Hinse Posted April 9 Share Posted April 9 Ja het viel mij laatst ook al op dat ze bij Pebble AI hebben toegepast. Over het algemeen is het vrij matig gelukt, met name de randen van gezichten zijn veel te scherp gemaakt. Ergens wel begrijpelijk dat ze zoiets proberen, want B&A op een 75 inch OLED tv ziet er natuurlijk gewoon niet uit, maar tegelijkertijd denk ik dat ze beter met AI-bewerkingen kunnen wachten tot het er wel fatsoenlijk uit ziet. En leuke poging die poging van Thema Zenuwachtig Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted April 9 Share Posted April 9 Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik die Pebble remasters een stuk prettiger vind ogen dan de series zoals ze op RTL worden uitgezonden Als dit als Blu-Ray zou worden verkocht, zou ik ze dag 1 gelijk kopen. Maar natuurlijk zou ik liever zien dat de filmrollen opnieuw zouden worden ingescand en opgepoetst voor een mooie 4K remaster. Maar dat zal natuurlijk nooit gebeuren voor een kinderserie. @Hinse Bedankt!! Ik ben blij dat het gewaardeerd wordt, want ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat muziekje zo waardeert als ik dat doe Ook is het muziekje een stuk minder complex dan bijvoorbeeld het Thema Amerika van Klaris. @samba-boy Ja, ik ook. Ik vermoed dat ze met een algoritme zoeken naar recent geüploade content met "Bassie & Adriaan" in de naam, en het min of meer automatisch gebeurt. Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted April 12 Share Posted April 12 (edited) Excuses voor deze dubbelpost, maar ik kon mijn eerdere bericht niet meer aanpassen. Voor mij een groot "WTF" moment, de realisatie dat er eigenlijk twee versies van Klaris' Thema Zenuwachtig zijn. De vaak gebruikte versie uit de Reis vol Verrassingen en de minimalistische versie die gebruikt wordt in de Verdwenen Trosster en Kindernet nabewerking van de Plaaggeest. Met deze kennis heb ik nu beide versies compleet kunnen krijgen, inclusief hun eigen unieke loop-points en breaks. Dit laatste maakt een enorm verschil in de illusie dat ze minder eentonig klinken dan ze zijn. Hoor bijvoorbeeld Thema Zenuwachtig 1 rond 0:30 en Thema Zenuwachtig 2 rond 0:20. Beide versies staan in dit Google Drive mapje, waar ik voortaan muziekjes zal plaatsen. Ook staat er een backupje van "toem toem toem tie tie tie" en het van YouTube verwijderde Thema Amerika, daar "CTM Music", de rechthebbende van de liedjes (En dus niet van de achtergrondmuziek, laat staan de Klarismuziek) van Bassie & Adriaan, blijkbaar op oorlogspad is aldaar. Thema Amerika staat nu op de planning om te perfectioneren. Nog veel meer zal volgen. Ik zal me echter wel beperken tot de unieke Klaris achtergrondmuziek. Dus instrumentale versies van Jimmy*, Geronimo of Caribisch Carnaval en dat soort nummers zal ik nooit opnemen, aangezien B&A de rechthebbende zijn over deze muziek, ongeacht arrangeur. * Op de videoband "Bassie & Adriaan Op Zoek in het Wilde Westen" speelt de instrumentale Jimmy op het rechter kanaal, terwijl op het linker kanaal de dialoog speelt. Een halve minuut lang. Dus mocht iemand het voor zichzelf willen opnemen, veel plezier Wat je spoedig kan verwachten op die Google Drive map: - De wave files die geloopt zijn om de nummers te mixen (13 april) - De stems (samples) die ik heb opgenomen en geknipt (Open-Source B&A muziek projectjes, waarom ook niet * ) (14 april) - Audacity project file van Thema Zenuwachtig 1 (15 april) - Audacity project file van Thema Zenuwachtig 2 (16 april) - Clean-klinkende door mijzelf nagespeelde MIDI van Thema Zenuwachtig 1 (MP3 Opname met Roland SC-55 geluidsbank) (17 april) - Clean-klinkende door mijzelf nagespeelde MIDI van Thema Zenuwachtig 2 (MP3 Opname met Roland SC-55 geluidsbank) (18 april) - Clean-klinkende door mijzelf nagespeelde MIDI van Thema Zenuwachtig 1 (General Midi file) (19 april) - Clean-klinkende door mijzelf nagespeelde MIDI van Thema Zenuwachtig 2 (General Midi file) (20 april) - Verbeterde Thema Amerika (21 april) - Totaal nieuwe reconstructie van "toem toem toem tie tie tie" (22 april) * Ik ben voornemens voortaan dit soort dingen altijd te delen voor de geïnteresseerden. Enerzijds wellicht een interessant kijkje achter de schermen, maar het wordt nog leuker als anderen ook een poging willen wagen verbeteringen aan te brengen. En hoe dan ook is het in elk geval gearchiveerd. Edited April 12 by Deemster Quote Link to post Share on other sites
kevin81 Posted May 21 Share Posted May 21 (edited) Quote Film over Bassie en Adriaan in het Streekmuseum Jan Anderson, Vlaardingen verboden VLAARDINGEN - Zaterdagmorgen 18 mei ontving Streekmuseum Jan Anderson het bericht dat de door hun aangekondigde film over Bassie en Adriaan niet mag vertoond. De film - die enkele maanden geleden, door het streekmuseum is opgenomen - mag op last van de ‘Mountain Road Entertainment Group’ niet aan het publiek worden getoond. Niet alleen moet de film in het blik blijven, ook is het streekmuseum eraan gehouden dit bericht via publicaties duidelijk te maken. Wel is nog het materiaal (een eigen verzameling) van het duo vanaf 1960 te zien in enkele vitrines en zal nog tot eind augustus worden tentoongesteld. Nu wordt een film over Vlaardingse klederdracht gedraaid. Hierin zullen denkelijk de kostuums van B&A niet voorkomen. Bron: De Vlaardinger Wat er ook gebeurt... Edited May 21 by kevin81 (formattering) Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted May 21 Share Posted May 21 (edited) Ik begreep bovenstaande niet zo goed, dus ik heb even wat meer artikelen opgezocht. Uit een AD artikel: ,,Het museum heeft de documentaire zelf opgenomen van een televisie en wilde deze vervolgens uitzenden", aldus Sjef Scholte, de manager van het duo. ,,Dat kan niet. De rechten voor deze documentaire liggen bij andere partijen. Bassie en Adriaan zouden in de problemen kunnen komen als het museum de beelden wel in het openbaar zou laten zien.” Ah. Uit het artikel dat kevin81 plaatste maakte ik op dat het hier ging om eigen materiaal van dat museum, maar ze hebben dus gewoon letterlijk Een Schat aan Herinneringen opgenomen Ik keek laatst trouwens de aflevering in Spanje van de Europa-serie, en hoorde daar een paar keer een spannend gitaarstukje als B100 in de koelcel opgesloten zit, en het beeld overschakelt naar de Baron, die met hem telefoneert. Deze was volgens mij nog niet bekend, maar ik vermoedde direct dat deze van dezelfde plaat kwam als het muziekje in de sinaasappelfabriek. En inderdaad! Hier is hij. Het gaat om ongeveer de eerste 10 seconden, die je steeds hoort als de Baron in beeld is: https://youtu.be/wd-gTlmZiLw?si=7mCuKYzRvLZv-RR4 El Fuego dus, van het album Around the World in 80 minutes deel 3 van KPM Music. Edited May 21 by Deemster Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted May 22 Share Posted May 22 Op 21-5-2024 om 15:24, Deemster zei: Uit een AD artikel: ,,Het museum heeft de documentaire zelf opgenomen van een televisie en wilde deze vervolgens uitzenden", aldus Sjef Scholte, de manager van het duo. ,,Dat kan niet. De rechten voor deze documentaire liggen bij andere partijen. Bassie en Adriaan zouden in de problemen kunnen komen als het museum de beelden wel in het openbaar zou laten zien.” Ah. Uit het artikel dat kevin81 plaatste maakte ik op dat het hier ging om eigen materiaal van dat museum, maar ze hebben dus gewoon letterlijk Een Schat aan Herinneringen opgenomen Ik las dit ook, ik ging helemaal stuk Leven we nu al echt in een tijd, in een generatie dat Jan Doedels TV-opnames in openbare kring gaan vertonen en denken dat dat zomaar kan? Begrijp me niet verkeerd, B&A (en hun rechthebbenden/licentiebeheerders) zijn qua rechten altijd een drama, maar hier hebben ze gewoon volledig gelijk. Wat dom. Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted May 22 Share Posted May 22 Helemaal zélf opgenomen. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted May 22 Share Posted May 22 2 uur geleden, Spiny Norman zei: Helemaal zélf opgenomen. Knap dat een museum dat zelf kan Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted May 23 Share Posted May 23 12 hours ago, djkoelkast said: Knap dat een museum dat zelf kan Ja... Daarom vermoed ik dus zelf, dat Handige Harrie erachter zit. Echt een klus voor hem. Quote Link to post Share on other sites
kevin81 Posted May 23 Share Posted May 23 Op 21-5-2024 om 15:24, Deemster zei: Ik begreep bovenstaande niet zo goed, dus ik heb even wat meer artikelen opgezocht. Uit een AD artikel: ,,Het museum heeft de documentaire zelf opgenomen van een televisie en wilde deze vervolgens uitzenden", aldus Sjef Scholte, de manager van het duo. ,,Dat kan niet. De rechten voor deze documentaire liggen bij andere partijen. Bassie en Adriaan zouden in de problemen kunnen komen als het museum de beelden wel in het openbaar zou laten zien.” Ah. Uit het artikel dat kevin81 plaatste maakte ik op dat het hier ging om eigen materiaal van dat museum, maar ze hebben dus gewoon letterlijk Een Schat aan Herinneringen opgenomen Zo, drommels, daar ben ik dus met open ogen ingetuind. En dan ook gewoon het artikel zo schrijven alsof het om uniek materiaal gaat. Hele dikke -1 voor het museum en dank voor de duiding! Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted June 3 Share Posted June 3 (edited) Wat gebeurt er als je een Zweedse Synthmuzikant B&A deuntjes als basis laat gebruiken en verder volkomen de gang laat gaan? Ik heb hier het resultaat van deze opdracht. Vind ze erg tof geworden "Nervousness", Geïnspireerd door Aad Klaris: https://youtu.be/ZwagkjadDMU?si=1Dr3_VxAMwNLngVg "Threatening Bells", Geïnspireerd door Bert Smorenburg: https://youtu.be/F9lxfZV1P7k?si=oAZXUo2_1HpQSfHB Edited June 3 by Deemster Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted June 7 Share Posted June 7 Ooooooooh dit is gaaf Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted June 7 Share Posted June 7 Die ene is toch zeker Tubular Bells van Mike Oldfield, ook gebruikt in The Exorcist? Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted June 7 Share Posted June 7 2 minuten geleden, Spiny Norman zei: Die ene is toch zeker Tubular Bells van Mike Oldfield, ook gebruikt in The Exorcist? Nee. Smorenburg maakte 'Dreigende Bellen' voor de serie, wat daar enigszins op gebaseerd was om als soundalike te dienen. Dit zal weer geïnspireerd zijn op de compositie-knockoff van Smorenburg. Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted June 7 Share Posted June 7 Huh... ik heb altijd geloofd, dat het hetzelfde nummer was. Moet ze dan eens naast elkaar houden... Quote Link to post Share on other sites
ebuzzz Posted June 16 Share Posted June 16 Ik begreep dat er eind dit jaar een nieuwe versie van 'alle' series in breedbeeld beschikbaar komt. Ik ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien, ook met de posts van vorig jaar juni in gedachten rondom Pebble. Ik ga er even vanuit dat hier geen nieuwe scans voor zijn gemaakt, maar wie weet. Blijkbaar wordt alles opnieuw geknipt, gemixt, etc. Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted June 18 Share Posted June 18 Op 16-6-2024 om 23:43, ebuzzz zei: Ik begreep dat er eind dit jaar een nieuwe versie van 'alle' series in breedbeeld beschikbaar komt. Ik ben heel benieuwd hoe dit er uit gaat zien, ook met de posts van vorig jaar juni in gedachten rondom Pebble. Ik ga er even vanuit dat hier geen nieuwe scans voor zijn gemaakt, maar wie weet. Blijkbaar wordt alles opnieuw geknipt, gemixt, etc. Echt waar?! Dat zou ik fantastisch vinden. Ik heb bij de Pebble uitzendingen mijn twijfels gehad, maar de laatste tijd ga ik de scherpe beeldkwaliteit daar steeds meer waarderen. Zo’n moderne uitgave van B&A zou ik erg graag in mijn bezit hebben. Reken maar dat die dag 1 wordt gekocht Ik hoop dat de achtergrondmuziek-verbeteringen van de TV uitzendingen dan ook zullen worden toegepast. Waar heb je dit nieuwtje gehoord of gelezen? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 18 Share Posted June 18 Uhuh, AI upscales van de dvd's natuurlijk. Quote Link to post Share on other sites
