Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • Reacties 324
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ja maar kom, zo rampzalig als ditte kan het niet zijn (nieuwe pagina, ik plaats ze gewoon nog eens):

post-116-0-43901600-1453312292_thumb.pngpost-116-0-02654200-1453312293_thumb.pngpost-116-0-42127200-1453312293_thumb.png

 

Er moet weer eens een nieuwe editie komen in de reeks 'De archieven van de televisie' merk ik wel weer. Het is dat ik nu mijn zinnen heb gezet op een bepaald Veronica-programma waar enerzijds weinig, anderzijds veel van bewaard is ('schaduwarchief' is een begrip wat genoemd werd tijdens mijn gesprek met eerder genoemde producent, als ik het me goed herinner). Dat wil ik nog even uitzoeken wát er allemaal gemaakt is, wát er bewaard is op de officiële plekken (Beeld & Geluid; not much, of in ieder geval nog niet digitaal ingeladen) en wát er allemaal bij producenten en productiemaatschappijen ligt.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ha, daar zijn die Sonneveldbeelden waar ik het over had. 't Zou wel eens interessant zijn om te weten wat archieven vragen om materiaal te leveren aan professionele gebruikers. Niet qua rechten en zo, maar gewoon puur het verzenden van een professionele drager of het uploaden van een hoogwaardig bestand, met de bedoeling de opname te gebruiken voor DVD's of uitzending. Heb je er toch een idee van hoeveel de makers van de Sonneveld-box bespaard hebben (die overigens naar Nederlandse normen helemaal niet zo goedkoop was - vergelijk maar eens met de boxen van bijvoorbeeld Ko van Dijk of Jos Brink, die een vergelijkbaar aantal schijfjes hadden).

 

Om verder over djkoelkasts reactie verder te gaan; er zijn hele digibeta's gevuld met internetrips, beta's die dan in een programma gebruikt werden om op een groot scherm achter de presentatoren te tonen. Ook zoiets briljant bizars.

 

Moet je eens letten op de achtergrond bij 'Van Hamelen tot leverworst'. Zie je bewegend beeld dat voortdurend stottert. Alsof ze met een consumentencomputer van toen (2002) een filmpje afspeelden en dat dan op zoveel bij zoveel meter projecteerden. Dan hadden ze dus beter helemaal niets kunnen tonen want dit leidt wel erg af, vind ik.

 

In een VRT-documentaire uit 2003 zit een stukje uit een programma dat tien jaar eerder was uitgezonden door een Vlaamse religieuze zendgemachtigde (die kregen tot eind vorig jaar met een beurtrol één uurtje VRT-zendtijd per week). Dat was ook van zo'n VHS-met-BRT-logo. Toch wel opmerkelijk: de zendgemachtigde is niet de VRT zelf, maar zij waren het wel die de VHS-kopie verstrekt hadden. Waarna ze blijkbaar de oorspronkelijke uitzendband hadden weggedaan, zodat ze in 2003 moesten terugvallen op die VHS, die ze via wie weet wat voor weg weer in bezit gekregen hadden. 't Wordt allemaal zo moeilijk als je erop gaat letten. :P

 

Verder vind ik 'schaduwarchief' een mooie term. Moeten we onthouden.

 

In de recentste nieuwsbrief van het VIAA staat dat ze nu ook een aanbesteding hebben uitgeschreven voor 25 000 VHS'en. Daar ben je natuurlijk wel even mee bezig, maar als je hun bericht leest dan ga je denken dat dat de grootste uitdaging is sinds de laatste wereldoorlog. Terwijl (ik maak een ruwe schatting op basis van eigen ervaringen) pakweg twee ambtenaren met een tijdelijk contract van twee jaar plus een batterij computers toch echt voldoende moet zijn om de vijftigduizend uur te digitaliseren waar ze over spreken. Het wordt soms toch wel moeilijker gemaakt dan het is...

 

http://viaa.be/nieuws/aanbestedingsdossier-digitaliseringsgolf-4-gepubliceerd?utm_medium=email&utm_campaign=VIAA%20nieuwsbrief%20januari%202016&utm_content=VIAA%20nieuwsbrief%20januari%202016+CID_706f9c8150f4c4ca7bd98ca30c38c7c6&utm_source=Campaignmonitor%20mailings&utm_term=Meer%20lezen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze zenden op RTL7 nu wekelijks oude Jambers uit (na Jambers: 20 jaar later, wat gewoon Jambers: het leven gaat voort uit 2012 is met een andere naam!). Kwaliteit is uitstekend, de eerste uitzending was er een uit 2000. Zeer mooi en zeer strak beeld, zelfs het upscalen naar HD zag er heel erg goed uit. Dat kan met de juiste apparatuur ook prima, er is meer dan voldoende informatie op die banden beschikbaar.

Jammer van het grote RTL7-logo, maar dat is zeuren, ik bedoel; het kan dus wel gewoon. Oude dingen heel mooi opnieuw uitzenden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...
gepost (aangepast)

ER KOMT WAT NIEUWS AAN.

 

Geen productiearchief blijft veilig zolang ik in de buurt ben! Tegen de heilige kluisjes schoppen en vechten voor de transparantie die zoeken.beeldengeluid.nl ooit beroemd gemaakt heeft... Het kost een paar centen en dat is het grote struikelblok... Maar in de tussentijd zien de grote archieven liever niet dat particulieren hun eigen archieven opstarten. Naja, weetje... Je kan niet alles gesloten houden en dan ook nog zulke dingen van de kritische kijker verwachten. En zeker niet van de tv-gek die ik ben. Zoals ik al zei: fuck dat, het is het één of het ander.

 

En wij gaan voor het ander. Daarom dat we deze zomer juist op zoek gaan naar de andere archieven. Maar daarover later meer, ik heb nu al veel en veel te veel gezegd. As usual ;)

 

Mijn naam is Samba-boy, en ik ben berucht bij de officiële archieven. :D_O_

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wie A zegt, moet ook beeceedee en zo zeggen, vind ik.

Weet je, al die omroepen hebben er al lang spijt van dat ze er destijds mee begonnen zijn dingen bij te houden. Als ze geweten hadden dat jij er ooit aan zou komen... :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Alweer enige tijd geleden dat ik hier mijn bevindingen postte over het bestellen van oude Opsporing Verzocht afleveringen. Nadat ik begin 2015 een laatste aflevering had besteld en vlak daarna een afwijzing kreeg voor een volgende aflevering hield ik een bestelpauze vanwege drukte en meer.

Afgelopen week besloot ik er weer eens naar te kijken en bestelde 1 aflevering uit 1995, maar kreeg helaas opnieuw een afwijzing. Volgens de medewerkster van Beeld & Geluid zijn de regels mbt het bestellen van Opsporing Verzocht-afleveringen aangescherpt en verleent Avrotros geen toestemming aan liefhebbers/fans/retroverzamelaars enz.

Erg jammer dit. Het is dan maar te hopen dat er via andere wegen in de toekomst nog afleveringen uit de jaren '80 en '90 beschikbaar komen. Wat nu open beschikbaar is heb ik gelukkig al veiliggesteld, en met de afleveringen die ik wel heb kunnen bemachtigen via B&G heb ik al een leuke collectie. Misschien probeer ik het op een later moment nog een keer :)

Tevens een oproep: als iemand toevallig oude afleveringen (jaren '80 en '90) in zijn/haar bezit heeft en bereid is mij hier kopietjes van te geven (ik betaal er graag voor), stuur me een berichtje! :)

aangepast door SRB
Link naar bericht
Delen op andere sites

AVROTROS doet nogal moeilijk de laatste tijd inderdaad. Zo probeerde ik een aantal weken geleden een uitzending van In de hoofdrol te bestellen, destijds ook uitgezonden door de AVRO. Hiervoor kreeg ik ook een afwijzing. Jammer dat de AVRO dit doet, ze kunnen een voorbeeld nemen aan de VPRO, die zet een groot deel van hun archief gewoon op hun website. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij 'In de hoofdrol' kan je meteen drie rechtenproblemen bedenken. Het is een 'format' uit het buitenland ('This is Your Life' begon bij NBC, vertelt Wikipedia), er worden doorgaans wel wat fragmenten getoond uit andere programma's, en tenslotte is er ook nog de factor Mies, die immers doorgaans meer rechten bezit op de door haar gepresenteerde programma's dan gebruikelijk is.

 

Als ik een gokje moest wagen dan zou ik zeggen dat de rechten voor VOO en RVU nu zitten bij de huidige incarnaties van deze zuilen - het commerciële Veronica en de NTR dus. LLink - tja, daar zeg je wat!

 

Zou het kunnen dat 'Opsporing verzocht' inmiddels niet meer aangekocht kan worden omdat na een aantal eerste aanvragen iemand bij de omroep bedacht heeft dat er wel erg veel pricacy-gevoelige informatie in zo'n programma kan zitten? Kan me voorstellen dat ze in zo'n geval net zo lief alles gewoon blokkeren. Je zou willen dat het anders was, maar het zou me niet verbazen als er in de omroepwereld van 2016 geen geld beschikbaar is om uitgebreid te gaan onderzoeken of een randgeval al dan niet aangeboden mag worden. Bij twijfel gewoon nee zeggen, zoiets.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gekke aan Veronica is dat... Niemand precies weet hoe het zit. Hilversum Best heeft bergen van hun programma's herhaald in 2006-2007, maar dat is inmiddels ook alweer 10 jaar geleden. Eigenlijk is het verwarrend; wat is er meegegaan naar de archieven van het commerciële Veronica, wat is er gebleven in het NOB-archief (het huidige B&G)? In geval van BOOS heeft Jeroen van Baaren zelf vanalles bewaard, bij Beeld & Geluid is een groot aantal maar lang niet alle uitzendingen bewaard gebleven. Geen idee whatsoever verder.

 

En dat steekt mij tegen de borst; er wordt al jaren geroepen "Ja, het is zo zonde, de wiswoede van de televisie in Hilversum (Hamelen, Ja Zuster Nee Zuster) en over de hele wereld (Doctor Who, Dad's Army) in die jaren vroeger" maar ik kan niet vaak genoeg zeggen: HET, GEBEURT, NOG STEEDS! Tuurlijk, je kán niet alles bewaren in de archieven. Maar als er sprake is van een fucking tv-productie is dat toch wel iets om te archiveren? :O Men wéét hoe het is misgegaan met de vroegere programma's! En nu beknibbelen ze op fatsoenlijke archivering, net zoals in de jaren 60 en 70? Het is één grote copyrette, de geschiedenis herhaalt zich!

 

Daarom ook mijn laatste berichtje in dit topic. Ik wil nog niets loslaten en er is nog niets concreet, maar ik wil dit deze zomer goed aanpakken. ^_^

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil deze uitzending waarschijnlijk aanschaffen als file, weet iemand hoe lang het ongeveer duurt, tussen het aanvragen, bestellen en ontvangen, en welk bestand "beter" is (MXF of MPG)?

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=2928190&columnorderid=-1&orderby=1&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=1&resultitemid=1&nrofresults=2&verityID=/10076/10079/10079/155794@expressies

aangepast door Brammeke
Link naar bericht
Delen op andere sites

Als de rechten akkoord zijn, en je betaald voor 17:00 uur tijdens werkdagen, heb je het bestand meestal de volgende ochtend: Het bestand staat dan midden in de nacht in je mailbox. Je krijgt het bestand in .mov vorm, maar MXF is de beste kwaliteit. Hier moet je echter voor bellen naar Beeld & Geluid. Ik heb hier geen ervaring mee, ik vind de kwaliteit van .mov hoog genoeg. MXF is uitzendkwaliteit en een heel groot bestand.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik, zei de gek...

 

Er zijn volgens mij meerdere mensen hier die materiaal van Paul de Leeuw hebben liggen en die je daarmee kunnen helpen. Als die nog niks van zich hebben laten horen: ik heb die uitzending enkele maanden geleden van een VHS geplukt. Ik doe ook bestanden - en ook in het midden van de nacht, trouwens - maar bij mij is het gratis,  tenminste als het niet te gek wordt met tig verzoekjes, en als je wat mocht hebben liggen om retour te doen dan vergroot dat de feestvreugde aanzienlijk. Stuur maar even een berichtje bij interesse. :-)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik, zei de gek...

 

Er zijn volgens mij meerdere mensen hier die materiaal van Paul de Leeuw hebben liggen en die je daarmee kunnen helpen. Als die nog niks van zich hebben laten horen: ik heb die uitzending enkele maanden geleden van een VHS geplukt. Ik doe ook bestanden - en ook in het midden van de nacht, trouwens - maar bij mij is het gratis,  tenminste als het niet te gek wordt met tig verzoekjes, en als je wat mocht hebben liggen om retour te doen dan vergroot dat de feestvreugde aanzienlijk. Stuur maar even een berichtje bij interesse. :-)

Ik heb je een berichtje gestuurd :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Zou het kunnen dat 'Opsporing verzocht' inmiddels niet meer aangekocht kan worden omdat na een aantal eerste aanvragen iemand bij de omroep bedacht heeft dat er wel erg veel pricacy-gevoelige informatie in zo'n programma kan zitten? Kan me voorstellen dat ze in zo'n geval net zo lief alles gewoon blokkeren. Je zou willen dat het anders was, maar het zou me niet verbazen als er in de omroepwereld van 2016 geen geld beschikbaar is om uitgebreid te gaan onderzoeken of een randgeval al dan niet aangeboden mag worden. Bij twijfel gewoon nee zeggen, zoiets.

Sorry voor de late reactie. Is inderdaad heel goed mogelijk. Aan de andere kant; er zijn meerdere afleveringen van Opsporing Verzocht geblokkeerd om privacyredenen. Als Avrotros echt geen toestemming wilt verlenen voor het hele programma, wees dan duidelijk en blokkeer direct alles.

Hoe dan ook, ik vind het nog steeds jammer. Maar ik probeer het volgend jaar rond deze tijd nog wel een keer. Ik geef het niet helemaal op :)

Mijn oproep voor oude afleveringen blijft tot die tijd staan! Wie mij kan helpen aan oude Opsporing Verzocht afleveringen -al dan niet tegen betaling-, neem zsm contact met mij op. Gewoon even een berichtje sturen! :)

Ik ben specifiek op zoek naar minimaal 1 aflevering uit de volgende jaren: 1984 t/m 1987, 1990, 1995 t/m 2000 :)

aangepast door SRB
Link naar bericht
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie. Is inderdaad heel goed mogelijk. Aan de andere kant; er zijn meerdere afleveringen van Opsporing Verzocht geblokkeerd om privacyredenen. Als Avrotros echt geen toestemming wilt verlenen voor het hele programma, wees dan duidelijk en blokkeer direct alles.

Hoe dan ook, ik vind het nog steeds jammer. Maar ik probeer het volgend jaar rond deze tijd nog wel een keer. Ik geef het niet helemaal op :)

Mijn oproep voor oude afleveringen blijft tot die tijd staan! Wie mij kan helpen aan oude Opsporing Verzocht afleveringen -al dan niet tegen betaling-, neem zsm contact met mij op. Gewoon even een berichtje sturen! :)

Ik ben specifiek op zoek naar minimaal 1 aflevering uit de volgende jaren: 1984 t/m 1987, 1990, 1995 t/m 2000 :)

Ironisch eigenlijk, dat je juist dat programme wilt opsporen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeg, andere vraag: Wat zijn al die "handelsplaten" eigenlijk in B&G? Je hebt bv. CE0006108867, "Oh moeder wat is het heet" = "It ain't half hot mum". Maar dat is een televisieserie, daar is helemaal geen radioserie van geweest.

 

Ik dacht nog even dat het misschien Händelsplaten waren, maar dat is het dus ook niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Handelsplaten is gewoon commercieel product volgens mij. Zoek maar eens op de naam van een of andere populaire zanger, dan krijg je wel een aantal resultaten die dat bevestigen. Vooruit, willekeurig voorbeeld:

 

http://zoeken.beeldengeluid.nl/internet/index.aspx?chapterid=1164&filterid=974&contentid=7&searchID=2997645&columnorderid=-1&orderby=1&itemsOnPage=10&defsortcol=12&defsortby=2&pvname=personen&pis=expressies;selecties&startrow=5&resultitemid=48&nrofresults=14191&verityID=/352124/356944/393246/4549011@expressies

 

Je weet wellicht dat van een aantal BBC-sitcoms wat afleveringen op lp zijn verschenen. Ik neem aan dat 'It Ain't Half Hot Mum' er daar eentje van is. Je zou denken dat ze zich bij die platen gemakshalve zouden beperken tot materiaal dat al voor de radio gemaakt was (m.a.w. radio-bewerking van tv-soundtrack/voor radio heropgenomen/speciaal voor radio geschreven) maar ik zie bij Genome geen relevante resultaten voor IAHHM. Hebben ze er blijkbaar toch nog wat moeite voor gedaan. :-)

 

Best wel opmerkelijk dat zoiets in een Hilversums archief ligt te verstoffen, trouwens. Voor het geld dat ze destijds aan die plaat hebben uitgegeven hadden ze ook een VHS'je kunnen kopen om, ik zeg maar wat, een naderhand gewiste aflevering van de Wiekentkwis bij te houden...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Handelsplaten zijn gewoon commercieel verkrijgbare ( in de "handel" verkrijgbare) platen. B&G heeft dacht ik ook de grootste muziekcollectie van europa (samen met CDR in rotterdam).

http://www.beeldengeluid.nl/handelsplaten

 

Die LP van It Ain't Half Hot Mum zal dan waarschijnlijk deze zijn?

 

https://www.discogs.com/Various-It-Aint-Half-Hot-Mum-Featuring-The-Artists-From-The-Popular-BBC-TV-Series/release/3147903

aangepast door mcmurdyy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel lang voor een LP, bijna 37 minuten. Misschien is dat een tikfoutje voor 27. Maar "Bestemming: televisie" snap ik niet meteen. Misschien omdat er idd. geen radiovariant van was.

