Ga naar inhoud

Bassie & Adriaan vs. Klaris: eindelijk duidelijkheid


Aanbevolen berichten

In het kader van leuke dingen die je op internet tegen kunt komen heb ik er weer eens eentje. Al jarenlang weten we dat een conflict tussen B&A enerzijds en Aad Klaris anderzijds ervoor heeft gezorgd dat er einde kwam aan de samenwerking tussen de beide partijen, waarna Bert Smorenburg het muzikale gat op mocht komen vullen. Maar voor zover ik weet, is in al die jaren nooit duidelijk geworden wat er destijds precies is gebeurd. Ook nu nog staat het op de Adriaan-homepage niet anders omschreven dan als "een vervelend conflict".

Maar nu, toch alweer meer dan acht jaar nadat de muzikale zoektocht in alle ernst begon, hebben we dan een antwoord dankzij het internetarchief van Trouw en een daarin terug te vinden artikeltje van 21 augustus 1999. Lees het, en ontdekt wat B&A dwarszat, hoe Klaris daarmee omging en wat de uitkomst van de uiteindelijke rechtszaak is geweest:

Alstublieft.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou natuurlijk kunnen dat als het ergens aan het begin van de muziekspeurtocht al bekend is geworden, ik het niet meegekregen heb. Toen was ik er nog niet bij. Ik kan me in ieder geval niet herinneren dat ik het op dit forum (althans, de voorgangers ervan) ooit heb gelezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Al dicht u zich wel uit de naad

U bent en blijft een acrobaat"

Stond ooit in een uitgeknipt stukje van de Nieuwe Revu, waar over de kwestie Aad vs. Aad uitgebreid werd besproken. Daarin werd de Limerick van Van Toor als reactie geschreven en kwam de bovenstaande rijm daar weer als reactie op, geschreven door een columnist van de Revu.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Wist dit ook niet, bedankt voor het delen! (:

Niet gedacht dat Klaris zo "flauw" erover zou doen, in feite zijn eigenschuld dat zijn muziek er niet meer onder zit, al is het wel jammer, die muziek gaf meer effect aan de serie dan smorenburg doet!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lekker kort door de bocht.

Als iemand mij zou vragen een muziekstuk te componeren dan geef ik gebruiksrecht af, geen eigendom. Het blijft dus mijn bezit, je mag het alleen voor de afgesproken prijs gebruiken.

Adriaan wilde de mastertapes, dan vind ik het normaal dat je de rechten dan moet "afkopen". Adriaan had ook kunnen vragen de banden nogmaals in bruikleen te krijgen, maar ook wel weer tegen vergoeding, immers die muziekstukken gaan op honderdduizend dvd's en daar wordt dus ook honderdduizend keer voor betaald.

Uiteindelijk heeft Klaris toch gewonnen: zijn muziek heeft nu een cultstatus en hij heeft zijn mastertapes niet gratis afgestaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hoopte al dat je ook eens inhoudelijk zou reageren DJ, en ik ben het er dan ook mee eens. De echte fans hebben ook de meeste Klarismuziek wel op band, dus die hoeven niet te balen. Alleen jammer dat nooit alle Klarismuziek op hoge kwaliteit (en clean) beschikbaar is gesteld. Dat zou echt fantastisch zijn!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook ik bezit de klaris series maar toch vind ik naar mijn mening dat klaris zichzelf 'n beetje onderuit gehaald heeft, tuurlijk snap ik dat je geld vraagt & dat adriaan de mastertapes wou hebben i.p.v. bruikleen klopt ook niet helemaal, maar mijn mening blijft staan dat ik vind dat klaris in principe de grootste schuld eraan heeft dat hij uit de serie verdwenen is, al is het eeuwig zonde & is het ook een beetje jammer dat er niet normaal gepraat had kunnen worden tussen beide partijen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook ik bezit de klaris series maar toch vind ik naar mijn mening dat klaris zichzelf 'n beetje onderuit gehaald heeft, tuurlijk snap ik dat je geld vraagt & dat adriaan de mastertapes wou hebben i.p.v. bruikleen klopt ook niet helemaal, maar mijn mening blijft staan dat ik vind dat klaris in principe de grootste schuld eraan heeft dat hij uit de serie verdwenen is, al is het eeuwig zonde & is het ook een beetje jammer dat er niet normaal gepraat had kunnen worden tussen beide partijen

Heb jij wel eens geprobeerd met de gebroeders van Toor te praten? Met name als het over dingen als rechten en geld gaat?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb jij wel eens geprobeerd met de gebroeders van Toor te praten? Met name als het over dingen als rechten en geld gaat?

haha nee, maar ik weet hoe het tekeer kan gaan, al lijkt Aad van Toor me iemand waar makkelijker mee te overleggen is als met Bas, alhoewel zoiets wat Klaris gedaan heeft moet je niet bij hun proberen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

haha nee, maar ik weet hoe het tekeer kan gaan, al lijkt Aad van Toor me iemand waar makkelijker mee te overleggen is als met Bas, alhoewel zoiets wat Klaris gedaan heeft moet je niet bij hun proberen.

Ik zou eens moeten rondvragen, maar het lijkt mij een vrij normale gang van zaken hoor, dat als je de muziek nogmaals wil gebruiken (of zelfs de masters en dus eigendom wil hebben) dat je (nogmaals) moet betalen.

Wat wèl duidelijk is is dat het niet duidelijk genoeg geregeld is toentertijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm nouja, 1 ding waar we het allemaal mee eens zijn is dat het erg jammer is van die geweldige achtergrondmuziek, het geeft de serie toch een heel andere gevoel met de nieuwe muziek van smorenburg.

Aan de andere kant zou er nooit zo'n run op de oude banden zijn geweest als dit niet was gebeurd. En ook een run op alle mogelijke verschillende versies.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aan de andere kant zou er nooit zo'n run op de oude banden zijn geweest als dit niet was gebeurd. En ook een run op alle mogelijke verschillende versies.

Nee klopt, maar er zijn ook wat mensen wie de klarisversie onder de dvdbeelden zetten, ook hier ben ik niet echt 'n fan van, houdt wel van oude VHSbeelden, soms een overscanlijntje tussendoor vind ik totaal niet erg, maar als de kwaliteit van het beeld zo is aangedaan snap ik wel dat het gedaan wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee klopt, maar er zijn ook wat mensen wie de klarisversie onder de dvdbeelden zetten, ook hier ben ik niet echt 'n fan van, houdt wel van oude VHSbeelden, soms een overscanlijntje tussendoor vind ik totaal niet erg, maar als de kwaliteit van het beeld zo is aangedaan snap ik wel dat het gedaan wordt.

De allereerste dvd heeft nog wel Klarismuziek, dat is Europa deel 1.

De Franse versie, die op dezelfde dvd staat is dan weer met Smorenburg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De allereerste dvd heeft nog wel Klarismuziek, dat is Europa deel 1.

De Franse versie, die op dezelfde dvd staat is dan weer met Smorenburg.

ja ken die dvd, die heb ik zelf namelijk ook, wat wel gek is aan de franse versie is dat de intro&outro wel de oude muziek bevat en in de outro alle credits naar aad klaris gaan nog terwijl er in die versie niks meer van hem bij zit :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vraag me wel af, waarom Aad van Toor en Bert Smorenburg maar voor ongeveer 11 liedjes nieuwe arrangementen gemaakt hebben, en dat er nog steeds liedjes in de serie staan, die Aad van Toor samen met Aad Klaris gemaakt heeft. Want je zou verwachten, dat alle liedjes waar Aad Klaris aan meegewerkt heeft zou worden vervangen voor nieuwe versies gemaakt samen met Bert Smorenburg, en dat is maar bij een klein aantal liedjes het geval.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vraag me wel af, waarom Aad van Toor en Bert Smorenburg maar voor ongeveer 11 liedjes nieuwe arrangementen gemaakt hebben, en dat er nog steeds liedjes in de serie staan, die Aad van Toor samen met Aad Klaris gemaakt heeft. Want je zou verwachten, dat alle liedjes waar Aad Klaris aan meegewerkt heeft zou worden vervangen voor nieuwe versies gemaakt samen met Bert Smorenburg, en dat is maar bij een klein aantal liedjes het geval.

inderdaad, vooral bij de geheimzinnige opdrachtgever en de reis vol verassingen zijn de liedjes veranderd!

het geheim van de schatkaart heeft geen enkel liedje in smorenburg voor zover ik weet en de kroon en de verzonken stad heb ik nooit goed bestudeerd daarop, alhoewel de verzonken stad ook geen smorenburg liedjes heeft volgens mij, maar kan natuurlijk helemaal verkeerd zitten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, het enige liedje wat in de verzonken stad van Smorenburg is, is de Griekse les. Die lang niet zo mooi klinkt als het orgineel. De overige liedjes zijn wel gewoon orgineel.

Hmm ja inderdaad, kroon weet ik niet zo goed.

Wat ik me wel afvraag, de intro/outro versie en dan voornamelijk de oude, is die niet door Aad van Toor zelf gemaakt?

Op de CDhoesjes staat alleen zijn naam vermeld bij die muziekjes terwijl bij de rest wel Aad Klaris of Ruud Bos vernoemd, al zegt iedereen dat die toch door Klaris gemaakt zijn, als ik het ergens wel vreemd waarom ze dan vervangen zijn, want net als velen muziekjes, is de oude intro/outro veel mooier en past veel beter bij bassie&adriaan

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hmm ja inderdaad, kroon weet ik niet zo goed.

Wat ik me wel afvraag, de intro/outro versie en dan voornamelijk de oude, is die niet door Aad van Toor zelf gemaakt?

Op de CDhoesjes staat alleen zijn naam vermeld bij die muziekjes terwijl bij de rest wel Aad Klaris of Ruud Bos vernoemd, al zegt iedereen dat die toch door Klaris gemaakt zijn, als ik het ergens wel vreemd waarom ze dan vervangen zijn, want net als velen muziekjes, is de oude intro/outro veel mooier en past veel beter bij bassie&adriaan

De beide liedjes in de Kroon zijn niet bewerkt. In de Schatkaart is alleen het korte fragment van "Abracadabra" vervangen door de Smorenburg-versie. Eigenlijk zijn alleen die liedjes vervangen waarvan toevallig voor de CD's of CD-ROM's een nieuw arrangement door Smorenburg is gemaakt. Die arrangementen zijn dus later ook in de bewerkte series gebruikt, maar de liedjes die nooit een bewerking voor CD hebben gehad zijn dus gewoon origineel gebleven.

En over Hallo Vriendjes/Dag Vriendjes: Aad van Toor is de enige schrijver/componist van dat nummer, vandaar dat alleen zijn naam wordt genoemd. Aad Klaris heeft wel vanaf de Schatkaart de arrangementen ervoor gemaakt, en die zijn dus vervangen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Wist dit ook niet, bedankt voor het delen! (:

Niet gedacht dat Klaris zo "flauw" erover zou doen, in feite zijn eigenschuld dat zijn muziek er niet meer onder zit, al is het wel jammer, die muziek gaf meer effect aan de serie dan smorenburg doet!

Ja, zijn muziek gaf inderdaad een nostalgisch gevoel aan de series.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daarnaast is de muziek van Bert Smorenburg algemener. De muziek van Klaris was ook vaak voor een serie gemaakt. Want spannings muziek die je vaak in de Verzonken stad hoorde, kwamen nooit in andere series voor. Behalve in een aflevering van de geheimzinnige opdracht, waarin Bassie en Adriaan door griekenland reizen, en de smorenburg muziek is in elke serie te horen. En daar is Thema opdracht een voorbeeld van. Die hoor je in iedere serie, en dat was met Antartica Echoes niet het geval. Die hoor je alleen in de laatste twee series.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het schandaligste wat ze gedaan hebben is B&A muziek (Smoor melodietjes) onder Tita Tovenaar plakken. Ik vind het crimineel.

Ik dacht bij de DVD van smiths uit 2006 volgens mij al te horen dat ze Thema Raadsel aan het begin van Tita tovenaar hadden geplakt :')

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

"Al dicht u zich wel uit de naad

U bent en blijft een acrobaat"

Stond ooit in een uitgeknipt stukje van de Nieuwe Revu, waar over de kwestie Aad vs. Aad uitgebreid werd besproken. Daarin werd de Limerick van Van Toor als reactie geschreven en kwam de bovenstaande rijm daar weer als reactie op, geschreven door een columnist van de Revu.

Heb je dat artikel Jordy?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoezo niet?:s

Niet alleen vanwege de copyrightkwesties die jou zeker wel bekend zijn (Anders zou je geen disclaimers op je video's op YouTube plaatsen medunkt), maar vooral vanwege het feit dat ik al die ondankbare zeikerds die simpelweg lopen te claimen dingen voor ze te doen meer dan zat ben. Zoek het maar zelf eens op zou ik zeggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

In het kader van leuke dingen die je op internet tegen kunt komen heb ik er weer eens eentje. Al jarenlang weten we dat een conflict tussen B&A enerzijds en Aad Klaris anderzijds ervoor heeft gezorgd dat er einde kwam aan de samenwerking tussen de beide partijen, waarna Bert Smorenburg het muzikale gat op mocht komen vullen. Maar voor zover ik weet, is in al die jaren nooit duidelijk geworden wat er destijds precies is gebeurd. Ook nu nog staat het op de Adriaan-homepage niet anders omschreven dan als "een vervelend conflict".

Maar nu, toch alweer meer dan acht jaar nadat de muzikale zoektocht in alle ernst begon, hebben we dan een antwoord dankzij het internetarchief van Trouw en een daarin terug te vinden artikeltje van 21 augustus 1999. Lees het, en ontdekt wat B&A dwarszat, hoe Klaris daarmee omging en wat de uitkomst van de uiteindelijke rechtszaak is geweest:

Alstublieft.

Dank je we, naar dit was ik heel lang op zoek. Eigenlijk ben ik pas de laatste tijd erachtergekomen dat er überhaupt muziek is gewijzigd. (kennelijk heb ik vroeger niet genoeg B&A gekeken)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...