Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
T4600C

Egypte & Instanbul op nitraat, 1937, Kodak Panatomic X 35mm

Recommended Posts

Ik ben momenteel bezig met het scannen van 10 rollen 35 mm film, die in totaal ongeveer 300 foto's bevatten.

Deze rollen zijn Kodak Panatomic X op nitraatbasis en bevatten foto's van een reis uit 1937 naar Egypte en Istanbul.

De foto's zijn gemaakt door Professor v.d Plaats. Locatie te Utrecht.

3 van de rollen zijn in goede staat, de anderen in middelmatige en slechte vorm. Sommige hebben een bruine tint, andere worden donker. Misschien is het zilver aan het oxideren? de foto's zijn nog steeds herkenbaar en hopelijk kan ik met de kracht voor digitale verbeteringen goede resultaten halen uit de slechter rollen.

Elke rol werd/is opgeslagen in zijn eigen aluminium container.

43439414230_3dc91b5d89_z_d.jpg

43460898920_c73c20f116_z_d.jpg

Hier is het archief, let op dat dit een work-in-progess is.

https://www.flickr.com/photos/161307915@N03/albums/72157696452235130

Enkele scans tot nu toe:

Spoiler

Enkele scans tot nu toe:

44337345645_d40210e19d_z_d.jpg

44337525795_f3a40e0ec9_z_d.jpg

43438664700_9d80888fe6_z_d.jpg
45198357802_09f15f5060_z_d.jpg

45273516631_61e6cebaca_z_d.jpg
44552784624_7c636d5452_z_d.jpg
31414809668_f5fdda2486_z_d.jpg

43480432380_0e3133656c_z_d.jpg

Scans gedaan met 4000 DPI met Nikon Super Coolscan 8000 ED op Vuescan software.

Vertel me wat je van de foto's en scans vind!
Gr,
Niels

aangepast door T4600C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het echt ontzettend gaaf! _O_

Mooie scans van dat stokoude materiaal, goed gedaan. Interessant ook om het tijdsbeeld te zien: weinig toerisme, koloniale snobistische mode van de upper class, etc.  :) 

Zou dit dezelfde Prof. van der Plaats zijn? https://www.ntvg.nl/artikelen/memoriam-profdrgjvan-der-plaats/volledig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
29 minutes ago, Hinse said:

Ik vind het echt ontzettend gaaf! _O_

Mooie scans van dat stokoude materiaal, goed gedaan. Interessant ook om het tijdsbeeld te zien: weinig toerisme, koloniale snobistische mode van de upper class, etc.  :) 

Zou dit dezelfde Prof. van der Plaats zijn? https://www.ntvg.nl/artikelen/memoriam-profdrgjvan-der-plaats/volledig

Ja dat is hem. graag zou ik in contact met de familie komen om deze foto's aan hun te laten zien, zou er ergens een archief zijn waar ik kan zoeken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, djkoelkast zei:

Pas wel op dat nitraat zeer brandbaar is en zelfs spontaan kan ontbranden.

Inderdaad dit. Meteen ook de reden dat nitraatfilm uit de collecties van Beeld & Geluid en ik geloof ook EYE in de bunkers in Naaldwijk (toch @mcmurdyy? Of was het Noordwijk? Help me even hier) worden bewaard.

aangepast door samba-boy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, samba-boy zei:

Inderdaad dit. Meteen ook de reden dat nitraatfilm uit de collecties van Beeld & Geluid en ik geloof ook EYE in de bunkers in Naaldwijk (toch @mcmurdyy? Of was het Noordwijk? Help me even hier) worden bewaard.

Er zijn 800 blikken vanuit Cinema Zevenskoop naar Eye gegaan, rechtstreeks naar die bunkers, heel veel nitraat (ook uniek verlorengewaand spul)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, djkoelkast said:

2 hours ago, samba-boy said:

Nou... Nee. Dat is NIET zo. Niet verhitten of bij open vuur houden, en oppassen als er rare luchtjes vanaf komen. Áls de boel in de fik vliegt is het bijna niet te blussen. Maar verder is het geen bom ofzo. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen in paniek oude films weggooien die potentieel cultureel waardevol kunnen zijn.

Als het in een afgesloten doosje zit, komt er geen zuurstof bij, en ik moet nog zien dat er iets kan branden zonder goeie ouwe O2. Het heeft wel een vrij lage zelfontbrandingstemperatuur, daarom was het wél een probleem in projectoren vanwege de hitte van de lamp.

Daarbij zijn dit FOTO(film)rolletjes, dus het zou iets van 12 seconden speelfilm zijn. Als dat toch vlamvat, dan is dat relatief snel uitgebrand t.o.v. een speelfilm waarvan zelfs de allerkortste akte toch al snel 600 seconden duurt. Ik heb enkele jaren lang 5 aktes in huis gehad en ik leef nog. :) Ik heb zelfs een keer geprobeerd een heel klein stukje buiten aan te steken, en het wilde tot mijn verbazing niet zo lukken.

Het is niet Scheveningen? Het is in ieder geval aan de kust, daar lag "toevallig" al een grote bunker. Ik ben er één keer geweest met bovengenoemde films. Ik meen dat het echter niet die van EYE was (EYE reageerde uiterst lauwtjes destijds toen ik ze aan hen aanbood).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nitraat film heeft geen externe bron van zuurstof nodig om te branden, het genereert zijn eigen zuurstof tijdens ontbranding.

Het brand onder water gewoon door, het is dus NIET te blussen met water.

aangepast door T4600C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 hours ago, T4600C said:

Nitraat film heeft geen externe bron van zuurstof nodig om te branden, het genereert zijn eigen zuurstof tijdens ontbranding.

Het brand onder water gewoon door, het is dus NIET te blussen met water.

Ik ben geen chemicus, als je dat misschien van wikipedia hebt, dan bewijst dat niet per se of het wel of niet zo is.

Ik weet alleen dat bij normale temperaturen nitraatfilm niet spontaan zal ontbranden.

https://amianet.org/wp-content/uploads/Resource-Nitrate-Identifying-and-Handling.pdf

Er is meer bewijs voor spontane zelfontbranding bij mensen dan bij nitraatfilm.

Overigens wel mooie foto's. Ik neem aan dat het ijken van zwart- en witpunten vóór het scannen al heel wat winst op kan leveren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De scansoftware ijkt op elke individuele foto door een 667-DPI voorbeeld scan te gebruiken.

Dit is zeker nodig, omdat elke foto weer een iets andere belichting heeft. Zeker met het feit dat sommige rolletjes erg donker zijn of een oranje waas hebben. Omdat ik de scan opsla als 16-bit grayscale zou je geen oranje zien, wel zou de foto erg dof zijn.

Ik kan zelf de belichting instellen maar dat is nog nooit nodig geweest.

Door middel van moderne techniek scannen zelfs de zeer donkere rolletjes goed in.

43460898540_18a29da5ab_z_d.jpg

30311507867_697af88eae_z_d.jpg

45289094501_2e878cf303_z_d.jpg

31414699498_fa8f3e64c9_z_d.jpg

aangepast door T4600C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 14-10-2018 at 16:30, T4600C zei:

Ja dat is hem. graag zou ik in contact met de familie komen om deze foto's aan hun te laten zien, zou er ergens een archief zijn waar ik kan zoeken?

Geen idee. Ik zou eerst kijken of je met wat google queries achter wat nageslacht kan komen.

Verhoefdb.thumb.jpg.0acd8827ea009ffb6d65800c419ba4d6.jpg

Zo vind je op het overlijdensbericht van zijn vrouw wat namen uit de familie. Je zou daar op kunnen zoeken op bijvoorbeeld zijn kleindochter Ekelijn Gerritsen of Annegien Haverkort op Facebook, omdat die namen weinig voorkomend zijn. Ze kunnen inmiddels wel gehuwd zijn met daardoor een andere achternaam. Kleinzonen Harm Haverkort en Teun Haverkort zijn ook nog goede opties. Zo kom je wel op een contact uit denk ik. ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uur geleden, T4600C zei:

Ik heb een aantal facebook berichten verzonden!

Hellaas zijn de meeste accounts niet actief na 2016-2017.

Maar meestal krijgen ze wel een mailtje als je een bericht stuurt, dus hopelijk binnen een paar dagen een reactie van 1 van hen. :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uur geleden, Hinse zei:

Geen idee. Ik zou eerst kijken of je met wat google queries achter wat nageslacht kan komen.

Zo vind je op het overlijdensbericht van zijn vrouw wat namen uit de familie. Je zou daar op kunnen zoeken op bijvoorbeeld zijn kleindochter Ekelijn Gerritsen of Annegien Haverkort op Facebook, omdat die namen weinig voorkomend zijn. Ze kunnen inmiddels wel gehuwd zijn met daardoor een andere achternaam. Kleinzonen Harm Haverkort en Teun Haverkort zijn ook nog goede opties. Zo kom je wel op een contact uit denk ik. ;) 

Blijkt het ineens familie van Loes :D

aangepast door samba-boy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 15-10-2018 at 00:31, Spiny Norman zei:

Als het in een afgesloten doosje zit, komt er geen zuurstof bij, en ik moet nog zien dat er iets kan branden zonder goeie ouwe O2. Het heeft wel een vrij lage zelfontbrandingstemperatuur, daarom was het wél een probleem in projectoren vanwege de hitte van de lamp.

Acetyleen anyone ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/14/2018 at 8:11 PM, djkoelkast said:

On 10/15/2018 at 12:31 AM, Spiny Norman said:

Nou... Nee. Dat is NIET zo. Niet verhitten of bij open vuur houden, en oppassen als er rare luchtjes vanaf komen. Áls de boel in de fik vliegt is het bijna niet te blussen. Maar verder is het geen bom ofzo. Het enige wat je daarmee bereikt is dat mensen in paniek oude films weggooien die potentieel cultureel waardevol kunnen zijn.

Daarbij zijn dit FOTO(film)rolletjes, dus het zou iets van 12 seconden speelfilm zijn. Als dat toch vlamvat, dan is dat relatief snel uitgebrand t.o.v. een speelfilm waarvan zelfs de allerkortste akte toch al snel 600 seconden duurt. Ik heb enkele jaren lang 5 aktes in huis gehad en ik leef nog. :) Ik heb zelfs een keer geprobeerd een heel klein stukje buiten aan te steken, en het wilde tot mijn verbazing niet zo lukken.

Het is niet Scheveningen? Het is in ieder geval aan de kust, daar lag "toevallig" al een grote bunker. Ik ben er één keer geweest met bovengenoemde films. Ik meen dat het echter niet die van EYE was (EYE reageerde uiterst lauwtjes destijds toen ik ze aan hen aanbood).

Volgens mij zijn jullie in de war met natrium;

Nitraat is niet brandbaar, maar lost juist zeer goed op in andere stoffen en daarom wordt het veel gebruikt in de chemie omdat er geen onoplosbare verbindingen worden gevormd.

Nitraat heeft naam en wordt in verbinding gebracht met explosieven, maar dat is dus niet juist; Het zijn de Nitraatzouten die de oxidator vormen in explosieven.

Natrium is een metaal dat zeer makkelijk reageert met andere elementen en het reageert vrij heftig met water als het natrium een zeer fijn poeder is.

Daarom moet natrium afgesloten worden van water en zuurstof en wordt het in olie bewaard.

En wat wordt er voor explosieven gebruikt? Nitraatzouten als natriumnitraat, kaliumnitraat of ammoniumnitraat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Nitraatfilm

Nitraatfilm moet daarom uiterst voorzichtig worden behandeld omdat het bij te hoge omgevingstemperatuur al spontaan kan ontbranden. Daarbij produceert het door de chemische samenstelling zelf de zuurstof die voor de verdere verbranding zorgt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb berichten naar relevante facebook accounts verzonden, hellaas nog geen reactie.

De Nikon Coolscan 8000 scanner heeft het begeven, hij wil de sleden niet naar binnen trekken. Ik heb gelezen dat de rails droog kunnen zijn, dus ik heb op advies van een reperateur nieuwe smeermiddel gekocht. Als dit niet werkt zal ik naar een vervanger moeten kijken, misschien een 9000.

We weten met de hulp van iemand de naam van deze boot:

31414691468_a438860fae_z_d.jpg

Dit is de MS Balorean. Ze was een Nederlandse oceaanstomer die regelmatig tussen Rotterdam en Nederlands-Indië reist. De plaats is waarschijnlijk Port Said omdat het net voor het Suezkanaal ligt.

De film zit nu opgeslagen in een ammo box.

aangepast door T4600C

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
On 10/27/2018 at 9:45 AM, djkoelkast said:

Ik zei al dat ik geen chemicus was - luchtdicht afsluiten wordt ook afgeraden. Maar op zich heeft alles een spontane ontbrandingstemperatuur; alleen die van nitraatfilm ligt tamelijk laag. Ik wou alleen toch even stellen dat men echt niet hoeft te gaan zweten als er toevallig enige nitraatfilm in de buurt is. Zolang er verantwoord mee wordt omgegaan, net als met vuurwerk of benzine (of zelfs hoge stofconcentraties!), is er niks aan de hand.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen