Ga naar inhoud

Speciale verkeersborden


Aanbevolen berichten

De Telegraaf van gisteren besteedde ook weer eens enige aandacht aan de speciale verkeersborden. Er stonden een paar bij die ik nog niet in mijn verzameling hier heb staan.

 

Deze eerste begrijp ik niet zo, of stelt het soms vuurwerk voor?

 

bord.jpg.a50ccf461594249e83a361a317950863.jpg

 

De tweede is wel aardig (denk om de ober), schijnt in Harderwijk te staan.

 

ober.jpg.296ee9c6f9de1858f3b148fc7677cbcc.jpg

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 177
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 months later...
  • 9 months later...

Nonjedue (ik du retreu) maar dit is echt een leuke topic!! _O_

 

Ik denk dat ik in het mooie Wageningen ook ergens een leuk apart bord heb zien staan (weet niet zeker ten tijden van schrijven) maar if so: dan deel ik die snel!

 

Maar dit is echt leuk!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 months later...
  • 1 year later...

Wie door de Haagse parken loopt, zou binnenkort zomaar vogelgeluiden uit de verkeersborden kunnen horen komen. Tenminste, als het aan de Partij voor de Dieren ligt. De partij pleit ervoor om achter de verkeersborden in de stadsparken een vogelhuis of insectenhotel te verstoppen.

 

Dit soort borden hangen al in het Haarlemse Kenaupark. Aan de achterkant van de bamboe verkeersborden zijn een vogelhuis of een insectenhotel bevestigd. Zo zijn de borden niet alleen informatief, maar ook een verrijking van de natuur.


Bron: Partij voor de dieren - Den Haag

 

Verkeersbord-vogelhuisje-insectenhotel-Haarlem.1.jpg.31333c24c3d3dbc5c8f2a0e713cd4733.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...
gepost (aangepast)

duitsbord.png.a9c41fd90ce625b0a9abd7a9babda2fa.png

 

Een verkeersbord met een cirkel en daarin een zwarte punt blijkt zelfs voor veel Duitsers onbegrijpelijk. En dat terwijl er in bijna iedere stad wel een of meer staan.

 

Veel mensen zagen er een rotondebord in, of een verwijzing naar een sportstadion. Het antwoord is echter heel eenvoudig: het verkeersbord met de zwarte stip in de zwarte cirkel geeft het centrum van steden aan.

 

Bron: AD.nl

aangepast door Keetie
Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad alleen in Duitsland te zien.

 

Uit een enquête van de ADAC, de grootste autoclub van Duitsland, onder 1000 automobilisten bleek dat dit verkeersbord het minst vaak werd herkend. Slechts een op de vier personen wist wat dit - in 2007 geïntroduceerde - bord betekent.

 

Ik zag er zelf een spiegelei in als uithangbord bij een café / restaurant.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 10 months later...
  • 1 month later...

Ik vind dit nog altijd een aardige om te lezen, ze staan vaak bij tunnels of lange viaducten. "ontsteek uw lichten" (zonder hoofdletter). 

 

Ontsteek is een geweldig woord dat veel te weinig gebezigd wordt, uw is nog steeds erg netjes en lichten is een mooi meervoud. Tegenwoordig zou het, in het kader van taalarmoede, iets worden als 'doe je lampen aan' of zoiets. Van mij mag dit bord blijven zoals het is.

 

Het komt overigens hier vandaan:

 

"Wat betekent Ontsteek uw lichten? Ooit hadden auto's gaslantaarns als verlichting. Die lantaarns moest je nog echt ontsteken: de vlam moest aan."  

 

foto4.jpg

aangepast door Minuteman
typo
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik twijfel wel aan die verklaring. Auto's met gaslicht? Dan moeten ze een tankje gas meenemen....

Glas ervoor, anders waait het uit -> glas wordt zwart van de roet van de vlam?

Ik weet het zo net nog niet.

 

 

Het is niet zo gek. Bij nieuwe technologie grijpen we altijd naar oude woorden. Alleen tegenwoordig pakken wij dan het Engelse woord.

 

(Ik heb in Vlaanderen ook wel eens gehoord dat ze de beamer gingen aansteken. Leek me zonde, die werkte nog prima.)

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Ontsteek uw lichten" vind ik ook altijd wel grappig om te zien, alleen met LED-lampen in alle auto's tegenwoordig is dat een beetje achterhaald natuurlijk. Even los van het feit dat bijna alle auto's van de afgelopen 10 jaar automatisch lichten aan doen zodra je een tunnel in rijdt. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
13 hours ago, Hinse said:

"Ontsteek uw lichten" vind ik ook altijd wel grappig om te zien, alleen met LED-lampen in alle auto's tegenwoordig is dat een beetje achterhaald natuurlijk. Even los van het feit dat bijna alle auto's van de afgelopen 10 jaar automatisch lichten aan doen zodra je een tunnel in rijdt. 

Kweenie, niet meer achterhaald dan met een halogeenlamp of eigenlijk elke elektrische lamp toch?

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uur geleden, Spiny Norman zei:

Kweenie, niet meer achterhaald dan met een halogeenlamp of eigenlijk elke elektrische lamp toch?

haha ja maar met een gloeilamp had je soms nog het idee dat er een gloeidraadje 'brandde', met modernere lichten is dat gevoel helemaal verdwenen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...