Hinse Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Heerlijke prijslijst! Quote Link to post Share on other sites
Gyruss Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Wow, cool topic! De p2000T is helemaal nieuw voor mij. Zijn hier veel games op uitgebracht? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted January 24, 2013 Author Share Posted January 24, 2013 Vooral veel "homebrew" en kleinere spellen. Omdat de grafische chip eigenlijk een teletekst engine is is de P2000 grafisch niet echt spannend (wel uitdagend). Wellicht kan ik een lijst vinden met games, maar ik denk dat het er niet mega veel gaan zijn. Stuk of 100? Maar dat is een gok hoor. Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 (edited) Het is altijd aardig een recensie te lezen (blijkt dus een test te zijn): Edited January 25, 2013 by Keetie Quote Link to post Share on other sites
Hinse Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Weer typisch om te lezen dat de documentatie van Philips toen ook al slecht was. Ook grappig om te zien dat de auteur van dat artikel, wat toen om een nieuw product ging, nu nog geïnteresseerd is in die oude producten: http://retro.hansotten.nl/ Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Mooi stukje nostalgie, alleen vrij lastig leesbaar door de lage resolutie. Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Mooi stukje nostalgie, alleen vrij lastig leesbaar door de lage resolutie. Ik heb ze aangepast, dus daarom. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted January 25, 2013 Author Share Posted January 25, 2013 Tof, nu zijn ze leesbaar Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Een nieuwe user schrijft in een PM: Ook online ben ik hard aan het zoeken geweest naar MBASIC-80 materiaal, echter kwam ik helaas niet veel tegen. De P2000T wordt overschaduwd door Z80 eigenbouw computers. Ik zou graag wat meer (programmeer) boeken/ebooks/texten willen hebben zodat ik weet wat er wel en niet in de MBASIC van de P2000 zit en hoe ik de COMpoort aanspreek. Waarna ik hem een url stuurde waar P2000 cassettesoftware te downloaden is. Ik wilde hier even vermelden dat het dezelfde software is als die in de zip van de oude opgeheven P2000 gebruikersgroep zit, dus niets illegaals. Quote Link to post Share on other sites
marijn Posted March 5, 2014 Share Posted March 5, 2014 (edited) Bedankt dat je het nog even gepost had. Ik ben dus nog steeds op zoek naar software, boeken enz. Ik heb ondertussen een heel avontuur beleeft met mijn speurwerk naar P2000 materiaal, ik hoop hier binnenkort even een eigen topic voor te starten met mijn bevindingen en resources voor iedereen die ze nog zoekt. Edited March 5, 2014 by marijn Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted March 5, 2014 Author Share Posted March 5, 2014 Ik heb een krat vol boeken, clubbladen etc. Die doe ik niet weg, maar als je iets specifieks zoekt wil ik het wel voor je inscannen. Quote Link to post Share on other sites
marijn Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Ik heb een krat vol boeken, clubbladen etc. Die doe ik niet weg, maar als je iets specifieks zoekt wil ik het wel voor je inscannen. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd om communicatie over RS232 mogelijk te maken. Zou je willen kijken of je daar iets over kunt vinden? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted March 8, 2014 Author Share Posted March 8, 2014 Ik ben voornamelijk geïnteresseerd om communicatie over RS232 mogelijk te maken. Zou je willen kijken of je daar iets over kunt vinden? Ik denk dat daar wel iets van tussen zit, ik heb toen een hele doos vol spul overgenomen van iemand die er best wel mee aan het hobbyen was. Quote Link to post Share on other sites
