Jump to content

Recommended Posts

20 uur geleden, Wijnand zei:

Mooie tool gevonden, ga straks even kijken of het werkt. Zie:

https://sourceforge.net/projects/srecord/

Veel mogelijkheden maar... nogal gebruiksonvriendelijk ( commandline aanroep met een berg cryptische opties ).

Mooi alternatief is de Hex Editor Neo ( https://freehexeditorneo.com/ ) met een export mogelijkheid ( in de trial periode van 14 dagen ) voor o.a. Intel HEX.

En ik ga eens kijken of met de Arduino Mega een mooie programmer te bakken is ( zie: , http://danceswithferrets.org/geekblog/?page_id=903 maar dan wel met een booster erbij om Vpp te genereren )

Edited by Wijnand

Hoi, allemaal, leuk om te zien dat dit zo'n actief topic is. Wij zijn aan het kijken of we mbv een memorecorder tapes kunnen schrijven. De manier van Marcel de Kogel is via een seriele dump, maar voor MESS is het ook noodzaak de daadwerkelijke IO met tape na te bootsen. Ik ga met wat HAVO-5 leerlingen kijken of we hier iets van kunnen bakken in de trant van Arduino+Memo recorder als cassetteschrijver. Schijnt FM modulatie op te zitten. Ben benieuwd.

10 uur geleden, cancom zei:

With the "UCSD Pascal.hex" file comes the "UCSD Pascal system.hex" file which contains code to be written on the first 2 tracks of a floppy. Without this the module doesn't work. There are 3 other modules in the list with the same problem...

I don't know if anyone here has floppydrives but I put those programs in the list just in case.

Het M2200-programma is ook al aardig op leeftijd, ik vermoed dat dit 32bits programma in ieder geval niet zomaar op een 64bits KAN werken? Of bestaat daarvoor ook zoiets als "uitvoeren als" in programma-comptabiliteit o.i.d.?

Ondertussen heb ik dan maar wat checksums laten ophoesten door md5deep en sha1deep: zie de bijlage.

checksum.txt

224/5000

Thank you!
I would really like to buy a floppy disk for the p2000t, if there was someone willing to sell it to me, I'd be happy.

Please try the emulator I posted and let me know if it works for you too.
Greetings
Edoardo

10 hours ago, emax said:

Hi,
attached here is m2000 for windows 10.
No virtual machines are required.

Cheers,

Edoardo

m2000-win32.7z

Ga ik zo proberen. Is dit een aanpassing van de code van M. de Kogel?

Is hierin ook het probleem met de nummerieke toetsen opgelost? Ik krijg namelijk sommige games niet aan de praat omdat je op START moet drukken.

2 hours ago, blanka said:

Is hierin ook het probleem met de nummerieke toetsen opgelost? Ik krijg namelijk sommige games niet aan de praat omdat je op START moet drukken.

De Win32 versie van M2000 is van binnen dezelfde als de DOS versie, maar maakt gebruik van de allegro 5 libaries, waardoor het direct onder Windows gedraaid kan worden.

Een paar maanden geleden heb ik alle tools, emulators, documentatie en tot nu toe bekende software verzameld in het P2000T Preservation Project.

Mocht je P2000T programma's hebben die hier nog niet bij staan, dan hoor ik het graag!

De M2000 Win32 emulator is trouwens hier te vinden: https://github.com/p2000t/software/tree/master/emulators/m2000-win32

groet,

Dion

Edited by dionoid

9 uur geleden, blanka zei:

Hier is een documentje waarin de mapping van de toetsen lijkt te staan:

https://we.tl/t-XXirOwSZCt

On 11/30/2019 at 2:27 PM, cancom said:

Dat kunnen we later nog wel eens zien, totnogtoe lukt 't zo ook want deze bestanden zijn 'ouderwets' qua formaat.

Het wordt lastiger als er belangstellenden zijn voor de assembler-sourcefiles (voornamelijk voor de Zemon) van nogal wat slot1-'modules' en joost mag weten wat nog meer: daarover heb ik geen totaaloverzicht meer; behalve floppy's ook zo'n 30 stuks audiocassette van 1 uur waarbij 't de vraag is of de data er nog wel onbeschadigd op staat na zo'n 40+ jaren...

Ten overvloede: hex of bin, maakt niet uit.

Zemon 1.4.hex

assembler 5.6.hex

assembler 5.9.hex

Basic-24 systemtracks.hex

Basic-24.hex

BIS system.hex

BIS.hex

CPM Nater.hex

EPROM-programmer.hex

familiegeheugen 2.hex

familiegeheugen 3.hex

familiegeheugen 4.hex

flexbase.hex

Forth.hex

Maintenance 1.hex

Maintenance 2.hex

NeboCalc system.hex

NeboCalc.hex

PDOS.hex

tekst 1.hex

Text2000 2.hex

Text2000 3.hex

UCSD Pascal system.hex

UCSD Pascal.hex

WordProcessor 1.hex

WordProcessor 2.hex

Bedankt voor deze verzameling cartridges, @cancom !!!!

Ik heb ze alvast naar GitHub gezet: https://github.com/p2000t/software/tree/master/cartridges

Daarnaast heb ik 'BootFromCartridge.bat' toegevoegd aan de m2000-win32 map. Het idee is dat je een cartridge bestand (.bin of .hex) op dit .bat bestand sleept, en dan wordt deze direct gestart in the m2000-win32 emulator.

groet,

Dion

Edited by dionoid

18 hours ago, blanka said:

de windowsversie is minder bruikbaar dan de dosversie in dosbox. de dubbele emulator hapert niet, die win versie wel.

