Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Reacties 1,2k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Voor die hierboven met de bediening naar boven. Maar er zijn ook varianten die of haaks of evenwijdig aan de print te krijgen zijn. 1 print ontwerp voor beide varianten. Geweldig ontwerp! Ben benieuwd hou het er uiteindelijk uit gaat zien. Welke onwerp tools heb je gebruikt? Kunnen/ mogen we het straks ook zelf 3d-printen?

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites

Fraai! veel denkwerk, en ik vind de schakelaar van Wijnand ook een goed idee... 

In combinatie met een klein drukknopschakelaartje om tussen 2 banken van 16 te selecteren met een klein ledje dat bank aangeeft wellicht?

Aan de andere kant, veel geheugenkaarten voor de VIC-20 hadden ook zo'n dip-switch interface, wel zo retro!

aangepast door HAL9000
spelfout
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het voorstel van Wijnand zeer fraai. Ik ben zelf een voorstander van modulariteit, dus ik ga de printplaat zowel dip-switch als hex encoder compatible maken! Keuze aan de eindgebruiker.

 

Wordt vervolgd! 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Et voilà. Een modulair ontwerp:

 

De opties (mutueel exclusief):

  1. Dipswitch op hoofdprintplaat
  2. Hexswitch op hoofdprintplaat
  3. Dipswitch op separate printplaat
  4. Hexswitch op separate printplaat

Je kunt de plaatjes aan de zijkant afbreken (zijn voor de rest ook niet verbonden met de hoofdprintplaat) en bovenaan in de cartridge monteren. Ik heb twee van elk voor opties 3 en 4 zodat als je een foutje maakt in het solderen dat je nog een tweede kans hebt.

 

Cartridge_front.thumb.png.99d579b50d67ceced8a34267bd4f3015.pngCartridge_back.thumb.png.56028760bec7f76e08b8a932009b5194.png

Link naar bericht
Delen op andere sites

Klopt helemaal. Zoals je zelf al opmerkte valt dit op te lossen door een schakelaartje toe te voegen, hetgeen ik ook nog ga toevoegen aan dit design. Anderzijds is de combinatie van een hexswitch en een SST39SF020 natuurlijk wel weer heel elegant daar die flash rom juist 16x16kb aan data heeft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, Bertus zei:

Cartridge_front.thumb.png.99d579b50d67ceced8a34267bd4f3015.png

 

Ok dan: het verbaast me enigzins op dit ontwerp te zien dat er bij connectorpen 12B nog staat: CS1... (je hebt het verder ook niet meer gehad over die "bug").

 

Once again and for all: in het schema van 't "moederbord" (sheet 1) en vervolgens notabene ook nog steeds in dat van de ROM-print (in enkele latere publicaties zoals nieuwsbrieven) staan de pennen 12B en 13A verwisseld vermeld!

 

Foutje, bedankt Flipke.

 

Heb je net een keurig printje gemaakt, kan je meteen erop gaan zitten krassen... Ik moet dan toch maar eens diverse pdf's gaan corrigeren. Sorry Bertus: too little, too late, right?

 

En ik heb een suggestie. In je lijstje van in de ROM te plaatsen programma's staan o.a. alledrie de assemblers. Een softreset is daarbij geen overbodige toevoeging. Vooral handig doordat het werkgeheugen niet wordt gewist.

Plek genoeg op je print, 't vraagt slechts 1 IC (b.v. 74x123) met wat RC-grut. Plus allicht een maaktoetsje bovenin/op de doos.

 

Aanrader, echt.

 

P.S.

Is het niet nog iemand opgevallen dat @Wijnand schijnt te beschikken over inside info aangaande de te verwachten mondiale belangstelling?

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank Cancom. Dit is precies de reden waarom ik de kritische blik van anderen zo respecteer. Fijn dat je meedenkt.

 

Op de silkscreen stond het label inderdaad nog verkeerd maar ik had de pennen op de print zelf (al vanaf het eerste design overigens) goed staan. Ik was gelukkig jouw opmerking op dit forum al tegenkomen en had in mijn PDF van de FSM al een notitie gemaakt dat de pennen omgedraaid zitten.

 

De softreset is ook een goede suggestie. Interpreteer ik het goed dat het een kwestie is van ~NMI met GND te verbinden middels een debounce circuit zoals hier beschreven?

 

nmi_01.PNG.e341adc6453d40e0c9a6476a2bf31d98.PNGnmi_02.PNG.aeb50ae8d25a5956c89a79d47524f93b.PNG

aangepast door Bertus
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, Bertus zei:

... opmerking op dit forum

 

Dat kwam ik hier niet tegen; denkelijk wel op COL. Ik bladerde hier eens terug en jawel: nog twee met hetzelfde euvel van die verwisselde pennen: @Alex en @Wijnand. Verdomd hardnekkige miskleun van dat Flipke. Ik heb zo'n vermoeden dat in die grijze oudheid misschien niks werd teruggekoppeld: van uiteindelijke layout/routing naar degene die verantwoordelijk was voor het schema. En vervolgens steeds maar klakkeloos overgenomen. Jammer dat nogal eens niet wordt gedacht: wacht eens, is alles wat in dit boek staat wel evangelie?

 

Je blijft lachen. Het geeft niks, er gebeurt niks desastreus: het eerste 't beste byte klopt al niet dus de module wordt niet herkend. Stoppen die handel.

 

En waarin ook weer stond dat artikeltje...? Doet niet ertoe. Een probleem(pje) met die schakeling KAN zijn dat de Z80 wel degelijk last kan hebben in die zin dat er gevraagd wordt om een gedefinieerde puls (zie de datasheet) maar die krijgt-ie niet. Eventueel heeft dat invloed op de correcte interne afhandeling. En een (maakcontact)toets zonder dender... nee, geloof ik niks van.

 

Vandaar dit:

 

ROM6s2.thumb.png.9befe67a6cbf1dde6e37d10d2744f0da.png

 

Let maar niet op de rest, 't gaat om die 123 (IC10).

 

Nu staan er wat RC's bij met een waarde die ik toevallig had liggen dus die zijn evenmin 't evangelie...

Wel is de bepaling van de pulstijd van de tweede poort -dus- in zekere mate kritisch vanwege de eisen van de Z80.

 

Het werkt, wat wil je nog meer?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, cancom said:

Jammer dat nogal eens niet wordt gedacht: wacht eens, is alles wat in dit boek staat wel evangelie?

 

Er wordt zo hard op ons ingehamerd met de slogan 'RTFM!' dat we die dingen naar bijna-evangelische status zijn gaan tillen. Ik denk dat dit een gezonde opfrisser is om altijd kritisch te blijven denken en waar nodig zelf een test uit te voeren.

 

3 hours ago, cancom said:

Vandaar dit:

 

Mooie schakeling en tweemaal slim gebruikt gemaakt van de 74LS123. 🙂 Ga ik er zo inzetten met kleine aanpassing van de RC's zodat deze wat uniformer in het gehele design zijn. Hartelijk dank voor het delen. Mocht je het op prijs stellen dan stuur ik je het finale (fysieke) ontwerp toe als bedankje.

 

cartridge_01.thumb.jpg.e3d3229bf985ca6469300bc95eacf975.jpgcartridge_02.thumb.jpg.9d2ed5582260ebdeae6759460b108943.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

nice, ff aan het meelezen, nooit een p2000 gehad mn 1e was n c128D wel met CP/M ook erop alleen mijn ouders wisten echt niks van computers (nog steeds niet)

Helaas hebben ze alles weggegeven aan een neefje half jaren 90 en die heeft t bij n kringloop helaas afgegeven.

Meer dan 500 floppydisks met veel originele software en spellen.... 

Nog steeds baal ik ervan dat ie weg is op regenachtige dagen ;) 

 

Naja, hey bertus zie dat je ook in Eindhoven woont (ik ook hier).

Naja heb weinig oude spullen meer qua computers :

Behalve

een Atari 2600 met veel cardridges (Die heb ik wel kunnen redden :P)

een Xbox (eerste) , 3 ps1 en 3 ps2, een atari Lynx (hoop ik nog te hebben :P, maar das even afwachten of die ook niet weg is), Een nintendo DS (ja mn supernintendo is ook weggegeven aan neefje :P)

 

Verder qua audio :

Een Teax X2000R, volledig gereviseerd

Een nieuwe platenspeler (directdrive OEM bak maar ach t werkt:P)

2 Wurlitzer jukeboxen (maar die gebruik ik weinig omdat die mn singles aardig naar de galemiezen werken :P)

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-8-2021 om 13:01, Bertus zei:

met kleine aanpassing van de RC's zodat deze wat uniformer in het gehele design zijn. Hartelijk dank voor het delen. Mocht je het op prijs stellen dan stuur ik je het finale (fysieke) ontwerp toe als bedankje.

