Ga naar inhoud

Project: Rescue VCR


Aanbevolen berichten

Dit is Project Rescue VCR
 

Ik zou het leuk vinden als je dit topic wil volgen, klik rechtsboven op Volg dit topic en blijf op de hoogte!



post-8-0-44252900-1397667657.jpg


Voorwoord

Ik heb een VCR-videorecorder gekocht. Deze recorder wordt gezien als de eerste thuisrecorder met wat wij als videobanden kennen. Ik zal jullie niet vervelen met de theorie, met hoe je moet repareren, maar puur een foto/videoverslag geven van mijn vorderingen om van dit oude, vergeten beestje weer een goed spelende machine te maken.
Mochten jullie zelf tips of ideeën hebben hoor ik het graag.

Om wat meer info te geven hier een aantal links.


 

Mocht ik een belangrijke link vergeten meld het dan, dan kan die er bij.

Mijn VCR

Al enige tijd heb ik een doosje met 5 of 6 VCR-tapes liggen. Ooit van iemand gekocht met het idee: de recorder komt wel. Dat moment is nu, ik heb een recorder. Dit is mijn allereerste VCR-recorder. Lees de info op de gegeven pagina's door als je het fijne er van wil weten. In het kort komt het neer op: het eerste videocassettesysteem voor thuis, ontwikkeld en gemaakt door Philips. Het maakt gebruik van 'blokbanden': rechthoekige videobanden die 2 spoelen op elkaar hebben, in plaats van naast elkaar.

Ik kon voor een prikkie een N1700 overnemen. Stond al jaren in opslag bij een man die naar een verzorgingshuis moest. De man wist niet eens meer hoe hij werkte. Zijn familie heeft het huis leeg gehaald en waar nodig spullen verkocht. Zo kom ik er aan. Er zat ook nog een doos met 15 banden bij, variërend van 30 tot 180 minuten (volgens de verpakking).

Wie zicht een beetje inleest (opnieuw: de links hierboven) weet dat een VCR altijd met kapotte snaren komt. De zogenaamde 'stroopsnaren' zijn behoorlijk berucht. Op de site van Gromsound staat een mooie foto van een vieze 'klauw' na het met een halve rol keukenpapier verwijderde snaarresidu. Het zijn rubberen snaren en die gaan plakken dat wil je niet weten.

Project VCR Dag 1, de inspectie

Als eerste de binnengekomen VCR maar inspecteren. Vooral niet! aanzetten! is me geleerd, want mocht hij gaan draaien (als hij niet meteen bezwijkt aan het stof wat er in zit) en je hebt stroopsnaren dan zit het o-ve-ral en dan ben je zo een paar keukenrollen verder. De buitenkant belooft al niet veel fraais.

post-8-0-33534900-1397668501.jpg
Brr

post-8-0-56100000-1397668501.jpg
Vies

post-8-0-82088800-1397668501.jpg
Niet schoon

Als eerste de onderkap er maar af, dus de VCR op zijn kop leggen. Daar vind je, in tegenstelling tot bij nieuwere machines, een inspectieluik. Heel makkelijk te openen. Onder het luik zit een 'klapplaat'; een printplaat waarvan je een klemmetje los haalt en de hele print klapt om, zodat je bij de onderkant van het loopwerk kunt.

post-8-0-84773900-1397668671.jpg
De VCR op zijn kop

post-8-0-19169100-1397668672.jpg
Het inspectieluik

post-8-0-45907900-1397668672.jpg
Makkelijk te openen!

post-8-0-75787900-1397668672.jpg
Het luik is open

post-8-0-75787900-1397668672.jpg
Het deurtje is verwijderd. De zichtbare printplaat kan nu helemaal naar achter worden geklapt.

post-8-0-03003700-1397668673.jpg

post-8-0-33094600-1397668673.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er zitten 3 snaren in. De gevreesde stroopsnaren zijn gelukkig afwezig. De snaren zijn oud, bros en compleet uitgedroogd, maar plakkerig of stroperig zijn ze niet. Omdat ik straks wel moet weten welke snaar waar hoort heb ik ze nog even op hun plek gelaten en een nieuwe snarenset besteld bij de webshop van de collega's van mbfreaks, een forum voor Philipsliefhebbers. Zonder nieuwe snaren gaat hij nooit lopen, dus dat is gewoon een must. Sowieso moet je bij de kosten van een VCR altijd de kosten van een pakketje snaren (15 euro incl) meerekenen, anders kom je bedrogen uit.