seob Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Is dit misschien wat je zoekt? http://cd.textfiles.com/230/EMULATOR/PHILIPS/DOSTOOLS/PCM2CAS/TAPECONV.TXT Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Dat is een programma behorend bij de P2000 emulator en bedoeld om van P2000 tapes tape-images te maken, die in de emulator gebruikt kunnen worden. Zie de website van de maker: http://www.komkon.org/~dekogel/m2000.html Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted March 9, 2014 Author Share Posted March 9, 2014 Ik hoop dat hier wat voor je tussen zit, ik heb dit gescand van de documenten die ik kon vinden. Komt van PTC magazine, P2000 nieuwsbrieven, P2000 boek en een los printje. RS232driver.pdf PTC-print-RS232.pdf UART-rs232.pdf RS232-C.pdf Laat even weten of dit het is of dat je wat anders zoekt Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Ik heb ook nog een paar pagina's gevonden in het zip file. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Stekkersex Quote Link to post Share on other sites
PeterNC Posted March 13, 2014 Share Posted March 13, 2014 Mooi apparaat. Quote Link to post Share on other sites
RobinvN Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 Iemand nog interesse in een werkend p2000t met werkende kleurenmonitor, cassettebandjes vol spelletjes etc.Handleiding etc. Tijdje terug uit nostalgie weer eens aan gezet om mijn kinderen dit te laten zien maar staat nu stof te happen in de garage. Wellicht kan ik een hobbyist er blij mee maken? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted October 20, 2014 Author Share Posted October 20, 2014 Die zijn hier zeker te vinden en welkom op Retroforum! In welke omgeving bevindt het zich, verstuur je eventueel ook en wil je er iets voor terug hebben? Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Een P2000 met een paar bandjes heb ik al, ben echter altijd wel geinteresseerd in disk- of tapeimages van nederlandse tekstadventures. Ik heb er al een paar van de P2000, maar meer mag altijd. Quote Link to post Share on other sites
mgielissen Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Ik heb een P2000T via marktplaats kunnen bemachtigen. Wie heeft er nog een basic handleiding (pdf of boek) en programma's? Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted December 30, 2017 Share Posted December 30, 2017 Beste mensen, Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik ben al enige tijd op zoek naar een gebruikershandleiding van de P2000T en/of de BASIC cartridge. Tot nu toe vind ik alleen oude linkjes die niet meer werken. Misschien heeft een van jullie een werkende link, een gescand exemplaar of is bereid om wat voor mij te scannen? Je zou me er een heel groot plezier mee doen!! Bij voorbaat heel hartelijk dank. Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted December 31, 2017 Share Posted December 31, 2017 Zomaar 2 users die op hetzelfde moment posten! Ik heb dit topic nog eens helemaal doorgelezen, jullie ook? Er staat heel veel informatie in. Ik had de PM over de P2000 nog bewaard. Hier is de software link: https://archive.org/details/Philips_P2000_TOSEC_2012_04_23 Dit is ook af te spelen in de P2000 emulator. Oude niet-meer-werkende links kun je ook in archive.org proberen. Quote Link to post Share on other sites
MarsM Posted December 31, 2017 Share Posted December 31, 2017 30 minuten geleden, Keetie zei: Zomaar 2 users die op hetzelfde moment posten! Toeval zou kunnen maar in dit geval denk ik; dat heet een kloon Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted December 31, 2017 Author Share Posted December 31, 2017 Eerder vrienden dan, want IP's zijn verschillend Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Da's wel heel groot toeval, ja. Ik ken Mgielissen niet (ik bezit ook geen MSX), al zag ik wel een ander exemplaar van de P2000T op Marktplaats, waarop geboden werd. Misschien dat we gelijktijdig een cadeautje voor onszelf onder verschillende kerstbomen hebben gelegd. In elk geval heb ik dit topic doorgespit en misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar ik kon geen handleiding van de PC of van de bijbehorende BASIC versie vinden. Had hoop op een paar linkjes, die echter niet werkten. Dus mocht iemand een PDF of iets dergelijks hebben, of een werkende link weten, dan houd ik me heel graag aanbevolen. Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 1 hour ago, Ivo1977 said: Da's wel heel groot toeval, ja. Ik ken Mgielissen niet (ik bezit ook geen MSX), al zag ik wel een ander exemplaar van de P2000T op Marktplaats, waarop geboden werd. Misschien dat we gelijktijdig een cadeautje voor onszelf onder verschillende kerstbomen hebben gelegd. In elk geval heb ik dit topic doorgespit en misschien heb ik ergens overheen gelezen, maar ik kon geen handleiding van de PC of van de bijbehorende BASIC versie vinden. Had hoop op een paar linkjes, die echter niet werkten. Dus mocht iemand een PDF of iets dergelijks hebben, of een werkende link weten, dan houd ik me heel graag aanbevolen. Heb je die niet-werkende linkjes ook geprobeerd in the wayback machine (=archive.org)? Het is een feit dat als ik hetzelfde op Internet zoek als mijn man, ik heel vaak andere links krijg te zien... Ik vond deze met het zoeken op p2000t: http://electrickery.xs4all.nl/comp/p2000c/doc/index.html https://fjkraan.home.xs4all.nl/comp/p2000c/floppyImages/ Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Dankjewel Keetie, de eerste link had ik inderdaad bekeken. Ik zag hier wel de handleiding voor disk Basic, maar hoopte eigenlijk op een versie voor Cassette Basic, aangezien ik beperkt ben tot de microcassettes. Het gaat me natuurlijk vooral om de commando's voor het aansturen van de cassette. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted January 1, 2018 Author Share Posted January 1, 2018 1 uur terug, Ivo1977 zei: Dankjewel Keetie, de eerste link had ik inderdaad bekeken. Ik zag hier wel de handleiding voor disk Basic, maar hoopte eigenlijk op een versie voor Cassette Basic, aangezien ik beperkt ben tot de microcassettes. Het gaat me natuurlijk vooral om de commando's voor het aansturen van de cassette. Even teruglezend in het topic: Met Shift + Zoek kun je de inhoud van een cassette zien. Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 37 minuten geleden, djkoelkast zei: Even teruglezend in het topic: Met Shift + Zoek kun je de inhoud van een cassette zien. Ah ja, niet goed gelezen... ik dacht dat dit alleen betrekking had op de disk versie. Dankjewel voor de tip! Ik ben nu niet in de gelegenheid om het te proberen, maar dan is mijn aanname dat Shift+Inl, gevolgd door "naam programma" het commando is om een programma te laden van cassette en ik op soortgelijke wijze ook een programma kan saven? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted January 1, 2018 Author Share Posted January 1, 2018 5 minuten geleden, Ivo1977 zei: Ah ja, niet goed gelezen... ik dacht dat dit alleen betrekking had op de disk versie. Dankjewel voor de tip! Ik ben nu niet in de gelegenheid om het te proberen, maar dan is mijn aanname dat Shift+Inl, gevolgd door "naam programma" het commando is om een programma te laden van cassette en ik op soortgelijke wijze ook een programma kan saven? Ik ben er zelf al weer een tijdje uit, maar wat ik kon vinden is het voo basic-programma's: cload"programma" Volgens mij is er ook nog zoiets als het eerste wat je tegenkomt laden met: cload"?" Shift + zoek = inhoud Shift + 7 = cassette 'formatteren' Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted January 1, 2018 Share Posted January 1, 2018 Dankjewel ik heb via ebay nieuwe microcassettes kunnen bestellen, daar kan ik eens uitgebreid mee gaan experimenteren. Ik zal mijn Commodore PET/64 mindset even parkeren Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted January 2, 2018 Share Posted January 2, 2018 Als je wilt experimenteren dan raad ik je de P2000 emulator aan. Geheel gebaseerd op BASIC. Er zit vast wel een Helpfile bij om te bestuderen. Tja, ik weet het ook niet allemaal meer...;) Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted January 3, 2018 Share Posted January 3, 2018 Op 2-1-2018 at 12:23, Keetie zei: Als je wilt experimenteren dan raad ik je de P2000 emulator aan. Geheel gebaseerd op BASIC. Er zit vast wel een Helpfile bij om te bestuderen. Tja, ik weet het ook niet allemaal meer...;) Dankjewel voor de tip. Ik ga zeer zeker eens kijken of de emulator van een helpfile voorzien is. Het experimenteren doe ik liever op de P2000 zelf. Noem me een stijfkop of een