Jump to content
Sign in to follow this  
randy_roes

[NL] Bassie & Adriaan: De Geheimzinnige Opdracht

Recommended Posts

Het is dan wel niet de spectaculairste serie van allemaal, maar deze heeft voor mij toch wel de beste aflevering van allemaal. Ik bedoel natuurlijk de laatste in Luxemburg. _O_

En met "Child of the Sea" erbij wordt Operatie Geniaal alleen nog maar genialer. _O_

Luxemburg heerst 8-)

De rest van de serie laat me voornamelijk koud.

Operatie geniaal. 'Nuff said. _O_

Verder kleine dingetjes als Billund en dergelijke, maar... Als ik er zo over moet praten is er niet veel aan. Je moet de serie echt zien en dan is het wel redelijk leuk. Het houdt je aan het kijken. Voor de verdere rest, tja...

Plus het is een belachelijk idee, stel je voor dat er toch iets anders in die pakjes zat; Bassie en Adriaan, de drugskoeriers -0-

"Hallooo? Spreek ik met Harry? Jaahahaaaa, daar spreek jij mee ja, Baron van Neemweggen. Wat? Oh, heb jij geen werk?" Dat blijf ik zo epic gespeeld vinden _O_

Daar heb ik mensen helemaal gek mee zitten maken in de trein naar Luxemburg vorig jaar. Vooral deze zinnetjes helemaal nagespeeld, maar ook 'dat was de poort' enzo :P. Mijn vrienden vonden het geweldig en in de trein lag iedereen ook wel plat. De terugreis ging iemand zeiken over de overlast en verpeste het voor de rest en moest ik ophouden. {| Heb ook nog Samson nagedaan maar dat is ongerelateerd aan de discussie. Maar dat begin is echt geweldig, de intonatie van Van Gorcum, ongeëvenaard.

Daar heb ik mensen helemaal gek mee zitten maken in de trein naar Luxemburg vorig jaar. Vooral deze zinnetjes helemaal nagespeeld, maar ook 'dat was de poort' enzo :P. Mijn vrienden vonden het geweldig en in de trein lag iedereen ook wel plat. De terugreis ging iemand zeiken over de overlast en verpeste het voor de rest en moest ik ophouden. {| Heb ook nog Samson nagedaan maar dat is ongerelateerd aan de discussie. Maar dat begin is echt geweldig, de intonatie van Van Gorcum, ongeëvenaard.

Wij hebben dat enkele jaren geleden gedaan met scenes in de ruïne van Teylingen (Jammer dat Terry daar niet bij was ;))

Ik heb nog videobeelden van mij en Angela uit Vianden dat we op en neer springen bij de rivier en stukjes naspelen van dat ze met die Lotus de doodlopende straat inrijden :D Geniaal :Y

Deze serie heb ik altijd aardig gevonden door de raadsels.

Frappant trouwens dat Adriaan bijna overal een pasklare oplossing voor heeft. Bassie heeft moeite met een limerick en voila! Adriaan haalt een rijmwoordenboek tevoorschijn!

Ten opzichte van de vorige series is deze natuurlijk veel gestructureerder. Iedere aflevering 1 land, educatief verantwoord en veel meer terugkomende (herhalende) situaties, zoals Bassie die B100 constant spot maar Adriaan niet, de pech van B100, de bommen die ontploffen, etc. Ik was toen ook al wat ouder, en prikte al wat sneller door die simpele opbouw heen. Maar qua beeld maakt Europa toch veel goed, de leuke taalliedjes zijn ook erg goed. En zoals al vaker aangegeven: de slotaflevering is legendarisch. :)

Mijn minst favoriete taalliedje was Duitse Les, totdat ik later weer eens de Klaris versie hoorde. Toen was het ineens een van mijn favorieten. _O_

Die Duitse Les is misschien wel het meest verpest in de nabewerking. Het is echt gigantisch naar de klote geholpen, al het gevoel en ritme is eruit en dan die stemmen van Bas en Aad 10 jaar later helpen het ook niet echt.

Die Duitse Les is misschien wel het meest verpest in de nabewerking. Het is echt gigantisch naar de klote geholpen, al het gevoel en ritme is eruit en dan die stemmen van Bas en Aad 10 jaar later helpen het ook niet echt.

Zelfde geldt voor de Portugese les.

Zelfde geldt voor de Portugese les.

En wat te denken van Zo vrij als 'n vogel? Vond ik vroeger drie keer niks, toen ik na een tijdje die prachtige muziek en tekst begon te waarderen werd hij geremasterd en nu is het werkelijk om te janken.