Niets meer te doen voor nu onderop, dus volgt de inspectie van de binnenkant (boven) en het loopwerk.

De machine laat zich boven bijna net zo makkelijk openen als onder, een verademing. Gewoon 2 schroeven achterop los en de bovenkap komt er zo af. Ook de cassettehouder schuif je er zo uit nadat je de 'optiller' door een gleufje hebt gehaald. Het klinkt wat vaag, maar als je er eenmaal aan begint weet je waar ik het over heb. Gewoon 2x kijken, 1x proberen.

post-8-0-60354400-1397670478.jpg

De grote kap is er af. Oud en stoffig, maar op het eerste gezicht niets ernstigs

post-8-0-07885500-1397670479.jpg

Van de andere kant

post-8-0-36341300-1397670479.jpg

Veel vuil rondom!

post-8-0-64473600-1397670479.jpg

Overzicht

post-8-0-82678100-1397670478.jpg

Oei, zou dit nog werken?

post-8-0-88369100-1397670479.jpg

Hij heeft duidelijk onder de bak met kerstversiering gestaan...

Nu komt het grote schoonmaken. Eerst alle droge stof verwijderen met een make-upkwast. Dan al het aangekoekte vuil met alcohol van de metalen delen halen. Tegen de tijd dat ik daar mee klaar ben hoop ik de snaren binnen te hebben en een volgend deel van dit project te kunnen posten.

Reacties, opmerkingen en tips zijn altijd welkom!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hulde voor de muziek onder je filmpjes _O_

De muziek onder het tweede filmpje doet me qua instrumentatie sterk denken aan 'Crockett's Theme'

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank je, ik heb de kast met librarymuziek opengetrokken en ben wat aan het knippen en plakken geweest ;)

Verder met het project zelf:

De N1700 heeft alleen een antenne in-en uitgang. Geen Video uit dus.

Er ontbreekt een printje dat heel makkelijk zelf te maken is. Gromsound heeft het uitgezocht en dit is het:

post-8-0-15969200-1397736413.jpg

Schema voor Video-out, met dank aan Gromsound

Dat wordt dus nog wat onderdelen bestellen. Een condensator, 3 weerstanden en een transistor. Ook 2 chassispluggen voor de aansluitingen en een experimenteerprintplaatje om de componenten op vast te zetten. Er zijn achter op de machine een aantal wat ik altijd noem "optievakjes". Vakjes, openingen etc. die zijn afgedekt met een klepje. Er kunnen dan ook andere modellen worden gefabriceerd met dezelfde mal, alleen dan krijgen ze daar een aansluiting en geen dopje.

post-8-0-54348700-1397736796.jpg

Optiedopjes

Je kunt gewoon die dopjes er uit wippen en 2 tulp (1 audio, 1 video) achter plaatsen, of het oplossen met 1 enkele jack.

Ik vind 2 tulpjes het handigste en ik neem dan ook meteen de juiste kleuren: een gele voor video en een witte voor audio. Ik heb voor Neutrik chassisversies gekozen, die zijn wat duurder, maar heel mooi in te bouwen. Ik wip 2 dopjes eruit, boor in elke dop een gat van de juiste diameter en zo kan ik de chassisplug er in monteren.

post-8-0-61162500-1397736872.jpg post-8-0-40503500-1397736872.jpg

De kleur maakt voor de werking niets uit, maar voor de afwerking en de herkenning zien de juiste kleuren er natuurlijk het mooiste uit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag kwamen de nieuwe snaren binnen. Vanavond direct de snaren vervangen en een eerste kleine schoonmaak aan de binnenkant gehouden.

Hier het videoverslag en de eerste beelden die uit de machine zelf komen!

Het geluid is nog erg dof, ik denk dat de audiokop gewoon naar z'n grootje is, misschien dat Otto hier raad weet, ze noemen hem immers "Mister VCR".

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb support gezocht (en gevonden) op het MFBFreaks forum en aardig wat kunnen doen vandaag:

 

Het maken van de A/V uitgangen

 

post-8-0-93631400-1397915834_thumb.jpg

Alle onderdelen in een experimenteerprint gestoken volgens het schema

 

post-8-0-43146200-1397915835_thumb.jpg

Alle onderdelen zijn gesoldeerd, evenals 4 kabels (+12V, -, CVBS in, Composite uit)

 

post-8-0-67244900-1397915835_thumb.jpg

Ook hier is weer een mooie 'klapprint' te vinden, we moeten aan de onderkant zijn

 

post-8-0-88576300-1397915835_thumb.jpg

Hier worden straks een paar kabels aan bevestigd

 

post-8-0-08772000-1397915836_thumb.jpg

De bodem is nog erg stoffig!

 

post-8-0-28536000-1397915836_thumb.jpg

En schoon.

 

post-8-0-55924100-1397915836_thumb.jpg

De te monteren pluggen en de dopjes waar ze in komen

 

post-8-0-79302900-1397915836_thumb.jpg

Met een boormachine met een houtboortje (handig vanwege de centerpunt) in de dopjes een gat van 8mm boren. De maten heb ik van de 'bouwtekening' van de plugjes:

 

post-8-0-00520600-1397916023_thumb.jpg

 

post-8-0-54279100-1397915839_thumb.jpg

De pluggen bevestigd aan de dopjes

 

post-8-0-11400500-1397915840_thumb.jpg

De video-out is al geplaatst. Doordat ik geel en wit gebruik hoef ik de pluggen niet meer te labelen, want deze kleuren staan altijd voor video en audio links (of mono)

 

post-8-0-59232200-1397915840_thumb.jpg

De kabels zijn bevestigd aan de juiste punten, met dank aan Gromsound voor het hoe, wat en waar.

 

post-8-0-09024200-1397915841_thumb.jpg

De kabels lopen netjes naar de pluggen toe. De negatieve pool zit op een stukje chassis onderin.

 

post-8-0-59228100-1397915841_thumb.jpg

Het printje en de printplaat er onder geïsoleerd met isolatietape. Dubbelzijdige tape er tussen voorkomt dat het printje gaat rondzwerven.

 

Zometeen nog wat info en een filmpje over de rest van vandaag: het afstellen van het spoelwiel, het in/uitrijgen van de band en het poetsen/polijsten van de audiokop.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Straks nog even een foto maken van het eindresultaat.

 

Vandaag ook gedaan:

 

Polijsten van de audiokop, afstellen van het spoelwiel en smeren van het inrijgmechanisme

 

Polijsten van de audiokop gedaan met Novus 3 en 2. Met dank aan Will van het MFBFreaksforum voor de tip. Zie hier de video van het polijsten en hoe de machine nu in- en uitrijgt.

Bij het polijsten heb ik steeds alleen met de bandrichting mee gepolijst, de 'terugslag' dus niet aan de kop komen.

 

 

Vervolgens het spoelwiel afgesteld zodat hij weer net zo goed heen als terugspoelt. Met dank aan Otto.

 

post-8-0-02567300-1397917963_thumb.jpg

Het zwarte rubberen wieltje in het midden (met de metalen arm) moest worden bijgedraaid middels de moer aan de arm van het wieltje.

 

Vanavond de grote test: is het geluid nu al beter? Hoe is het beeld?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben er eigenlijk helemaal niet zo goed in, maar hieruit blijkt wel dat als je er de tijd voor neemt, alles stap voor stap doet en echt je best doet je een heel behoorlijk resultaat kunt behalen.

Het definitief testen heb ik even doorgeschoven naar morgen, dan xal ik ook een nieuwe video met beelden uploaden die van de recorder rechtstreeks uit de nieuwe A/V-aansluitingen komen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

De A/V uitgang en de gepolijste audiokop is getest. Het 1e stukje is van dezelfde band als in video nummer 3. Je hoort dan het verschil tussen de audiokop zoals hij was en zoals hij is.

Omdat de banden zelf nog niet schoon zijn gemaakt kan de beeldkwaliteit behoorlijk wisselend zijn.

Het 3e fragment komt uit de serie Gemene Verhalen (met dank aan Samba-boy voor het vinden van de titel).

Link naar bericht
Delen op andere sites



Eigenlijk meer voor het andere verzameltopic, maar die lopen toch al een beetje doorelkaar, dus:

N1700/00

WD08 829 B 1073177

WD = Wenen video (latere naam iR3)

08 = productiestand (revisie) 08

829 = 1978, week 29

B = productielijn B?

1 = batchnummer 1

073177 = serienummer

aangepast door Ross
Link naar bericht
Delen op andere sites

De eerste lichting is Made in USA.
Daarna kwam Made in Austria ;)

 

 

In volgorde:

1e generatie herkenbaar aan de schuine boogjes op het cassette etiket
2e generatie herkenbaar aan de schuive V van VCR

3e generatie vcr zonder schuine tekstopdruk
4e en laatste generatie herkenbaar aan de kartonnen schuifdozen

aangepast door OttoRTV
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik moet nog 2 stappen doen voor hij helemaal "klaar" genoemd kan worden, maar op dit moment ligt de focus even ergens anders, ik heb namelijk een monsterlijke partij Digibeta tapes op de kop weten te tikken samen met een ander forumlid en het indexeren van die tapes kost nogal wat tijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 11 months later...

Even met m'n voet tegen een open deur: Als je zeldzame programma's tegenkomt, dan herken en bewaar je die uiteraard?

 

 

(Ik promoot er even eentje die ik zelf nog zoek: In de Engelse series "I Claudius" zat één scene die de BBC daarna definitief gewist heeft. Omdat ze wel nog weten wanneer dat gebeurde, is het heel goed mogelijk dat die in Nederland nog te zien is geweest in 1977 (in afl. "Zeus, by Jove!").

Dit leek me nu net zoiets dat nog wel eens op zou kunnen duiken, maar waarvan het niet bekend is dat het zeldzaam kan zijn (i.t.t. "Hamelen" enzo).)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik bewaar sowieso bijna alles wat ik binnenkrijg, alleen alles wat niet Nederlands is gaat hier vrijwel altijd gelijk op de stapel "mag weg".

Dan nog blijft het een tijd hier hoor, of ik verkoop de banden door naar iemand die wellicht die partij wel interessant vindt of de banden worden weggegeven, weggegooid, wat dan ook. Al is het weggooien tot nu toe nog niet gebeurd, ik heb nog steeds ruimte :P 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Even met m'n voet tegen een open deur: Als je zeldzame programma's tegenkomt, dan herken en bewaar je die uiteraard?

 

 

(Ik promoot er even eentje die ik zelf nog zoek: In de Engelse series "I Claudius" zat één scene die de BBC daarna definitief gewist heeft. Omdat ze wel nog weten wanneer dat gebeurde, is het heel goed mogelijk dat die in Nederland nog te zien is geweest in 1977 (in afl. "Zeus, by Jove!").

Dit leek me nu net zoiets dat nog wel eens op zou kunnen duiken, maar waarvan het niet bekend is dat het zeldzaam kan zijn (i.t.t. "Hamelen" enzo).)

Wat mist er dan, welke scene? Wij hebben hier DVD's van de serie liggen, maar of dat ook telt? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat mist er dan, welke scene? Wij hebben hier DVD's van de serie liggen, maar of dat ook telt? 

Als de DVD uit 1977 is wel. Maar waarschijnlijk bedoel je de goedkope dubbelzijdige DVDs van dutch film works - dubbelzijdige single layer voor meer dan 3 uur, overigens, maar dat terzijde.

 

 

Misschien moet je niet al té snel zijn met Brits spul wegdoen. De Britten hebben hele stapels klassiekers in de container gedaan, dom dom. Zowel de BBC (Doctor Who, Dad's army (alias Daar komen de schutters), Sherlock Holmes (jrn. '60) en nog veel meer) als de commerciele (The Avengers en shows van net voor Monty Python). Wel was het meeste al weggepleurd vóór de N1500 echt opkwam, dus de kans is niet zo enorm groot.

 

 

Dat stukje uit "I, Claudius: Zeus, by Jove!" is het laatste shot voor de aftiteling, waarin je de slachtpartij ziet die is aangericht. Tegenwoordig wordt dat alleen gesuggereerd met een blik van Claudius. Maar de allereerste 2 uitzendingen zag je ook echt wat er gebeurd was. Een BBC-archivaris heeft het papierwerk ooit voor me nagekeken. (Er zat nog veel meer in dat überhaupt de eerste uitzending niet gehaald heeft.)

Ik kwam op het idee omdat iemand op de IMDB bezwoer het gezien te hebben op de Nederlandse TV. Omdat de serie al snel in Nederland werd uitgezonden, en er wat tijd voor nodig is om alles te ondertitelen, kan dat heel goed kloppen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Dat stukje uit "I, Claudius: Zeus, by Jove!" is het laatste shot voor de aftiteling, waarin je de slachtpartij ziet die is aangericht. Tegenwoordig wordt dat alleen gesuggereerd met een blik van Claudius. Maar de allereerste 2 uitzendingen zag je ook echt wat er gebeurd was. Een BBC-archivaris heeft het papierwerk ooit voor me nagekeken. (Er zat nog veel meer in dat überhaupt de eerste uitzending niet gehaald heeft.)

Ik kwam op het idee omdat iemand op de IMDB bezwoer het gezien te hebben op de Nederlandse TV. Omdat de serie al snel in Nederland werd uitgezonden, en er wat tijd voor nodig is om alles te ondertitelen, kan dat heel goed kloppen.

 

Op onze dvd's staat dat stukje niet. In een wiki schrijft men inderdaad over die 1e 2 uitzendingen. Er is wel een fragment te vinden met een camera, waarbij gesuggereerd wordt dat men de kamer inkijkt.

 

De BBC is heel sterk met suggestie, denk maar eens aan de Avengers, de Wrekers.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Ik weet dat dit een beetje een oud topic is.

Maar ik ben na alle bassie en adriaan avonturen ook bezig met het digitaliseren van oud tv materiaal.

 

Heb nu intussen een Umatic, Betamax, V2000, VHS, Video8, Hi8, DVD etc staan.

 

En sinds gisteren in het bezit van een N1702, deze ga ik nu schoonmaken en nieuwe snaren er op etc... heeft iemand nog tips waar ik eventueel op moet letten?

 

Thanks alvast!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja, het apparaat van de eerste eigenaar gekocht met boekje en kabels(oude mensen)

Band rijgt in en daarna stopt ie, Onderkant natuurlijk open gemaakt om te kijken naar de snaren.

Daarvan is er een wat losjes, dus nieuwe besteld die komen morgen binnen. 

 

Al enig idee of het daarmee opgelost kan raken?

 

Vanavond eens flink schoonmaken van binnen...

 

Is deze bijvoorbeeld ook te koppelen via een VHS Recorders naar TV? of krijg je dan vertekend beeld?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welk smeerspul gebruik je? Soms zie ik WD40 staan andere raden dat ook weer compleet af en hebben iets anders... 

Wat raad jij mij aan?

 

(ik gebruik contact 60) 

 

Naaimachineolie is het beste, maar niet overal te vinden. Dan gewoon een kleurloze, geurloze minerale olie. Die wordt niet zo snel hard.

WD40 is niet echt bedoeld voor videorecorders, het kan wel, maar er zit zo veel meer in dan alleen olie en alleen minerale olie is echt voldoende.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mee bezig geweest, apparaat functioneert en draait nu goed.

Iemand enig idee hoe ik zonder die AV functie, beeld kan krijgen via die antenne? 

Verschillende dingen geprobeerd, kan het eventueel ook via de Ziggo Horizon box? en anders hoe krijg ik het voor elkaar dat de videorecorder dit signaal uitzend.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verschillende dingen geprobeerd, kan het eventueel ook via de Ziggo Horizon box?

Damn nee :') Dat is wel echt mijlenver van een goede opstelling vandaan. AV-optie insolderen is het lastigste van het lastigste maar wel meteen het slimste om te doen als je dingen in de meest fatsoenlijke kwaliteit wil inladen om te bewaren op langere termijn (en voor je handel).

Link naar bericht
Delen op andere sites

A/V Poort ga ik nog maken, maar wil er eerst zeker van zijn dat dit een loper is ipv een sloper ;-)

 

Heb het eerste videobeeld nu gezien, maar was voor korte duur...

Ik gokte er op dat de kop vies was, want elke keer als ik die schoonmaak heb ik voor een paar minuten beeld.

 

Iemand nog ideeën?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...