 

Om met 't 2e te beginnen: aardig van je maar reserveer dan maar een exemplaar voor iemand die nog wil gaan nieuwsgierigen in die programma's (ik vraag me wel af of 't zin heeft b.v. alledrie de versies van 't Familiegeheugen te gaan uitproberen; als je 't al gebruikt dan toch wel de laatste). Daarenboven heb ik in wezen geen emplooi voor je print, ik gebruik zowat uitsluitend een ehh... "octalpack"; en die is al een tijdje nog niet eens vol.

 

En ik vraag me af wat je bedoelt met "uniforme RC's". Vertel eens?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goedemiddag mensen. Ik heb inmiddels de M2000 emulator voor Windows 10 draaiende, maar helaas zie ik de opdracht prompt niet om commando's in te geven. Hetzelfde met M2000 (dos-versie) die ik in DosBox heb draaien. Op een XP machine draait de M2000 emulator wel goed, inclusief opdracht prompt. Iemand een idee wat hier fout gaat?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je de 64 bits variant van de emulator uit de Github repository gehaald (https://github.com/p2000t/software/tree/master/emulators/m2000-win64)? Die zou in principe out-of-the-box moeten draaien, alleen moet je nog P2000ROM.bin vanuit een van de andere mappen naar de map met de m2000.exe kopiëren.

 

Het kan zijn dat de emulator een foutmelding geeft die zo snel voorbij springt dat je deze niet uit kunt lezen. Wat je dan kunt doen is bijgevoegd run.bat bestand in dezelfde map als m2000.exe zetten en dan run.bat draaien. Aan het eind van het batch script staat een pause commando waardoor je terminal venster niet meteen verdwijnt.

run.bat

aangepast door Bertus
Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uur geleden, Bertus zei:

Heb je de 64 bits variant van de emulator uit de Github repository gehaald (https://github.com/p2000t/software/tree/master/emulators/m2000-win64)? Die zou in principe out-of-the-box moeten draaien, alleen moet je nog P2000ROM.bin vanuit een van de andere mappen naar de map met de m2000.exe kopiëren.

 

Het kan zijn dat de emulator een foutmelding geeft die zo snel voorbij springt dat je deze niet uit kunt lezen. Wat je dan kunt doen is bijgevoegd run.bat bestand in dezelfde map als m2000.exe zetten en dan run.bat draaien. Aan het eind van het batch script staat een pause commando waardoor je terminal venster niet meteen verdwijnt.

run.bat 13 B · 2 downloads

Dank je Bertus, ik heb de 64-bit versie kennelijk gemist. Het werkt nu prima met cas-files. Ik heb hier een aantal BAS-files voor de P2000 liggen, is daar ook een mogelijkheid om die te converteren naar cas-files? Is het ook mogelijk om vanuit de emulator een listing te csaven en die later weer in te lezen in de emulator?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Het is al meer dan 40 jaar geleden dat ik JWS-DOS geschreven heb. Ik herinner me er niet veel meer van.

Maar leuk hier het e.e.a. over te lezen.
Miniware heeft destijds bij de verkoop van de floppyboards een handleiding en de gehele source gegeven.

Vragen kan, misschien komt er nog iets boven borrelen

 

 

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 hour ago, JWS said:

Het is al meer dan 40 jaar geleden dat ik JWS-DOS geschreven heb. Ik herinner me er niet veel meer van.

Maar leuk hier het e.e.a. over te lezen.
Miniware heeft destijds bij de verkoop van de floppyboards een handleiding en de gehele source gegeven.

Vragen kan, misschien komt er nog iets boven borrelen

 

 

Geen vragen, wel leuk dat je je hier meldt 🙂 

Ik heb de hand op de documentatie van het Miniware board kunnen leggen, het board zelf helaas nog niet.

Leuk leesvoer!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 minuut geleden, HAL9000 zei:

Geen vragen, wel leuk dat je je hier meldt 🙂 

Ik heb de hand op de documentatie van het Miniware board kunnen leggen, het board zelf helaas nog niet.

Leuk leesvoer!

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zou ik een kopie kunnen krijgen van de source. Ik heb n.l. in een gulle bui alles aan een liefhebber gegeven.

Ik heb er dus niets meer van. Ook zou iemand nog de volledig beschrijving van de source van de insteek module moeten hebben, die heb ik ook weggegeven.

 

Het schrijven van de DOS was wel een hele onderneming.

Enige medewerking van Philips is er nooit geweest.

 

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites
2 hours ago, JWS said:

Zou ik een kopie kunnen krijgen van de source. Ik heb n.l. in een gulle bui alles aan een liefhebber gegeven.

Ik heb er dus niets meer van. Ook zou iemand nog de volledig beschrijving van de source van de insteek module moeten hebben, die heb ik ook weggegeven.

 

Het schrijven van de DOS was wel een hele onderneming.

Enige medewerking van Philips is er nooit geweest.

 

Geen probleem. Ik kan een kopie maken bij een printshop of de source-listing scannen (naar PDF?) wat heeft jouw voorkeur?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij deze de scans, afkomstig uit deze map:

IMG20211125205410.thumb.jpg.c21912ad1eb750258a0fcee02afd413c.jpg

 

 

Deze file bevat de manual voor het MiniWare Multifunctiebord :

Miniware MFB Handleiding.pdf

 

In de map zaten, naast de schema's 'bij' de handleiding, ook iets afwijkende schema's met iets afwijkende stuklijsten. Die heb ik apart ingescand en in dit document gezet:

Alternatieve Schemas MFB.PDF

 

De assembler listing, van DOS, met commentaar en een aantal test/demo programma's voor het MFB in basic:  
JWS DOS listing.pdf

 

Alles ingescand op 600 DPI. Ik heb steeksproefgewijs gekeken of alles leesbaar is, en dat zag er goed uit.

Als er iets niet (goed) leesbaar is, laat het weten.

 

Veel plezier ermee!!

En als iemand zo'n bordje heeft rondslingeren, ik heb er een goed huis voor 🙂

 

 

aangepast door HAL9000
typo
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een toffe uploads, dank je!

Tip voor de pdf'jes, als je ze door OCR haalt komen ze er nog mooier uit, ik heb dat hier voor je gedaan:

 

 

Miniware MFB Handleiding.pdf

 

JWS DOS listing.pdf

 

Alternatieve Schemas MFB.pdf

 

De teksten zijn dan ook doorzoekbaar en ik heb ze verkleind door systeemfonts te gebruiken.

 

Ik heb iets van Miniware (maar niet rondslingeren), zit een seriële poort op geloof ik.

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 hours ago, djkoelkast said:

Tip voor de pdf'jes, als je ze door OCR haalt komen ze er nog mooier uit, ik heb dat hier voor je gedaan:

Ik zie wel dat de tekeningen daardoor wat schade hebben opgelopen. Zie hier een cutout van pag 6 van de Alternatieve schemas:

 

Origineel:

 

 

2144720887_Pag6cutoutOriginal.thumb.png.f7357008c7f0084b8b4fbbf9cbea4232.png

 

OCR versie:

 

1514055226_Pag6cutoutOCR.thumb.png.e1b89e1d1ef0976868585e387109716b.png

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 24-11-2021 om 19:08, HAL9000 zei:

Geen probleem. Ik kan een kopie maken bij een printshop of de source-listing scannen (naar PDF?) wat heeft jouw voorkeur?

 

Op 25-11-2021 om 20:58, HAL9000 zei:

Bij deze de scans, afkomstig uit deze map:

IMG20211125205410.thumb.jpg.c21912ad1eb750258a0fcee02afd413c.jpg

 

 

Deze file bevat de manual voor het MiniWare Multifunctiebord :

Miniware MFB Handleiding.pdf

 

In de map zaten, naast de schema's 'bij' de handleiding, ook iets afwijkende schema's met iets afwijkende stuklijsten. Die heb ik apart ingescand en in dit document gezet:

Alternatieve Schemas MFB.PDF

 

De assembler listing, van DOS, met commentaar en een aantal test/demo programma's voor het MFB in basic:  
JWS DOS listing.pdf

 

 

 

 

 

Bedankt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 24-11-2021 om 16:55, JWS zei:

Zou ik een kopie kunnen krijgen van de source. Ik heb n.l. in een gulle bui alles aan een liefhebber gegeven.

Ik heb er dus niets meer van. Ook zou iemand nog de volledig beschrijving van de source van de insteek module moeten hebben, die heb ik ook weggegeven.

 

 

Kijk dan eens gauw op pagina 33 van "JWS DOS listing"... dat gaat je tegenvallen, dus.

Het zit wel in een map van Miniware...

 

En bedoel je met insteekmodule de Basic16k? De volledige brontekst? Nooit gezien.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, cancom zei:

 

Kijk dan eens gauw op pagina 33 van "JWS DOS listing"... dat gaat je tegenvallen, dus.

Het zit wel in een map van Miniware...

 

En bedoel je met insteekmodule de Basic16k? De volledige brontekst? Nooit gezien.

 

Nooit gezien? Maar ik wel.

 

Je bedoeld de tekst "MINIWARE DISK/CASSETTE BASIC"?

Ik heb daar toestemming voor gegeven en daar is voor betaald.


 

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bedoel maar: die listing is niet van je laatste: versie 5.

 

Mijn Basic16k-brontekst is er een zonder uitgebreide toestanden: enkel simpele adreslabels, geen commentaren (eigen fabrikaat).

 

Heel misschien dat nog iemand het origineel van Philips heeft gekregen. Maar vind die maar eens...

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, cancom zei:

Mijn Basic16k-brontekst is er een zonder uitgebreide toestanden: enkel simpele adreslabels, geen commentaren (eigen fabrikaat).

 

Heel misschien dat nog iemand het origineel van Philips heeft gekregen. Maar vind die maar eens...

 

Hij is me destijds (ongevraagd) aangeboden (Geen idee meer door wie, in ieder geval NIET Philips) Zoals ik schreef heb ik alles (helaas) weggeven. Aan wie,.... ? Mocht degene het terug willen geven, graag. De listing was heel welkom en gedocumenteerd. Ik kon heel wat routines gebruiken. B.v. een disk listing op het scherm krijgen had ik de routine zelf al geschreven. Die kon ik daarna uit de module gebruiken. Zodoende kreeg ik zelf heel veel ruimte om extra routines toe te voegen. Geen idee meer welke. Maar als je de hele listing bekijkt is het wel een rommeltje, maar alles werkte naar behoren. Ik was en ben programmeur.  Ik had me de jaren daarvoor bezig gehouden met a-tjes, b-tjes en c-tjes (wiskunde).

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat zou nogal toevallig zijn als hier iemand opduikt met dat bestand nog heelhuids beschikbaar...

Hoewel, kortgeleden dook Frits hier op; een van de auteurs van de Zemon. Heb jij misschien (ook) wat "last" van nostalgie en heb je daarom (weer?) een P2000?

 

Voor het overige is het zeer wel mogelijk dat er nogal wat vergeten in zolderhoeken ligt. En cassettes die lang niet gelopen hebben gaan ontiegelijk plakken: zowat onherstelbaar. In hoeverre disks een beetje van het eeuwige leven hebben, tsja...

 

Nou is zo'n listing met weinig zinvolle labels en commentaar lastig lezen en levert extra zoekwerk op, maar als je toch belangstelling hebt voor (bv) JWS5 en Basic16k laat 't maar weten. Die nemen (tegenwoordig onvoorstelbaar) weinig ruimte in beslag dus hier uploaden is geen probleem.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uur geleden, JWS zei:

Ik was en ben programmeur.  Ik had me de jaren daarvoor bezig gehouden met a-tjes, b-tjes en c-tjes (wiskunde).

Even een foutje herstellen.

Maar als je de hele listing bekijkt is het wel een rommeltje, maar alles werkte naar behoren. Ik was en ben GEEN programmeur.

Een paar maanden voor ik met de "DOS" begon vroeg ik aan iemand: "Zet mijn naam in Basic eens op het scherm".

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 24-11-2021 om 22:47, djkoelkast zei:

Een PDF is wel leuk, vooral als we die hier ook beschikbaar stellen.

 

Over de "Miniware MFB" dus. Oftewel type M2200.

 

Die map heb ik ook, al lang geleden ingescand in PDF-modus behalve enkele pagina's (apart en later ingevoegd) als ZW-foto-JPG: de schema's enzo.

 

Een ander verschil met de scan van @HAL9000 is: in deze staan op enkele pagina's de nodige correcties op slordigheden en in 1 -raar- geval een regelrechte blunder.

 

Het is maar dat je niet op het verkeerde spoor wordt gezet door die foutjes; vandaar dit:

M2200.pdf

 

Enjoy.

 

aangepast door cancom
Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 24-11-2021 om 16:55, JWS zei:

Zou ik een kopie kunnen krijgen van de source. Ik heb n.l. in een gulle bui alles aan een liefhebber gegeven.

Ik heb er dus niets meer van. Ook zou iemand nog de volledig beschrijving van de source van de insteek module moeten hebben, die heb ik ook weggegeven.

 

Het schrijven van de DOS was wel een hele onderneming.

Enige medewerking van Philips is er nooit geweest.

 

Hallo JWS,

Ik gebruik het JWS nu en het werkt nog goed.  Het is een hele tour geweest om het te vinden maar ik heb nu een cassette met de format en jws systeem disk erop dus ik kan nu naar hartelust JWS diskettes aanmaken.  Nu ik het een beetje kan gebruiken ben ik wel op zoek naar personen welke eventueel floppy kunnen uitwisselen. Mijn systeem kan 3,5' en 5.25 aan. 

Bij deze hartelijk dank voor al het harde werk. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uur geleden, RoykeA zei:

Hallo JWS,

Ik gebruik het JWS nu en het werkt nog goed.  Het is een hele tour geweest om het te vinden maar ik heb nu een cassette met de format en jws systeem disk erop dus ik kan nu naar hartelust JWS diskettes aanmaken.  Nu ik het een beetje kan gebruiken ben ik wel op zoek naar personen welke eventueel floppy kunnen uitwisselen. Mijn systeem kan 3,5' en 5.25 aan. 

Bij deze hartelijk dank voor al het harde werk. 

Geen dank, ik heb het destijds met plezier gemaakt en was best trots op het resultaat.

 

Kleine geschiedenis. Tijdens de studie wiskunde wilde ik al iets doen met computers. Na de opleiding kwam ik via via Marcel Settels tegen. Hij had een P2000M. Ik wist niets van programmeren. Aan hem vroeg ik: "zet met Basic mijn naam eens op het scherm". 10 ? "Johan". Dat was genoeg om een P2000T te willen kopen. De P2000M werkte met floppy's. Ik vroeg me af of dat ook niet met de P2000T kon. Via een inbelverbinding kon destijds verbinding worden gemaakt met een P2000 gebruikersgroep (Philitel). Daar begon ik de discussie over de P2000T met een floppy. Ik meen dat Peter Jansen(s) (van PPP, Peters Plaatjes Programma) mij vertelde dat het volgens Philips niet kon, maar dat er in de insteek module wel een floppy aanroeproutine was. Iets van: defusr=5:?user(0). Dus maar eens een boekje gekocht over het Assembler programmeren van de Z80. Nu begint mijn geheugen wat gaten te krijgen. Ik had op een gegeven moment een floppyboard. Hoe ik daar aangekomen ben, gekregen, gekocht, ik weet het niet. Hoe ik begonnen ben met wat, met behulp van cassette,...? Ook dat kan ik me niet meer herinneren.  De 1e overwinning was dat het lampje op de floppydrive begon te branden. Het was een poging om iets op het floppy weg te schrijven, maar of dat gelukt was wist ik niet, want zolang ik het niet terug kon halen/lezen was ik niet zeker. De 2e overwinning was dat ik inderdaad iets op de floppy had geschreven en terug kon lezen. In feite was het doel bereikt. Via Philitel werd er wel “gesproken” over mijn vorderingen. Vrij snel kreeg ik van iemand (Helaas weet ik zijn naam niet meer, maar ik dacht uit Oss) een compiler insteekmodule. Dat was een ontzettende verbetering. Daarna heb ik alles wat met de cassette mogelijk was ook voor disk getracht mogelijk te maken. Dus b.v. een hele routine om een listing op het scherm te krijgen van de programma’s op de schijf. Deze routine en meerdere waren al aanwezig in de Basic module. Ik werd gebeld door… (Helaas ook naam vergeten). Hij vroeg of ik interesse had in de volledige listing van de 16K cassette module. Nou het antwoord was duidelijk. Nu kon ik veel routines die ik al had geschreven verwijderen omdat ik die in de Basic module kon gebruiken. Het grootste probleem was namelijk, dat er maar beperkte ruimte in het Ram geheugen beschikbaar was (Ergens hoog in het geheugen, hoeveel dat was? Vergeten). Het lukte in 1e instantie ook niet om JWS Disk System op het scherm te krijgen. In de source listing van de Basic module zag ik dat er een checksum van de 1e Rom was. Dat werd opgelost door achter JWS Disk System een extra byte te zetten en deze met backspace weer weg te halen zodat de checksum  juist was. Uiteraard zaten er wel fouten in het geheel maar het werkte redelijk. Dus een versie 1.0. Ook had ik inmiddels een Eprom programmer gekregen (ik dacht van Mat Jansen uit Nederweert). Daardoor kon ik de roms (1e en 4e ) vervangen zodat alles standaard opstartte. Ik kwam in contact met Hans op het Roodt uit Venlo (Een vervend VVV aanhanger). Er werd in Nieuwegein door Philips een P2000 gebruikers weekend georganiseerd. Zonder dat ik het wist had hij daar voor mij een tafeltje gereserveerd om de Dos te demonstreren. Ook had hij een handleiding geschreven. Ongelofelijk, het liep storm. Vele wilden een opstartschijf (en sommige ook de Rom’s). Ik had daar totaal niet op gerekend, dus bij Miniware (die was er ook) veel floppy’s  kopen en gaan kopiëren. Ook werden bij Miniware daardoor veel floppyboards gekocht. Zij hebben later het systeem van mij gekocht. Zoals ik al eens schreef, ik was en ben geen programmeur, dus mijn hele source listing is een onoverzichtelijk geheel.

Duidelijk is, dat zonder hulp van degene die ik hier genoemd heb en nog andere, de JWS Dos niet gemaakt zou zijn zoals het uiteindelijk is geworden.

 

Van Philips heb ik NOOIT iets gehoord of enige hulp gekregen. Wel ben ik eens gevraagd door gebruikers om op een gebruikers dag in Eindhoven bij Philips het e.e.a. te demonstreren, maar dat werd door Philips NIET toegestaan.

 

Zoals ik schreef ik heb niets meer, ik heb alles (de P2000T, modules, waaronder compiler, eprom programmer en documentatie) helaas weggeven. Maar mij kan nog een plezier gedaan worden met een goede foto van het opstartscherm en/of het systeem nog eens werkend te zien.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Op 10-12-2021 om 10:17, JWS zei:

Vergeten?

Hoi JWS dat niet .  Ik had de ruimte nodig voor de 3d Printer voor een schoolproject van de dochter. Afgelopen weekend weer opgezet maar helaas is er iets met de drive aande hand.  Ga het proberen te herstellen. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, RoykeA zei:

Hoi JWS dat niet .  Ik had de ruimte nodig voor de 3d Printer voor een schoolproject van de dochter. Afgelopen weekend weer opgezet maar helaas is er iets met de drive aan de hand.  Ga het proberen te herstellen. 

Ok, Alvast bedankt

Link naar bericht
Delen op andere sites
15 uur geleden, RoykeA zei:

IMG_3674.thumb.JPG.f6caaad578fc6b3dda399fb56c9fae7e.JPG

 

Hierbij de foto's  Als iemand nog een M2200 print beschikbaar heeft zou ik daar graag gebruik van maken. 

Groetjes Roy

 

Hartstikke bedankt.

 

Heel jammer dat ik zelf geen P2000 meer heb.

Mocht iemand hem in de aanbieding hebben wil ik hem graag overnemen.

Is het mogelijk dat je me nog een foto kan sturen waarbij een directory listing op het scherm staat?

 

Bedankt en groeten

Johan

 

aangepast door JWS
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...