 

Of misschien niet eens een typfoutje:

 

 

Okee, dat is dan ook weer opgehelderd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Wel lang voor een LP, bijna 37 minuten.

Er kan 45 minuten op de twee kanten van een LP.

B&G is het laatste jaar bezig geweest de catalogus onoverzichtelijker te maken te verrijken met hun collectie handelsplaten. Deze platen werden voorheen gebruikt om de service 'Fonos.nl' te verlenen, maar die is nu enkele jaren ter zielen.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Sesamstraat dus.

 

Toedeloe Toots, Sesamstraat op de radio want hij harmonicate het beginmuziekje. Ik naar Youtube, neuzen in de commentaren en dan ondanks het eigen pessimisme en het beetje kennis die dat rechtvaardigt toch weer verbaasd. De vertrouwde zoekpagina van B&G erbij want ik zal me toch niet zomaar iets gaan aannemen wat een ander zegt - ik weet wel beter want ik ken mezelf en als ik onzin uit kan kramen dan kan de rest van de bevolking dat ook. Denk je dan, pessimist zijnde. En daar staat het dan, of beter gezegd het staat er niet.

 

Geen Sesamstraten voor, in januari 1990, iemand met een 'vooruit dan maar'-schouderophalen dan toch een eerste keer een recorder liet meelopen om Aart, Sien en al die mensen en beesten die ik alweer half vergeten ben bij de kladden uit de immer voortvluchtige ether te sleuren. Ik heb niet alles nagekeken, maar ook door 1990 ben je zo voor je het weet - er zit niet al te veel tussen januari en december, als ik het me goed herinner (zoektocht alweer een paar dagen geleden).

 

Heeft iemand toevallig wel eens nagevraagd of er wat bij de VRT ligt? (Coproductie tot 1983, beweert Wikipedia.) Of bij de productieploeg? Wie weet, aangezien het een lopend programma is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het enige wat ik weet is dat er in 2005 tijdens een interview met Sien fragmenten zijn getoond van de allereerste aflevering van Sesamstraat. Fons de Poel (die het programma presenteerde), zei dat 'de allereerste aflevering in de officiële archieven gewoon zoek is, maar dat Sien gelukkig nog een VHS'je had'. En toen zag je wat bibberige beelden van de eerste aflevering.

 

Dat alles was in 'Het Theater van het Sentiment' op 2 februari 2005. Ik heb daar nog een lage kwaliteitsopname van: De uitzending was opgenomen op een oud DVD'tje, maar het zag er ongeveer zo uit.

 

post-987-0-63325300-1472543556_thumb.png

 

 

aangepast door OudeTVfreak
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja die ken ik ook, van precies dat bandje, maar dit was al heel veel nieuwer.

Op die plaat zijn Tommy en Pino echt heel anders en die Pino komt overeen met die 1e seizoenspino

 

Ja klopt, hoewel dat bandje 'Plezier voor vier' ook al uit 1982 komt, dus toen de coproductie met VRT nog liep.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach,

 

NASA is hun directe SSTV signaal opnamen van Apollo 11 kwijt geraakt, we hebben nu alleen maar tweede generatie opnames die of omgezet waren, of waren opgenomen met een camera naar het scherm gericht.

 

Dus zo erg hebben we het niet...

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach,

 

NASA is hun directe SSTV signaal opnamen van Apollo 11 kwijt geraakt, we hebben nu alleen maar tweede generatie opnames die of omgezet waren, of waren opgenomen met een camera naar het scherm gericht.

 

Dus zo erg hebben we het niet...

Ja, maar dat is dus niet zo dat ze een videoband hadden en die zomaar weg hebben gegooid; ze hebben alleen data-opnames gewist waar we anders veel hogere kwaliteit beelden vanaf hadden kunnen halen, omdat er een tape-schaarste was. Zonde, maar iets minder superstom dan het vaak verteld wordt.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ja, maar dat is dus niet zo dat ze een videoband hadden en die zomaar weg hebben gegooid; ze hebben alleen data-opnames gewist waar we anders veel hogere kwaliteit beelden vanaf hadden kunnen halen, omdat er een tape-schaarste was. Zonde, maar iets minder superstom dan het vaak verteld wordt.

Gelukkig hebben we veel betere 16mm kleuren beelden van de stap, maar die waren vanuit het raam gefilmd, dus je ziet niet zo veel als de SSTV beelden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even een toelichting op de BCN-tapes, want dat is een naam die eigenlijk nooit gebruikt wordt.

Het zijn inderdaad open reel (reel to reel) videobanden met een breedte van 1". Het type waar we het hier over hebben, met 4 sporen audio is een Type C tape (er zijn ook type A en B), de modernste van de 3.

Zonder al te veel uit te wijden, dit is een Type C tape:

attachicon.gif853_500_-1_FSImage_0_format_013.jpg

Hier afgebeeld met de hoes.

Type A en B zien er hetzelfde uit, maar hebben een andere manier van schrijven. Type C gebruikt volledig het "helical scan" ofwel het lezen en schrijven in diagonale lijnen, waardoor er veel meer bandbreedte gebruikt kan worden. Zie het als een stokbrood: snij je rechte stukken heb je veel minder oppervlak om te besmeren dan wanneer je je stokbrood schuin snijdt.

De Type C recorders zijn groter dan een gemiddelde koelkast, maar er zijn ook portable modellen (voornamelijk om op te nemen on the road) en tafelmodellen (voor in kleine studio's/montageruimtes). Ja zo eentje staat nog wel op mijn verlanglijst:

attachicon.gifbvh3100.jpg

attachicon.gifSONY BVH3100PSB.jpg

Vergis je niet: deze machines verstoken tot 500W en weegt een slordige 70kg, maar het zijn wel toffe bakken :D

 

 

Deels correct.

Ik werk dagelijks met deze machines ;)

 

De A en C format zijn bijna gelijk en werken in principe met één kop (ze hebben meerderen om trickplay en editing mogelijk te maken).

Een B Format heeft ten eerste de tape binnenstebuiten op de spoel liggen en werkt met 2 koppen (net als bijvoorbeeld een VHS)

Een B-Format kan géén trickplay en niet spoelen met beeld. Er bestaat inderdaad een slomo module, maar dat gaat echt nergens over!
Alle drie gebruiken ze helical scan!
 
De A-Format voldeed niet aan broadcast eisen (was oorspronkelijk zelfs zwartwit. De laatste A-Format recorders (VPR-1) werden door Ampex omgebouwd naar C-Format (door Sony en Ampex samen ontwikkeld)
 
Alle 3 hadden 3 audiotracks waarbij 1 vrijwel standaard voor lineaire tijdcode werd gebruikt.
Bij C-Format zijn er 3 types geweest (2 van Sony en 1 van Ampex) die 4 audiotracks hadden. Ook heeft Sony een model gehad met PCM audio.
Er zijn zelfs een analoog High Definition én een digitale High Definition (met 8 audio kanalen) geweest (BBC had ze!)
 
4 audiokanalen werd net zoals bij Betacam e.d. eigenlijk nooit gebruikt. Enkel voor edit werk, maar nooit voor opslag of uitzendtapes.
 
Zelf heb ik een Sony BVH-3100PS staan in vrijwel nieuwstaat. Ik gebruik 'm best veel, ondanks dat het analoog composiet is, overtreft ie zonder moeite een Betacam SP (zelfs wanneer afgespeeld met de Broadcast BVW-75 machine).
Het apparaat weegt 68 kilo, heeft bijna het formaat van een tafelmodel koelkast en trekt 500W continu (bijna 3000W opstart piek!)
 
Enige knowhow is wel noodzakelijk bij het werken met deze machines.
De 3100 is gelukkig zo modern dat de TBC al intern zit. Máár!!!
Zonder blackburst referentie wekt hij niet! En om een bruikbaar en goed beeld te krijgen zul je per tape moeten afregelen. Hiervoor heb je absoluut een waveform monitor en verctorscope nodig.  Daarna is het genieten!
De C-Format heeft van allen de langste speelduur, vanaf de 2e generatie standaard 128 minuten (op een 11,75" spoel) maar er zijn opties geweest voor spoelen van 14"  waarmee de speelduur tot over de 3 uren ging.
Een PAL C-Format loopt bijna 24cm/s per seconde, dat komt de geluidskwaliteit enorm ten goede :)
Door de brede tape, enorme drum met hoge rotatiesnelheid en de hoge bandsnelheid zijn ze bijna immuun voor dropouts!
 