ebuzzz Posted June 18 Share Posted June 18 9 hours ago, Deemster said: Waar heb je dit nieuwtje gehoord of gelezen? Aad gaf tijdens de meet & greet van afgelopen weekend aan dat Martijn hier druk mee bezig is. Uiteraard alles onder voorbehoud Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted June 18 Share Posted June 18 5 minuten geleden, ebuzzz zei: Aad gaf tijdens de meet & greet van afgelopen weekend aan dat Martijn hier druk mee bezig is. Uiteraard alles onder voorbehoud Vet! Ik vind dat het de hoogste tijd dat er weer eens echte nieuwe uitgaves komen. De DVD's zijn al sinds 2002 ofzo hetzelfde, terwijl ook de series ondertussen vaker wat verbeteringen hebben gekregen op de TV. En sowieso, ik denk dat de serie wel aan een moderne oppoetsbeurt toe is voor de komende jaren. Dus ik zeg: Laat maar komen. Desnoods met het gebruik van kunstmatige intelligentie, mits smaakvol gebruikt. Pebble TV heeft voor mij bewezen dat het resultaat heel goed kan zijn, Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 18 Share Posted June 18 Sorry, maar dat laatste is echt zo onmogelijk Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted June 19 Share Posted June 19 Ja, voor de duidelijkheid: De daadwerkelijke Pebble uitzendingen, of ten minste die van de laatste tijd, zien er absoluut niet zo uit als die lelijke trailers op YouTube. Ze zien er heel natuurlijk uit, maar ogen een stuk scherper dan de afleveringen op DVD en RTL. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 19 Share Posted June 19 Uhuh. Ik kan het niet aanzien hoor. Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted June 20 Share Posted June 20 Breedbeeld ervan maken is per definitie slecht. Nou denk ik niet, dat elk shot keurig is afgewogen voor optimale compositie alléén bij 4:3. Maar het blijft een feit, dat je alléén naar breedbeeld kunt door een soort uitsnede te maken, met WEGSNIJDEN boven en onder. En MISSCHIEN wat extra links en rechts, maar dat hangt er helemaal vanaf wat er beschikbaar is. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 20 Share Posted June 20 Met de series op film kun je daar nog wel wat mee vaak Alleen de series die op U-Matic of Betacam zijn gedraaid daar ga je zo mee de mist in. Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted June 20 Share Posted June 20 3 hours ago, djkoelkast said: Met de series op film kun je daar nog wel wat mee vaak Alleen de series die op U-Matic of Betacam zijn gedraaid daar ga je zo mee de mist in. Op film heb je de mógelijkheid, maar dan nog heb je twee problemen, namelijk dat er daar niks van belang gebeurt - het is enkel decor, dus letterlijk zo spannend als behangpapier... en daarnaast dat het ten koste gaat van boven en onder. Daar was óók extra beeldinformatie geweest en die krijg je dus niet. Maar om terug te komen op het hoofdonderwerp: Ik doe een totale gok, maar ik stel me zo voor, dat B&A zowel op film, als later volledig op magneetband is opgenomen? En waarschijnlijk ook de tussenvorm met filminlassen? Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 20 Share Posted June 20 De eerste series zijn gedraaid op film, hebben een transfer naar video gehad en zijn op video gemonteerd. Maar niet alle filmrollen zijn er nog momenteel volgens mij. En de eerste serie is denk ik helemaal weinig van omdat dat geproduceerd werd door Joop van den Ende en niet door de heren zelf. Vanaf de 4e serie is alles op video gedraaid en gemonteerd Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted June 23 Share Posted June 23 Ik kreeg de beelden van die Meet & Greet aanbevolen op YouTube, en heb deze dus even bekeken. Voor zover ik kan nagaan heeft Aad gezegd dat Martijn Passchier bezig is met een breedbeeld remaster van De Reis Vol Verrassingen. Deze zal, als het goed is, in september klaar zijn. Over de manier van uitgave (Blu-Ray, DVD of uitzendingen op TV) of andere series heb ik hem niet gehoord. Ik hoop in ieder geval op een mooie Blu-Ray uitgave, maar ook met een DVD zal ik niet ontevreden zijn. En wie weet kunnen er in de toekomst andere series volgen. Iets om over na te denken: Waarom zouden ze specifiek deze serie remasteren? Wellicht omdat het beeld geen filmkrorrels bevat en derhalve makkelijker te processen is met een AI-algoritme? Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted June 23 Share Posted June 23 Dat was 1994? Het is MOGELIJK (d.w.z. ik heb geen enkele informatie dat het zo is), dat er opgenomen is vooruitlopend op 'PAL plus' waarmee er al op 16:9 werd voorbereid. De PAL-landen waren daar veel eerder mee dan de VS, vreemd genoeg. Maar dan moeten ze wel echt vroege voorlopers zijn geweest. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 23 Share Posted June 23 Palplus is nog steeds SD. 2 uur geleden, Deemster zei: Iets om over na te denken: Waarom zouden ze specifiek deze serie remasteren? Wellicht omdat het beeld geen filmkrorrels bevat en derhalve makkelijker te processen is met een AI-algoritme? Eeh nee. Film is juist heel goed heel groot te scannen. 16mm kun je 4K scannen en 35mm makkelijk 6k. Dan hoef je niets up te scalen. Het is op Betacam SP gedraaid voor zover ik weet en dat kun je op zich vrij netjes upscalen, maar je gaat wel beeldlijnen converteren naar pixels en die pixels interpoleren. Je maakt dus pixels die er niet zijn en dat ga je altijd zien. Waarschijnlijk gooien ze er nog een filter met wat scherpte overheen. Breedbeeld wordt het echter nooit, tenzij het in breedbeeld is gefilmd en ze de zijkanten weg hebben gegooid in de tijd, maar ik vind dat niet waarschijnlijk. Quote Link to post Share on other sites
Spiny Norman Posted June 24 Share Posted June 24 Het lijkt erop, dat betacam camera's wel een 16:9 optie begonnen te krijgen rond die tijd, maar het internet is ook niet héél specifiek daarover. Maar dat hoeft helemaal niet hier van toepassing te zijn. Echt opnieuw scannen van de film (negatieven of master positieven) kost natuurlijk ook geld. Videoband is misschien gewoon makkelijker om mee te beginnen. Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted June 24 Share Posted June 24 16mm scannen is nou ook weer niet zo heel duur, maar het hermonteren kost heel veel tijd. Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted June 26 Share Posted June 26 Op 21-6-2024 om 01:03, djkoelkast zei: Maar niet alle filmrollen zijn er nog momenteel volgens mij. Ding-ding-ding: De Plaaggeest is he-le-maal weg. Alle hermontage gebeurde vanaf de ampex/BCN-tapes die al voor de uitzendingen gemaakt waren en bewaard gebleven zijn. Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted June 26 Share Posted June 26 Op 24-6-2024 om 09:54, djkoelkast zei: 16mm scannen is nou ook weer niet zo heel duur, maar het hermonteren kost heel veel tijd. Hermontage kan inmiddels geautomatiseerd worden, dat is waar ik Artificial Intelligence dus wél op zou inzetten: het virtueel laten spotten waar welk shot zou moeten. Ik weet dat Paramount dit in kort verleden gebruikt heeft bij de restauratie/remastering van Star Trek The Next Generation en Cheers (Allebei erg goed gelukt; enkel een paar shots waar geen HD-master meer van bepaalde shots voorhanden was wordt er teruggegrepen op de SD-versie uit de TV-edit, soms een paar seconden tops). Helaas gebruikt men het uitsluitend om beelden niet nog één keer in de benodigde definition in te hoeven scannen, en het gewoon naar een mooi beeld te faken... En dat vind ik kwalijk. Quote Link to post Share on other sites
MarsM Posted July 5 Share Posted July 5 Op 20-6-2024 om 16:03, djkoelkast zei: De eerste series zijn gedraaid op film, hebben een transfer naar video gehad en zijn op video gemonteerd. Maar niet alle filmrollen zijn er nog momenteel volgens mij. En de eerste serie is denk ik helemaal weinig van omdat dat geproduceerd werd door Joop van den Ende en niet door de heren zelf. Vanaf de 4e serie is alles op video gedraaid en gemonteerd Exact een jaar geleden in juni 2023 en op pagina 7 van ditzelfde topic is dit volledig nog op een rij gezet? Ook na de Huilende Professor is er op film gedraaid, die filmrollen van bijvoorbeeld Het Geheim van de Schatkaart zijn zelfs nog getoond op B&A exposities? Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted July 6 Share Posted July 6 (edited) Ja wat MarsM zegt klopt natuurlijk. Alle series t/m de Verzonken Stad (M.U.V. de Huilende Professor) zijn op film geschoten. Nu ben ik echter vergeten of het montagewerk ook puur met film is gedaan voor al die series. Ik dacht dat ze voor de montage van de latere series een tussenformaat gebruikten (Een of andere tape?) Ik zie dat MarsM en samba-boy dit ook aanhalen op pagina 7. Edited July 6 by Deemster Quote Link to post Share on other sites
djkoelkast Posted July 6 Share Posted July 6 12 uur geleden, MarsM zei: Exact een jaar geleden in juni 2023 en op pagina 7 van ditzelfde topic is dit volledig nog op een rij gezet? Ook na de Huilende Professor is er op film gedraaid, die filmrollen van bijvoorbeeld Het Geheim van de Schatkaart zijn zelfs nog getoond op B&A exposities? Ik haal data door elkaar. Zo diep zit het al weg Ok, de laatste 2 zijn op Betacam gedraaid. Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted July 11 Share Posted July 11 Op 6-7-2024 om 09:37, Deemster zei: Ja wat MarsM zegt klopt natuurlijk. Alle series t/m de Verzonken Stad (M.U.V. de Huilende Professor) zijn op film geschoten. Nu ben ik echter vergeten of het montagewerk ook puur met film is gedaan voor al die series. Ik dacht dat ze voor de montage van de latere series een tussenformaat gebruikten (Een of andere tape?) Ik zie dat MarsM en samba-boy dit ook aanhalen op pagina 7. Good call. Uit mijn hoofd: Alles tot en met Diamant gedraaid én gemonteerd (knippen en plakken) op film. Eindmontage daarvan naar BCN/Ampex overgezet, ter uitzending. Professor gedraaid op BVU (U-Matic pro-formaat) en afgemonteerd naar BCN(?), de uitzendband. Vanaf Schatkaart tot en met Stad: BIJNA* alles draaien op film, die filmrollen meteen overzetten naar videoformaat (onbekend welk formaat, ik denk betacam?) en díe banden gebruiken om met videosysteem af te monteren. * Bijna: één kort sideshot zoals Bassie en Adriaan 'lopend over water' en zingend in de Verzonken Stad is in een bluescreen-studio gedaan. Dit lelijke en misplaatste shot is later vervangen door een door Martijn(?) knap composited shot met als basis een beeld van enkele minuten eerder, waarbij Bas en Aad net de zee in wilden lopen. Daarbij zijn ze losgeknipt en is de zee met het eiland in de verte achter ze gelegd, waardoor je een perfect special effect hebt. Ook: de volledige 100x B&A special, alle specials in het circus en dergelijken werden allemaal op video gedraaid en gemonteerd. Vanaf Europa ging verder alles op video. Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted September 12 Share Posted September 12 Kenners gezocht!! Mijn vriendin en ik willen graag alle series terug kijken, maar voor de afwisseling willen we graag de release order aanhouden van de banden. En dan wel vanaf het CNR tijdperk, dus de oudere banden van de Plaaggeest en de Huilende Professor laten we buiten beschouwing. Let wel; Een serie verdient alleen een plekje als alle banden zijn verschenen. Zo beschouw ik de Reis vol Verrassingen als uitgegeven in 1996, aangezien deel 5, "Op zoek in Amerika", in dat jaar pas verscheen. Ook oudere huurbanden van bijvoorbeeld de Sleutel en de Diamant tellen niet. De "canon" uitgave van die twee beschouw ik als respectievelijk 1992 en 1990. Klopt mijn lijst zo een beetje aan de hand van mijn criteria? 1. Op Stap met Bassie en Adriaan (1986)* 2. Op Bezoek bij Bassie en Adriaan (1987) 3. 10 jaar Bassie & Adriaan (1987) 4. De Diamant (1990)* 5. Het Geheim van de Sleutel (1992) 6. Het Geheim van de Schatkaart (1992) 7. De Verdwenen Kroon (1992) 8. De Verzonken Stad (1992) 9. Feest met Bassie en Adriaan (1992) 10. Op Reis door Europa (1993)* 11. De Huilende Professor (1994)* 12. Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes (1994)* 13. De Reis vol Verrassingen (1996) 14. De Plaaggeest (1996) * Ster erachter betekent dat ik wel zeker ben dat die op de juiste plaats staat. Het zijn voornamelijk uitgaves die een jaartal delen waar ik niet zeker van ben. Met uitzondering van de Huilende Professor en Hallo Vriendjes en Vriendinnetjes. Gezien die laatste band niet tussen de banden staat die Adriaan laat zien in het speciale Slagersbanden-voorstukje in de caravan, kan ik wel aannemen dat de Professor eerder verscheen. Quote Link to post Share on other sites
samba-boy Posted September 22 Share Posted September 22 Leuke gimmick! 5 en 6 zou je volgens mij óók onder 1990 kunnen scharen. De oorspronkelijke reclamepromo waarin enkel Jos Bergenhenegouwen te horen was, zei toen namelijk aan het slot "En de allernieuwste video, Het geheim van de schatkaart. Maar liefst twee delen!". Die uitgaves waren in de jaren 90 ook gewoon all over the place, en het feit dat die hoesdrukken tot ver into 1999 nog werden gebruikt (en er dan een nieuwe band in kwam, met elk jaar een vernieuwd bandlabel: CNR Video met het rode lijntje, CNR Film & Video met schuine vierkant (ruit), CNR Film & Video met het rode blokje met gele (en soms gouden) CNR-lettering, en tot slot Arcade... soms zelfs nog een enkele keer BRIDGE ENTERTAINMENT) maakt de verwarring er niet minder op. De huur-uitgaves heb ik altijd een raar gegeven gevonden. As far as I know zijn Op Stap en Op Bezoek op eenzelfde moment geproduceerd en wellicht ook uitgebracht, en in die tijd bedoeld als huurbanden. Van de eerste uitgaves heb ik nooit varianten gezien met een 'normale grootte'-videobandhoes. Ik denk dat Feest met Bassie & Adriaan wel ná de Kroon, maar VÓÓR de Verzonken Stad uitkwam (de band van de Kroon deel 1 staat ook in het caravandecortje op de plank). Nummer 12 is een vreemde eend in de bijt, en was een uitgave van Goodview Home Video, net als 'De Leukste Liedjes van Bassie & Adriaan' (later heruitgebracht bij Arcade als de Top 10). Hoe dat zit weet ik niet, want zowel De Leukste Liedjes áls de Slagersbanden van de Professor hebben die introducties vanuit de caravan, die mogelijk in dezelfde opnameperiode geweest zijn. Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted September 24 Share Posted September 24 (edited) Ja, het is niet eenvoudig hè? Ik heb het misschien ook wat te ingewikkeld gemaakt door die vereiste dat de oudere banden van de Sleutel en Diamant niet zouden meetellen. Als ik de volgorde aanhoud van die reclame met Jos Bergenhegouwen (en later de toevoeging van de stem van Bassie) die je aanhaalt, krijg ik toch al best een logische volgorde: 1. Op stap met Bassie en Adriaan 2. Op bezoek bij Bassie en Adriaan 3. De diamant 4. Het geheim van de sleutel 5. 10 jaar Bassie & Adriaan 6. Het geheim van de schatkaart deel 1 7. Het geheim van de schatkaart deel 2 8. De verdwenen kroon deel 1 9. De verdwenen kroon deel 2 10. Feest met Bassie & Adriaan 11. De verzonken stad Je had er trouwens volkomen gelijk in dat Feest met Bassie & Adriaan uitkwam tussen de Verdwenen Kroon en de Verzonken Stad. Wikipedia zegt over deze band: "Erik de Viking, De Fairries, Geheime Agenten, Toen ging de Wekker, Met de boot naar Engeland en Filmopname waren bij het uitbrengen van deze compilatie niet eerder op VHS verschenen bij CNR Video". Het liedje "In de lente" uit de Verdwenen Kroon wordt hier niet genoemd, terwijl deze wél op de band staat. Ook kwam deze band uit in 1992, terwijl de Europa-reeks pas verscheen in 1993. Alles wijst er dus op dat je gelijk had. Na de uitgave van de Reis door Europa was natuurlijk een nieuw reclamefilmpje gemaakt, met de stemmen van Bassie en Adriaan. Op zich een hele nette volgorde. Drie rijen van zes, gesorteerd op "1-delig", "2-delig" en "6-delig": 1. Op stap met Bassie en Adriaan 2. De diamant 3. Op bezoek bij Bassie en Adriaan 4. Het geheim van de sleutel 5. 10 jaar Bassie & Adriaan 6. Feest met Bassie & Adriaan 7. Het geheim van de schatkaart deel 1 8. Het geheim van de schatkaart deel 2 9. De verdwenen kroon deel 1 10. De verdwenen kroon deel 2 11. De verzonken stad deel 1 12. De verzonken stad deel 2 13. Op reis door Europa deel 1 14. Op reis door Europa deel 2 15. Op reis door Europa deel 3 16. Op reis door Europa deel 4 17. Op reis door Europa deel 5 18. Op reis door Europa deel 6 Ook een prima volgorde. Eigenlijk hebben Bassie en Adriaan zich in deze periode echt hervonden. De Plaaggeest en de Huilende Professor werden weggestopt, en shorties en ingekorte versies van de Sleutel en Diamant werden samengevoegd tot "eerste seizoen" van deze serie. 10 jaar Bassie & Adriaan waren de outtakes van die series en shorties, en Feest met Bassie & Adriaan werd een blik op toekomstige series en shorties. Het was overzichtelijk en consequent. Eigenlijk beschouw ik enkel deze periode als de klassieke CNR-tijd van Bassie en Adriaan. Alles wat daarna kwam sluit hier gewoon minder goed op aan. De Reis vol Verrassingen, die van de geplande 6 banden werd verkort naar 5 banden (i.c.m. de overgang van CNR naar Arcade), de slagersbanden van de Professor die even snel gemaakt zijn voor de commerciële Bassieworst-actie, Goodview samenwerkingen zoals "Hallo vriendjes en vriendinnetjes" die ook totaal niet aansluiten op de andere banden. Het is dan ook niet voor niets dat in die caravan-voorstukjes bij de slagersbanden bovenstaande 18 banden worden genoemd door Adriaan als hij zegt "alle banden te hebben behalve de Huilende Professor". Dát was gewoon de CNR canon. 6 losse banden, 3 tweedelige series en tot slot het klapstuk van de grote serie met 6 banden. PS. Wij zijn maar gegaan voor de "Bergenhenegouwen-order" Nu tot en met de Verzonken Stad gekeken, daarna waarschijnlijk Europa, Professor en Amerika, op die volgorde. We hadden trouwens na de Kroon en "Feest met" eerst "Hallo vriendjes en vriendinnetjes" gekeken, want al is het een vreemde eend, ik heb toch ontzettend veel nostalgie voor de band. Absoluut zijn die shorties die ze na de Verzonken Stad hebben gemaakt mijn favorieten. En deze band is gewoon echt goed gemonteerd, het voelt als één avontuur i.p.v. losse verhaaltjes. Ik had graag gezien dat ze dat gevoel ook hadden benaderd op de "Leren en Lachen" DVDs, maar helaas, dat zat er niet in. Edited September 24 by Deemster Quote Link to post Share on other sites
Deemster Posted Sunday at 03:48 PM Share Posted Sunday at 03:48 PM Hmm... Adriaan had gezegd dat de breedbeeld remaster van de Reis vol Verrassingen in september zou verschijnen. We zitten nu in oktober, en nog niets gehoord. Ik ben benieuwd wanneer hier meer informatie over naar buiten komt. Verder heb ik hier Theme from Shaft, maar dan exact zoals gebruikt in het Geheim van de Sleutel: Geen vocalen van Isaac Hayes (die ik toch niks positiefs vind bijdragen aan het nummer) en instrumentale stukken meerdere malen achter elkaar om het nummer te verlengen. Voor zover ik kan nagaan heb ik het helemaal identiek gekregen. Bij deze: https://youtu.be/uPXvSpvUnh4?si=ew7vKLqlUPgPgMf1 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.