png

 

260186640_Detailvraag11.png.b636bea2bc1ffad9bc0ce5f36583ca8b.png

 

945957873_Detailvraag12.png.57887302c2ef5302b825b7a1fcc9c67b.png

 

De OP is over een aantal minuten bijgewerkt.

 

De winnaar van deze Pool is Jorn99  winnaarek2024.png.49718f62e9c1721ae421b741c7bead80.png

De runner-up van deze Pool is Logitech  runner-upek2024.png.d169b05f5086ae6e7085c08cd11c20e0.png

 

Dank aan alle deelnemers van deze Pool :)

 

 

aangepast door RM
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...