purist, maar ik vind het juist de charmes van zo'n apparaat om het daadwerkelijk te gebruiken. Bij mijn P2000 zat een nog werkende microcassette die zo goed als leeg is en er is inmiddels nog een pakketje nieuwe cassettes per post onderweg, dus ik hoef me niet te vervelen bij de aanstaande regenachtige winteravonden :-) Overigens heb ik de CLOAD en CSAVE commando's inmiddels al met succes kunnen testen. Wie meer van dergelijke commando's kent voor gebruik van de cassette nodig ik graag uit om me verder op weg te helpen ;-) Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 Gisteren ben ik gaan zoeken op P2000T basic commando's en ik kwam hier terecht: http://retrocomputerverzamelaar.nl/philips-p2000t-getest/ Best duidelijk. Quote Link to post Share on other sites
Ivo1977 Posted January 5, 2018 Share Posted January 5, 2018 6 uur geleden, Keetie zei: Gisteren ben ik gaan zoeken op P2000T basic commando's en ik kwam hier terecht: http://retrocomputerverzamelaar.nl/philips-p2000t-getest/ Best duidelijk. Dankjewel!! Die had ik nog niet gevonden. Ik moet blijkbaar iets minder aan mijn Commodore/P2000 skills werken en iets meer aan mijn Google skills ;-) Quote Link to post Share on other sites
WHiZZi Posted November 22, 2018 Share Posted November 22, 2018 Sinds deze week heeft het HomeComputerMuseum alle modellen van de P2000-lijn van Philips. Overzichtsfoto Links Rechts Van links naar rechts: P2000T (P2000T/54 om precies te zijn) P2000C (incl DOS-kaart) en daarachter de daisywheel P2000-printer P2000M (volledig werkend) :YES (met HD) P2500 (of P2000B genoemd) BBT 01 (Viditel terminal) De YES en de terminal zijn niet uit de P2000-lijn, echter gebruiken deze wel de toetsenbord layout van de P2000-serie. Vandaar dat ik ze wel op de foto heb gezet. De P2500 heeft behoorlijke beeldrot (de laag tussen de 2 glazen in) en kan worden opgelost. Daarnaast heeft deze ook de nodige fixen van condensators nodig. Er zijn er bijna geen meer en in een museum zijn ze al helemaal niet te vinden, nouja, tot deze week dan..... Een P2000B/P2500 (enige verschil is de kleur, de P2000B is de kleurstelling van de P2000M, later in een grijze kast gestopt maar exact dezelfde hardware) komt uit 1982. Heeft, net als de anderen, een Zilog Z80A op 4Mhz en standaard 64kB RAM. Maximale uitbreiding kan naar 320kB. De machine heeft ook videogeheugen, wel 16kB. Opslag gebeurt op de 2 5,25" FDD's waar 304kB opgeslagen kan worden. Het standaardbesturingssysteem is CP/M of UCSD/P De BBT 01 machine kan ik letterlijk niks over vinden. Ik heb 2 van die apparaten, dus ze zullen één dezer dagen worden opengeschroeft om eens van binnen te kijken wat er in zit. Aangezien er ook een TAPE-aansluiting op zet, is het nogal een vreemd apparaat. Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 On 11/22/2018 at 11:57 PM, WHiZZi said: Sinds deze week heeft het HomeComputerMuseum alle modellen van de P2000-lijn van Philips. BBT 01 (Viditel terminal) De BBT 01 machine kan ik letterlijk niks over vinden. Ik heb 2 van die apparaten, dus ze zullen één dezer dagen worden opengeschroeft om eens van binnen te kijken wat er in zit. Aangezien er ook een TAPE-aansluiting op zet, is het nogal een vreemd apparaat. In de Wiki staat iets over Viditel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Viditel Quote Link to post Share on other sites
WHiZZi Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 5 minutes ago, Keetie said: In de Wiki staat iets over Viditel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Viditel Viditel ken ik wel, alleen van dit specifieke model kan ik niks vinden Quote Link to post Share on other sites
Keetie Posted November 24, 2018 Share Posted November 24, 2018 1 hour ago, WHiZZi said: Viditel ken ik wel, alleen van dit specifieke model kan ik niks vinden In de Wiki hebben ze het over de P2000T als Viditel terminal, daarom denk ik - ok, ik heb gezocht... - dat dit model niets met de P2000 Philips computers te maken heeft, maar wel met het nieuwe P2000 alarmsysteem. Daar wordt de BBT 01 namelijk wel genoemd! Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts