Jump to content
Mr_T

De (jaarlijkse terugkerende) "zwarte piet is racisme" klaagbaak

Recommended Posts

Ieder jaar wanneer de pepernoten weer in de winkel liggen, begint ook de discussie rondom zwarte piet. Er is select groepje mensen wat van mening is, dat zwarte piet een stap terug naar slavernij zou zijn. De overgrote meerderheid vind echter dat zwarte piet nou eenmaal een Nederlandsche traditie is en iedereen hier met z'n handen af moet blijven.

Wat vind jij?

Het is een Nederlandse traditie, op welke leeftijd wordt kinderen ook alweer verteld dat Sinterklaas niet bestaat? Juist ja, als ze 8 a 9 zijn... dan denkt zo'n kind toch totaal niet aan slavernij, laat staan racisme! Feit is wel dat een kind naar een donkere man/vrouw kan gaan roepen: "Hé kijk daar loopt zwarte piet", maar kinderen zouden ook raar naar bijvoorbeeld gehandicapten etc. kijken/roepen, het slaat dus totaal nergens op!

Conclusie: Sinterklaas EN Zwarte Piet moeten blijven!

Edited by Logitech

Zwarte piet is niet alleen zwart, hij heeft vooral ook een opvallend pak aan met een hoed met een veer, een witte kraag.

Ik denk niet zo snel dat kinderen een donker iemand zwarte piet noemen.

Misschien is de tekst van bepaalde liedjes wat uit de tijd "ook al ben ik zwart als roet 'k meen het wel goed".

Uit andere liedjes blijkt ook dat zwarte piet geen slaaf is maar een knecht van Sinterklaas.

Maar dan nog, het is een modern sprookje. Sinterklaas kwam niet uit spanje maar was een bisschop in wat tegenwoordig Turkije is. Je moet niet sprookjes gaan veranderen omdat ze discriminerend zouden kunnen worden opgevat (ze zijn zo in elk geval niet bedoeld).

Straks mogen Hans & Grietje alleen nog eten van een huisje van fruit, omdat snoep ongezond is en mag ook het lelijke jonge eendje niet meer zwart zijn terwijl al zijn broertjes en zusjes geel zijn.

Laat het sprookje het sprookje zijn, er valt op de kerstman ook genoeg aan te merken. De kerstman is trouwens een verzinsel van Coca Cola en is gebaseerd op Sinterklaas, hij heet niet voor niets Santa Claus.

Natuurlijk moet dat allemaal blijven, het is gewoon de sfeer van 'vol verwachting klopt ons hart' die in deze tijd opspeelt. Gisteren liep ik in een winkel met allemaal sint en piet kleurboeken en ik voelde me weer even kind. Zelfs met kleurboeken, heerlijk toch?

Ik vind het zowel grappig als angstaanjagend, hoe een volstrekt kansloze discussie een heel land (en zelfs ver daarbuiten) dagenlang in zijn greep kan houden.

Meer kan en wil ik er niet meer over zeggen, heb het er al te vaak over gehad (meer op de slap-ouwehoerende manier met collega's).

Ik heb dezelfde mening als kinderen, dus mij maakt het niet veel uit welke kleur de pieten zijn, zolang ik maar cadeautjes krijg😋 het blijft het leukste feest van het jaar! 

22 minutes ago, Spiny Norman said:

Sinds 2013 is er dus nog niet zoveel veranderd.

Behalve dan dat de "minderheden" hun zin hebben gekregen en zwarte piet niet meer bij de intocht aanwezig is.

2 uur geleden, RM zei:

Behalve dan dat de "minderheden" hun zin hebben gekregen en zwarte piet niet meer bij de intocht aanwezig is.

Grijp je kans en speel zelf zwarte piet 😉

Ah, in 2013 had ik hier ook al op gereageerd blijkbaar :P 

Ik blijf bij mijn punt dat ik het mij eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat een kind van 8 of 9 denkt aan de slavernij of iets soortgelijks bij het zien van zwarte piet, maar het kan mij persoonlijk niet zoveel meer schelen of de pieten nu zwart zijn of zich als een stroopwafel laten schminken.

Wij vieren het (kinder)feest al een tijdje niet meer en sindsdien geef ik er niet zoveel meer om. Het enige wat mij er nog ieder jaar aan herinnert dat het nog bestaat, is voornamelijk dat gezeik over wel of geen zwarte piet.

2 hours ago, Logitech said:

Ah, in 2013 had ik hier ook al op gereageerd blijkbaar :P 

Ik blijf bij mijn punt dat ik het mij eerlijk gezegd niet kan voorstellen dat een kind van 8 of 9 denkt aan de slavernij of iets soortgelijks bij het zien van zwarte piet, maar het kan mij persoonlijk niet zoveel meer schelen of de pieten nu zwart zijn of zich als een stroopwafel laten schminken.

Wij vieren het (kinder)feest al een tijdje niet meer en sindsdien geef ik er niet zoveel meer om. Het enige wat mij er nog ieder jaar aan herinnert dat het nog bestaat, is voornamelijk dat gezeik over wel of geen zwarte piet.

Het gaat er ook om met deze en andere discussies dat we altijd wel iets te zeiken moeten hebben in dit land.

Mensen voelen zich al heel snel op de tenen getrapt en hebben al heel gauw het woord "rascisme" of "discriminatie" in de mond, maar hebben vaak geen flauw benul van de geschiedenis.

Persoonlijk speel ik zelf ook liever roetveegpiet, dan zwarte piet, ik heb ooit zwarte piet gespeeld, en als je dat savonds eraf moet hallen is dat zoveel gedoe, bij roetveegpiet is dat minder gedoe, dus speel ik dat liever 😃

15 minuten geleden, RM zei:

Het gaat er ook om met deze en andere discussies dat we altijd wel iets te zeiken moeten hebben in dit land.

Mensen voelen zich al heel snel op de tenen getrapt en hebben al heel gauw het woord "rascisme" of "discriminatie" in de mond, maar hebben vaak geen flauw benul van de geschiedenis.

Buitenlanders gaan nou eenmaal snel het racisme rol in, niks van aantrekken, en gewoon vieren zoals jij het wil vieren 😃

Edited by wouterplat

19 minuten geleden, RM zei:

Mee eens, maar ik denk dat het grootste gros van de mensen het niks interesseert. Misschien praat ik nu voor m'n beurt, maar denk dat er velen zijn die zoiets hebben van 'daar gaan we weer', ik ben het in ieder geval beu en vind eigenlijk alles prima. Zolang dat gezeik maar eens ophoudt en het weer gaat waar het eigenlijk voor is bedoeld.

7 minuten geleden, wouterplat zei:

Buitenlanders gaan nou eenmaal snel het racisme rol in

Nee.

25 minuten geleden, Logitech zei:

Mee eens, maar ik denk dat het grootste gros van de mensen het niks interesseert. Misschien praat ik nu voor m'n beurt, maar denk dat er velen zijn die zoiets hebben van 'daar gaan we weer', ik ben het in ieder geval beu en vind eigenlijk alles prima. Zolang dat gezeik maar eens ophoudt en het weer gaat waar het eigenlijk voor is bedoeld.

Nee.

Ja helaas wel