Jump to content
MarsM

ID Contest - Droedels van Mars 2

Recommended Posts

Waarom ook niet, een nieuwe contest!

Dit voorjaar is er weer een editie van ‘Droedels van Mars’: buitenaards vergezochte tekeningetjes vanaf een kladblokje, waarvan jullie mogen raden wat het allemaal voorstelt! Hoewel het concept, de voorwaarden en de strenge regels bij de enthousiastelingen vast en zeker nog bekend zijn, adviseer ik iedereen die een gokje wil wagen om tóch onderstaande uitleg nog eens goed door te nemen. ;)

Het verhaal - een introductie

Deze contest begint direct met een algemeen succes: afgelopen Paasweekend hebben de opsporingsambtenaren van Diereupol een grootscheepse operatie gehouden, waarbij na vele jaren van terreur op hetzelfde moment alle 24 leden van de valsemunters-bende ‘Pik Indat Geld’ zijn gearresteerd.

Alle misdadigers zijn zoals dat gaat netjes naar de centrale gevangenis overgebracht en in een gebruikelijk oranje overalletje gehesen. Daarnaast zijn alle leden van P.I.G. ook op de foto geweest voor in het politie archief. Al deze foto’s zijn bijgesloten in onderstaande folder. Je bent wel gewaarschuwd: deze keer krijg je niet zomaar wat vrolijke dieren-droedels onder ogen, maar heb je te maken met de grootste misdadigers die er niet altijd even fris uitzien en waarvan sommigen zich behoorlijk gecamoufleerd hebben. Laat je dus niet misleiden door hun uiterlijk!

En er is nog iets wat je moet weten. De leden van P.I.G. zouden nooit zijn gearresteerd zonder de hulp van de informant van Diereupol, die zich maandenlang onder de bendeleden heeft begeven. Ook van deze informant is een foto gedroedeld, om de undercover-status niet in gevaar te brengen!

Wat moet je doen? De punten!

Er is dit keer een totaal van 28 punten te verdienen. De opdracht is simpel:

• Identificeer alle 25 droedel-foto’s: wat voor dieren zie je hierop afgebeeld? 1 punt per dier

En een contest zou natuurlijk niet vertrouwd zijn zonder Bonus-punten:

• B1: Welk dier is de infiltrant? 1 punt
  • B2: Waarom is dit dier de infiltrant? 1 punt
  • B3: Wat maakt dit dier op figuurlijke wijze uniek? 1 punt

De antwoorden op de bonusvragen zijn wellicht breed interpretabel, maar ik ben op zoek naar specifieke antwoorden voor toekenning van de punten. Na afloop van de contest deel ik net als bij de vorige editie alle creatieve antwoorden die zijn gegeven, zodat iedereen nog eens even kan mee-grinniken!

Antwoorden

Stuur je antwoorden aub via een PB naar de organisator in platte tekst (geen downloads/bijlagen gebruiken). Je kunt zelf nummeren 1,2,3,B1,B2, enzovoorts en het antwoord daar achter vermelden. Maak bij meerdere pogingen steeds gebruik van dezelfde PB-string, zodat alles overzichtelijk onder elkaar staat.

Zoals jullie misschien hebben onthouden beoordeel ik erg streng (vorige keer met een reden, nu misschien wel omdat ik dat gewoon leuk vind!). Houd bijvoorbeeld rekening met:

• Geef héél exact de officiële naam van het afgebeelde dier. Met alleen de diersoort is de kans zeer groot dat je antwoord fout wordt gerekend.
    - Voorbeeld: je antwoordt ‘ Gorilla’ in plaats van ‘ Aap’, want er zijn wel 50 soorten apen.
  • Toevoegingen in de zin van formaten, status, kleuren, enzovoorts zijn niet van toepassing want dat kan ik niet overbrengen in een droedel.
    - Voorbeelden: Dwerg-hamster, Konings-Cobra, Gele-Kaketoe.
  • Tip: Google vooral eerst rond als je denkt een dier te herkennen, om voor jezelf bevestiging te zoeken voor je antwoord! Of als je nu in een coronahuis vol familie en kinderen opgesloten zit; wellicht herkennen zij wel één van de misdadigers op de foto’s!

Omdat de kans op een gelijkspel bestaat (2 deelnemers raden alle antwoorden, of komen op hetzelfde aantal goede antwoorden uit) geldt alleen in dát geval de regel dat de deelnemer die tijdens de gehele contest het minste aantal foute antwoorden heeft gegeven (inclusief pogingen op de bonusvragen) de contest wint! Ben dus zorgvuldig met antwoorden insturen, maar houd je ook weer niet in als je bovenaan staat want je weet nooit of je ineens door een concurrent wordt gepasseerd! De ranking-tussenstand die in het topic wordt getoond is alleen gebaseerd op het exacte aantal punten, dus niet het aantal gemaakte fouten. Sta je gedeeld 1e met een concurrent, dan kan je dus niet zien wie er ‘ eigenlijk’ 2e staat op basis van gemaakte fouten. Je persoonlijke score en totaal aantal foute antwoorden zie je alleen terug via PB.

Ben je nog steeds aan het lezen?

Super! Het was namelijk een heel stuk proza, maar nu ben je wel goed op de hoogte! Ik ben zeer benieuwd hoe het dit keer gaat verlopen! Ik doe nog even geen uitspraken over ‘hints’, aangezien dat ook even afhangt van of ik duidelijker had moeten droedelen of juist té duidelijk heb gedroedeld. Datzelfde geldt voor de looptijd; het zijn rare tijden, waarbij de één vast wel zin heeft in wat puzzels, terwijl de ander over zijn oren in de drukte zit. We zien dus wel even hoe het loopt, we hebben geen haast, ik geef het ruim op tijd aan als we het gaan afsluiten! :)

Aan de winnaar en runner-up wordt weer een mooie award toegekend!

Veel succes maar weer! Droedels! :W

Droedels van Mars 2.zip

@djkoelkast neem dus je tijd! ;)

Er zijn inmiddels twee deelnemers die een eerste inzending hebben gedaan en onderstaand deel ik de actuele ranking.

Nogmaals voor de duidelijkheid: dit is gebaseerd op basis van het aantal goede antwoorden / behaalde punten, inclusief het aantal gemaakte fouten. Als deelnemers een gelijk aantal punten hebben maar een verschillend aantal fouten, wordt dit niet kenbaar gemaakt ;)). (Dat is nu dus nog niet het geval ;)).

1. RM

2. TMP

Wat een beestachtig mooie droedels van boeven heb je uit je magische schetsboek getoverd. Ik ben het eens met @djkoelkast dat het moeilijk is terwijl het gemakkelijk lijkt. Het is wel nodig om nog eens een paar keer te kijken op kenmerken te letten en gelijktijdig de tekeningen nog eens te bewonderen.

Jazeker doe ik mee, mijn inzending komt eraan, vandaag of morgen.

Haha dankje! Het is altijd moeilijk in te schatten hoe moeilijk het wordt ervaren. Zelf weet ik natuurlijk de antwoorden en aangezien ik de opgaven deze keer wat gedetailleerder heb gemaakt dacht ik zelf tijdens het uitwerken heel vaak ‘ziet er goed uit zo, maar iedereen ziet zo natuurlijk metéén wat het voorstelt’... dat valt duidelijk tegen -0-. Maar goed, ik kan altijd t.z.t. nog wat algemene hintjes droppen ;).

Tussenstand

Inmiddels ook al een verschuiving in de huidige ranking: TMP klimt op naar gelijke hoogte! (Maar ja... wie heeft de meeste fouten gemaakt en staat dus eigenlijk virtueel tweede? >:))

1. RM

1. TMP

Edited by MarsM

Update tussenstand:

En we hebben een nieuwe uitdager... een ervaren persoon die een titel te verdedigen heeft! Keetie komt binnen in het klassement op plek nr. 2!

1. TMP

2. Keetie

3. RM

On 4/14/2020 at 9:47 PM, MarsM said:
  • Geef héél exact de officiële naam van het afgebeelde dier. Met alleen de diersoort is de kans zeer groot dat je antwoord fout wordt gerekend.
    - Voorbeeld: je antwoordt ‘ Gorilla’ in plaats van ‘ Aap’, want er zijn wel 50 soorten apen.

Droedels van Mars 2.zip 6.19 MB · 13 downloads

OK, ik heb het zo precies mogelijk gedaan, volgens de linnaeische taxonomie. ;)

Update tussenstand:

Jawel, er zijn weer verschuivingen in het algemene klassement! We hebben onder andere twee nieuwe uitdagers, djkoelkast en Spiny Norman (volgens mij zelfs jouw debuut in het ID Contests genre? ;)). Iedereen lijkt behoorlijk aan elkaar gewaagd en ik benadruk nog maar eens: als meerdere deelnemers tegelijk op eenzelfde positie in het klassement staan is het hieruit niet te herleiden wie eigenlijk een hogere positie heeft op basis van aantal foutieve antwoorden.

1. TMP

2. djkoelkast / Keetie

3. Spiny Norman

4. RM

Ps. Nu al leuk om te weten: er zijn 5 deelnemers die een of meerdere pogingen hebben gedaan en van de 25 opgaven zijn slechts 6 opgaven nog door niemand geraden. Aan de andere kant zijn er ook slechts 6 opgaven door alle deelnemers geraden. Dat geeft al wat te denken... ;)

Met een tweede poging moet het toch lukken om verder te komen! (Maar de taxonomische namen laat ik toch maar even achterwege...)

Update tussenstand

Er is weer een verschuiving in het klassement te melden en daar zullen enkelen blij mee zijn, en anderen wellicht stiekem van balen en weer / nog harder aan de bak moeten. Jullie fanatisme is wel weer erg leuk, dat wil ik in ieder geval meegeven! Goed om te onthouden, maar nog niet concreet: wellicht gaan er nog hints komen. En als dat gebeurt zullen die natuurlijk in eerste instantie niet openbaar komen, maar richting deelnemers die reeds / op dat moment al hebben ingezonden om het eerlijk te houden natuurlijk ;).

1. Spiny Norman

2. Keetie / TMP

3. djkoelkast

4. RM

Op 21-4-2020 om 13:50, Spiny Norman zei:

:D En met een beetje geluk kan ik er misschien zelf nóg een puntje bijsprokkelen! :D

Haha, die zou je zomaar eens goed kunnen gebruiken, want de concurrentie zit niet stil! TMP maakt een comeback en komt terug op een gedeelde eerste plaats!  ;)

Update tussenstand

Ik ga voor het overzicht de gedeelde ranking even samenvoegen en de telling nu heel letterlijk maken: alleen een 1 of 2 voor je naam betekent dus dat je op dit moment een Award krijgt (exacte positie afhankelijk van aantal foute antwoorden);

1. Spiny Norman / TMP

3. Keetie

4. djkoelkast

5. RM

Update tussenstand

Er is weer een verschuiving te melden; de concurrentie is hevig, want Spiny Norman pakt de koppositie weer over van TMP! Verder zijn er op dit moment geen gedeelde plaatsen meer, dus we hebben een concrete ranking:

1. Spiny Norman

2. TMP

3. RM

4. Keetie

5. djkoelkast

Dan nog een extra regeltje even toegevoegd; Ik laat iedereen slechts 1x een blinde gok wagen op het antwoord op B1 (de infiltrant) wanneer het betreffende dier zelf nog niet geraden is (bijvoorbeeld, je geeft aan dat nummer 1 de infiltrant is, terwijl je nog niet weet welk dier dit is). Dit betekent niet dat dit al is voorgevallen of dat hier een hint in verborgen zit (dat bevestig ik hierbij). Bij alle nummers waar je de identiteit van hebt achterhaald mag je gokken wat je wilt natuurlijk, maar daarmee kan je jezelf wel flink benadelen in aantallen foute antwoorden ;).

Update tussenstand

Het klassement is opnieuw verschoven en iedereen heeft weer een eigen plek veroverd (geen gedeelde plaatsen op dit moment). Ook is er een nieuwe deelnemer: Hinse! Hij komt wellicht op de laatste plaats binnenstormen, maar daar gaat het ongetwijfeld niet bij blijven!

1. Spiny Norman

2. TMP

3. Keetie

4. RM

5. djkoelkast

6. Hinse

Update tussenstand

Opnieuw verschuivingen in het klassement; een aantal deelnemers komt op gelijke hoogte en Hinse neemt een enorme sprong! Alles is nog mogelijk ;)

1. Spiny Norman

2. Hinse / TMP

4. Keetie / RM

6. djkoelkast

Het is mooi om te merken hoe fanatiek jullie aan het speuren zijn _O_. De drempel om in te stappen is laag, maar om hier met 28 punten weg te lopen is evengoed een flinke uitdaging! ;)

Update tussenstand

Er is opnieuw een verschuiving in het klassement: Hinse voert de druk nog verder op en komt nu op een gedeelde eerste plaats met Spiny Norman! Wolven in schaapskleren, sluwe vossen, vuile ratten, domme ezels, kippen zonder kop; het maakt allemaal niet uit welke dierlijke strategie het beste aansluit, als je maar wint! Go get 'm Tigers! En alles is nog mogelijk! -0- 

1. Hinse / Spiny Norman

3. TMP

4. Keetie / RM

6. djkoelkast

Statistieken

Omdat de uitslag van de pool ook sterk afhangt van de gegeven antwoorden deel ik bijgaand een paar interessante statistieken tot nu toe!

Op dit moment zijn er 6 deelnemers.

Totaal zijn / is er:

131 foute antwoorden gegeven

12 opgaven waar geen foute antwoorden op zijn gegeven

12 opgaven waar meer dan 1 verschillend fout antwoord op is gegeven

1 opgave waar door iedereen hetzelfde foute antwoord op is gegeven

1 opgave waar alle deelnemers ten minste 1 fout antwoord op hebben gegeven

1 deelnemer die geen antwoord heeft gegeven op 3 of meer opgaven

11 opgaven die door alle deelnemers zijn geraden

2 opgaven die slechts door één deelnemer (niet per sé dezelfde) zijn geraden

2 opgaven die slechts door één deelnemer (niet per sé dezelfde) niet zijn geraden

2 opgaven die nog door geen enkele deelnemer zijn geraden

1 deelnemer die de identiteit van de infiltrant heeft ontdekt

Hints

Hierbij bevestig ik ook dat ik spoedig een eenmalige centrale hint via pb ga delen aan alle deelnemers waarvoor geldt: #aantal fouten > 25 (dit om het zo eerlijk mogelijk te houden voor iedereen, en dit geldt ook voor alle 'instappers'). Specifieke hints per opgave komen er niet, omdat de statistieken uitwijzen dat bijna alle opgaven zonder hints door ten minste één deelnemer zijn geraden.

Ik zal wel verklappen wat de centrale hint inhoudt: het betreft een deel uit een dagboek-rapportage van de infiltrant ;).

Loop je op dit moment dus vast maar heb je nog niet zoveel fouten gemaakt / pogingen gewaagd: geef nog niet op, want wie weet gaat het je verder helpen! ^O^

Update tussenstand

De contest loopt nog lekker door (we hebben geen haast). Kleine update: RM komt op gelijke hoogte met TMP :). Inmiddels hebben 3 / 6 deelnemers de algemene hint via pb ontvangen ;).

1. Hinse / Spiny Norman

3. RM / TMP

5. Keetie

6. djkoelkast