Maar ja, als je er even over nadenkt is eigenlijk alles wel verkloot, tot Spaanse les toe. Zo ook de achtergrondmuziek-wijzigingen. Het verandert de beleving van de momenten compleet, net zoals thema Dreigend in de finale van De Verzonken Stad.

En wat te denken van Zo vrij als 'n vogel? Vond ik vroeger drie keer niks, toen ik na een tijdje die prachtige muziek en tekst begon te waarderen werd hij geremasterd en nu is het werkelijk om te janken.

Zo vrij als een vogel is helemaal niet veranderd.

Maar ja, als je er even over nadenkt is eigenlijk alles wel verkloot, tot Spaanse les toe.

Spaanse Les is één van de weinigen die nog origineel is in de nabewerking.

Edited by Y J

Zo vrij als een vogel is helemaal niet verandert.

Dit is toch niet de Klaris-versie? Ik weet niet of hij is gewijzigd in de serie (Jij zegt dat hij helemaal niet is veranderd, je hebt vast gelijk), maar deze versie lijkt mij toch van Smorenburg. Of het moet de oude versie uit de Diamant/Huilende professor zijn, dan sla ik de plank ook compleet mis :P

Spaanse Les is één van de weinigen die nog origineel is in de nabewerking.

Ik zei dan ook tot daaraan toe. Ik bedoelde eigenlijk daarmee te zeggen dat die nog normaal gebleven is.

Goh, ik moet voortaan duidelijker duidelijk maken wat ik bedoel :P

Dit is toch niet de Klaris-versie? Ik weet niet of hij is gewijzigd in de serie (Jij zegt dat hij helemaal niet is veranderd, je hebt vast gelijk), maar deze versie lijkt mij toch van Smorenburg. Of het moet de oude versie uit de Diamant/Huilende professor zijn, dan sla ik de plank ook compleet mis :P

De versie die op de Adriaan-homepage te horen is, is de Klaris-versie uit '92. In zowel de Professor als Europa is het origineel van Ruud Bos gebruikt. Er is in dit geval helemaal geen Smorenburg-versie ;)

De versie die op de Adriaan-homepage te horen is, is de Klaris-versie uit '92. In zowel de Professor als Europa is het origineel van Ruud Bos gebruikt. Er is in dit geval helemaal geen Smorenburg-versie ;)

Lol, weer wat nieuws geleerd vandaag :') Ik heb echt jaren gedacht dat de versie van Klaris in Europa te horen was -0-

Waar is m'n plank, jongens _O-

Grappig dat de Baron in zowel de eerste als de laatste aflevering het woord 'verrader' of 'verraders' brult. Eerst VJ die hem laat barsten en dan zijn 'leger' dat ervan door gaat bij het stuwmeer.

Ik keek 'm vroeger toen ik klein was een aantal keren. En jaren later kocht ik 'm op DVD (De huidige versie) en toen viel me op dat veel liedjes nieuwe arrangementen hebben gekregen. Een paar jaar later besloot ik eens de CNR banden te kopen via marktplaats. En ineens toen ik die serie op video zag, kreeg ik het nostalgische gevoel vanwege de oude achtergrondmuziek. En ik was helemaal vergeten hoe mooi de orginele versie van de Duitse les en het liedje Erik de Viking klonk. Vooral met het liedje Erik de Viking had ik echt zoiets van: Wauw! Dat klinkt veel mooier dan de versie, die Aad van Toor met Bert Smorenburg gemaakt heeft.

De Duitse les is zeker in de nabewerking 'verkracht' het hele arrangement is naar de kl*te geholpen. net zoals zoveel liedjes.

Aantal nummers die ik nog steeds kan waardereren omdat ze niet nabewerkt zijn:

In de lente:

Gewaarschuwd mens

Griekenland

Nummers uit het circus/professor reeks... (HULDE AAN MANTILLE)

Er was me overigens laatst iets opgevallen aan de laatste aflevering van deze serie. Zoals sommigen misschien weten, rijden Bassie en Adriaan in één shot in een renault 11, tenminste die zien we door het beeld rijden, en je hoort de stemmen van Bassie en Adriaan. En volgensmij komen ze in deze shot uit de richting van Vianden, en in de scène nadat de baron tegen handige Harry zegt, kom mee, we gaan de grote val dicht laten klappen, zie je ineens weer die Lotus rijden, en deze keer rijdt deze naar Vianden toe. En dat vond ik heel raar om te zien.