Van al mijn machines vind ik dit toch wel de leukste, mooiste en gaafste van allen en ik was dan ook enorm blij dat ik 'm heb kunnen bemachtigen.
Vanaf m'n 11e jaar was dit al mijn droommachine! Echter voor de prijs van een gebruikt exemplaar in onbekende en waarschijnlijk defecte staat, koop je een leuke auto  :@
 
Voor m'n werk heb ik inmiddels 27 C-Format machines hersteld en gereviseerd en 3 B-Formats (wat een klote bakken zijn dat :P )
 
Mijn exemplaar is van 1987 (dus van ná de Betacam SP! )
 
Wie ook zoiets zoekt, blijf weg van portables, deze hebben géén TBC en kunnen géén kleur weergeven. Daarnaast een max. opname/speelduur van 66 minuten.
 
De recorder op de foto is mijn exemplaar.
Meer foto's op aanvraag ;)

post-1283-0-96060400-1473477317_thumb.jpg

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat zou erg tof zijn, we hebben wel meer mensen gehad die zeiden dat ze er veel van wisten, maar puntje bij paaltje eigenlijk niet veel meer kwaliteit leverden dan mensen die een VHS'je op een DVD-recorder aansluiten. Ik heb daar bij jou een heel ander idee bij, een echte hobbyvakidioot :D 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik probeer er zoveel mogelijk uit te halen en houd me bij digitaliseren aan de broadcast normen.

Iets wat slecht is, blijft natuurlijk gewoon slecht, je kunt geen wonderen verrichten.

Filmpjes die ik op Youtube heb staan zijn niet bepaald representatief (is lang geleden en zonder betaald account kon je destijds enkel lage kwaliteit in mono uploaden :P )

Zodra de nieuwe studio helemaal up and running is, zal er natuurlijk heel veel materiaal ook op Youtube gaan verschijnen. Helaas kan ik niet alles online zetten i.v.m. rechten e.d.

En veel materiaal is privé, dus daar mag ik natuurlijk ook niets mee ;)

In principe werk ik enkel in standard definition. Upscaling is natuurlijk mogelijk.

Sterker nog, upscaling is een eis wanneer je moet aanleveren aan de omroepen. Die willen het materiaal in "HD" ontvangen ;)

 

Maar inderdaad, velen denken bij VHS aan het standaard apparaat dat iedereen thuis had....

Ik denk dan aan: de BR-S622 en BR-S822 Met alle opties (kaarten)

Deze pakken ook VHSC zonder adapter cassette. 4 kanalen audio, TBC en component uit ;)

post-1283-0-23194000-1473531293_thumb.jpg

post-1283-0-80492000-1473531294_thumb.jpg

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Echt gekken zijn het natuurlijk niet. Zo'n machine compleet is een zeldzaamheid en echt oud zijn ze nog niet eens.

Tot 3 jaar geleden nog in productie!

De meeste van deze serie hebben dus géén TBC kaarten aan boord en dus ook geen component uit.

Het is dan slechts een degelijke consumenten machine met veel opties en een goed loopwerk.

Standaard zaten die kaarten er niet in, het was een (vreselijk dure) optie.

Ze zitten vrijwel nooit in de 822, soms wel in de 622... Maar meestal werd voor editing een player als feeder gebruikt en die waren vaak uitgerust met optionele TBC (wel enkel Y/C uit). Die past natuurlijk weer niet in de 622 of 822 :P

 

Ik heb 4 van deze machines, waarvan er 2 zijn voorzien van de TBC kaarten en één met de extra Umatic DUB kaart. (die is alleen boeiend als je met zo min mogelijk verlies van VHS/SVHS naar Umatic SP wil overzetten).

 

Voor mijn 4 machines heb ik in totaal 2300,- betaald. 2 werkten redelijk, 2 helemaal niet (maar wel weinig uren)  Ik heb de 2 beste voorzien van de TBC kaarten....

De pret was van korte duur want in zeer korte tijd was er met het beeld niets meer te beginnen. De TBC kaarten zaten vol lekkende elco's. Kaarten zijn nu gereviseerd en vervolgens problemen met de recorders zelf.... Wederom elco problemen. Ook dit gereviseerd en dan heb je mooie apparaten.  Echter de revisies hebben ook nog een slordige 800,- gekost (fijn joh, 3 laags aangevreten printen  :P )

Maar als je dan ziet wat ze presteren, is het elke cent waard!

Mocht je er een tegenkomen... ze hebben 100% zeker revisie nodig! Koppen zijn meestal wel nog goed en de voedingen zijn behoorlijk stabiel... de rest is typisch Matsushita Pro... klote dus (terwijl ze op de consumentenmarkt zo goed zijn)

We hebben deze machines vergeleken met de pro machines van Panasonic en Sony met ingebouwde TBC's... Het is geen vergelijk, de JVC's verslaan ze op elk vlak.  Maar ja, ze zijn ook enorm groot, zwaar en vreten stroom en maken herrie! :P

Ohja, deze machines moeten dus ook beslist een (zeer stabiel) blackburst referentie signaal hebben, anders laten ze het afweten en de TBC werkt niet.
Voor de gemiddelde gebruiker is het dus een duur onding :P

aangepast door Integra
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vond dat ik toch eens moest googelen wat dat blackburstsignaal precies is, want ik begon me een beetje dom te voelen. :-)

 

Wikipedia meldt:

 

Black and Burst also known as bi-level sync and black burst is an analogue signal used in broadcasting. It consists of a video signal with a blacked-out picture.[1] It is used to synchronise video signals together to put them on the same timing plane. It allows vertical timing that allows synchronous switching between two video signals. Black/Burst also locks the colour phase between signals. The burst section of the waveform allows the phase relationship of the two signals to be timed together by sending pulses to the internal oscillators of the equipment.

 

Er gaat me geen licht op, vrees ik. Nog geen kaarsje. Het klinkt een beetje als een systeem om iets uit vroeger tijden te vermijden waar ik wel eens over gelezen heb, namelijk het rollen van het beeld wanneer tussen twee niet-gesynchroniseerde bronnen geschakeld werd, bv. een nationaal netwerk dat ontkoppelt voor regionale nieuwsbulletins. Maar waarom een enkele videorecorder zo'n signaal nodig heeft om een plaatje tevoorschijn te toveren?

 

Verder vind ik dat onze nieuwe aanwinst Integra ook eens op zoek mag gaan naar een 2"-toestel (maar zal wel nog zeldzamer zijn dan wat daarna gekomen is, vrees ik). Al die berichten over toestellen die maar honderd kilo wegen, pff. :P

 

Prachtig om die apparaten uit de laatste berichten te zien, maar ik geef toe dat ook ik een financiële drempel voel als er over de prijs gesproken wordt. Al is dat nog niet eens het ergste, een paar honderd euro voor de meest briljante VHS-recorder zou ik met enige moeite nog willen overwegen... maar ja, de (on)betrouwbaarheid van die apparaten, he. Heb je een rib uit je lijf betaald, duikt er even later een probleem op en ben je weer een paar honderd euro kwijt. Zijn ze trouwens een beetje betrouwbaar eens ze gereviseerd zijn? Als je weet dat je na onderhoud wellicht een jaar of tien vooruit kan (ik zeg maar wat) dan is dat natuurlijk ook niet slecht.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom hebben ze dit signaal nodig?  Het apparaat moet locken op een signaal.... De TBC doet dat, maar ook de recorder zelf. Zo lopen ze perfect synchroon.

Met een losse TBC zou je dat eigenlijk ook het beste doen.... Maar niet elke recorder geeft de mogelijkheden om het goed te doen. Een echte TBC word met 3 lijnen aan de TBC verbonden. Video, RF off tape, advanced sync.  Zo kunnen ze onderling communiceren en de recorder zal zich aanpassen aan de TBC, die normaliter ook weer voorzien hoort te zijn van het blackburst signaal.  Zonder zou hij kunnen werken, maar wanneer je meerdere apparaten aan elkaar wilt koppelen, is het het best om ze dan ook allemaal va dit signaal te voorzien.

De JVC recorder weet zonder dit signaal niet wat er van hem verwacht word... geen lock, geen beeld.  TBC uitschakelen kan dan, maar je hebt dan slechts een simpele VHS.

Eens gereviseerd zijn het werkpaarden en betrouwbaar.  En ik heb ook geen 2300,- betaald voor één machine, maar voor 4 stuks, waarvan 2 met de TBC kaarten ;)

Het blijft veel geld, absoluut! Maar ik heb nog niets gezien wat het beter doet. Zoals eerder gezegd, een home video VHS bandje ziet er op dit ding over het algemeen beter uit dan menig originele DVD! Beschadigde banden heeft ie meestal geen boodschap aan en speelt ze vrijwel altijd storingsvrij af.

 

En zei iemand 2" :P

 

 

post-1283-0-14329200-1473544442_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

En met 2 B-Format recorders bezig (beide waren dood, maar na herstel en revisie lopen ze weer)

Dit was nog op locatie Amsterdam, met medewerking van oud NOB video operator Jaap en oud NOB technicus Bob Vos :)

 

 

post-1283-0-18049700-1473545102_thumb.jpg

 

post-1283-0-66398100-1473545100_thumb.jpg

 

post-1283-0-72735700-1473545103_thumb.jpg

 

post-1283-0-11099900-1473545105_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...