Hi @blanka, kun je een voorbeeld geven van waar de win32 versie hapert?

groet,

Dion

Op 29-11-2019 at 13:31, cancom zei:

Voorlopig even:

of 't zo nodig is weet ik veel, maar hier nog wat toelichting:

assembler 5.6                 cartridge/module

assembler 5.9                 cartridge

Zemon-assembler           cartridge

16k-basic                        cartridge

24k-basic                        cartridge, floppydrive(s) nodig voor Basic-24 systemtracks.hex

BIS-editor                        cartridge, floppydrive(s) nodig voor BIS system.hex

CP/M (Nater)                   cartridge, floppydrive(s) nodig + CP/M-print

CP/M (Seeters)               systeemtracks op flop + CP/M-print

EPROM-programmer      cartridge, via kabel met hardware=programmer verbonden!

familiegeheugen 2          cartridge

familiegeheugen 3          cartridge

familiegeheugen 4          cartridge

flexbase                          cartridge

Forth                              cartridge

GOS 3.6 = Graphic Operating System in 2764 op hires-print

maintenance 1               cartridge

maintenance 2               cartridge

MCP/M                           cartridge, floppydrive(s) nodig voor MCPM-system.hex + CP/M-print

Miniware                         systeemtracks op flop

NEBOcalc                       cartridge, floppydrive(s) nodig voor NeboCalc system.hex

PDOS                             systeemtracks op flop

tekst 1                            cartridge

text2000 2                      cartridge

text2000 3                      cartridge

UCSD-Pascal                 cartridge, floppydrive(s) nodig voor UCSD Pascal system.hex

wordprocessor 1            cartridge

wordprocessor 2            cartridge

Miniware 1.0.hex

Seeters.hex

MCPM.hex

MCPM-system.hex

Edited by cancom

3 uur geleden, dionoid zei:

Hi @blanka, kun je een voorbeeld geven van waar de win32 versie hapert?

groet,

Dion

Ik heb het in de Dosbox ook wel eens bij het spelen van Fraxxon. Dat is het enige wat ik tot nu toe heb uitgeprobeerd. Ik gebruik Windows 7 64 bit.

14 hours ago, de_retroman said:

Ik heb het in de Dosbox ook wel eens bij het spelen van Fraxxon. Dat is het enige wat ik tot nu toe heb uitgeprobeerd. Ik gebruik Windows 7 64 bit.

Fraxxon hapert sowieso, die liet de P2000T echt op zijn tandvlees lopen.

Op 28-11-2019 at 14:12, djkoelkast zei:

Dat kun je niet zelf, hoe veel ruimte heb je nu in gebruik en hoeveel zou je nodig hebben? Dan hoog ik het gewoon op.

Op 29-11-2019 at 15:42, djkoelkast zei:

Voor zulke hoeveelheden kan ik je beter toegang tot mijn Stack geven en kan men daar ook van downloaden.

Dat kan een handige oplossing zijn als:

1e: er nog P2000's zijn met floppy's (ok, sowieso de M)

2e: de M2000.exe zou kunnen werken met .dsk o.i.d., niet enkel .cas

Voorzover ik weet is dat 2e niet het geval al heb ik ergens gelezen dat die toevoeging op stapel stond. Zou moeten kunnen maar wie gaat dat regelen? Ik niet, ik ken alleen de Z80 (en 6809).

Ik begin hierover omdat ik jaren terug al m'n floppy's heb "gebackup'd" naar m'n PC's. Alles samen, dus wat hier nu in m'n bijlagen staat plus sourcefiles/floppy's, komt neer op zowat 620MB. Plus evt. 30 audiocassettes... geen idee meer hoeveel dat is; er staan b.v. Basicode-programma's en O.W.G.-programma's op die ik niet op floppy heb staan.

Laat maar eens horen.

Ter vervollediging:

GOS 3.6.hex

checksum.txt

On 12/6/2019 at 3:10 PM, cancom said:

Dat kan een handige oplossing zijn als:

1e: er nog P2000's zijn met floppy's (ok, sowieso de M)

2e: de M2000.exe zou kunnen werken met .dsk o.i.d., niet enkel .cas

Voorzover ik weet is dat 2e niet het geval al heb ik ergens gelezen dat die toevoeging op stapel stond. Zou moeten kunnen maar wie gaat dat regelen? Ik niet, ik ken alleen de Z80 (en 6809).

Ik begin hierover omdat ik jaren terug al m'n floppy's heb "gebackup'd" naar m'n PC's. Alles samen, dus wat hier nu in m'n bijlagen staat plus sourcefiles/floppy's, komt neer op zowat 620MB. Plus evt. 30 audiocassettes... geen idee meer hoeveel dat is; er staan b.v. Basicode-programma's en O.W.G.-programma's op die ik niet op floppy heb staan.

Laat maar eens horen.

Ter vervollediging:

GOS 3.6.hex

checksum.txt

Wellicht kun je e.e.a. via WeTransfer versturen?

Ik heb inmiddels jouw beschrijving van de cartridges ook bijgewerkt op GitHub:

https://github.com/p2000t/software/tree/master/cartridges

- Dion

30 minuten geleden, blanka zei:

hier zie ik nog meer software, is er iemand die een grotere collectie .tap bestanden heeft?

wp_ss_20191221_0002.png

Ik heb een vrij grote collectie op tapes staan, maar niet als TAP-bestanden.

Er is een TOSEC: https://archive.org/details/Philips_P2000_TOSEC_2012_04_23

Maar die heeft maar 17 titels

Het lukt me niet om eigen .CAS files, gemaakt met Marcel de Kogels serial.bas programma, terug in te laden met het programma pc2p2000.bas van Dion.

Laden van .CAS bestanden op Dion's Github archive gaat wel.

Zijn er mensen op dit forum die het wel lukt om .CAS files te genereren vanaf tapes, die terug te laden zijn?