Jump to content

Recommended Posts

Over de Apple-II is op internet een berg informatie te vinden, maar wanneer je iets over de CHE-1 wilt weten blijft het aardig stil. Waarom??? Er zijn toentertijd nogal wat van die dingen gebouwd. Zijn die uiteindelijk allemaal in de container beland? Of staan ze nog ergens op zolder? Ik heb in een nostalgische bui mijn oude bakjes (P2000, CHE-1, Xerox-Z80) tevoorschijn gehaald om ze weer operationeel te maken. In deze topic een oproep aan alle vroegere CHE bouwers om te melden wat zij nog aan informatie (zowel hard- als software) kunnen bijdragen.

Hierbij een foto van een volledig opgetuigde CHE ( zo ziet die van mij er echt niet uit) gevonden op https://www.applefritter.com/node/193

front-190_0.jpg

Dan maar meteen met de deur in huis vallen...

Wie kent de volgende twee insteekkaarten. Een MDCR-controller (voor twee MDCR's) en een 80-columns kaart. Zeer geinteresseerd in de schema's en hoe te gebruiken. Alvast bedankt voor de reacties...

printen.thumb.jpg.b765d327c34b9d6ef194cc853ed45f91.jpg

Edited by Wijnand

Jammer dat er zo weinig bekend is over deze CHE-1 computer. Het had zo'n mooi topic kunnen worden. Net zoals jij zit ik ook met diverse vragen, zoals 'Is er software voor deze computer; In hoeverre is hij compatible met de Apple II computer, Bestaat er ook een emulator van?'

In hoeverre de CHE-1 compatible was met de Apple-][ weet ik niet, maar ik heb wel een dikke map met Applesoft en Microsoft voor het Apple-][ SoftCard System (CPM) gevonden. De bijbehorende hardware (Z80-kaart) is nog steeds spoorloos. Maar in de puinhoop op zolder heb ik wel een heleboel ander spul terug gevonden. De documentatie van de MDCR-controller kaart, de Video-80 kaart, Floppy-drive controller kaart en.... een EPROM-programmer kaart met (nooit) afgemonteerde hardware. Dus als mensen geinteresseerd zijn in de documentatie wil ik het bij mijn oude werkgever (Fontys) wel even inscannen.

Zo zie je maar weer, iets definitief wegdoen en nostalgie klikken niet met elkaar. Maar goed ook... leuk spul.