Ga naar inhoud

[NL] Bassie & Adriaan: De Geheimzinnige Opdracht


Aanbevolen berichten

Het is dan wel niet de spectaculairste serie van allemaal, maar deze heeft voor mij toch wel de beste aflevering van allemaal. Ik bedoel natuurlijk de laatste in Luxemburg. _O_

En met "Child of the Sea" erbij wordt Operatie Geniaal alleen nog maar genialer. _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Operatie geniaal. 'Nuff said. _O_

Verder kleine dingetjes als Billund en dergelijke, maar... Als ik er zo over moet praten is er niet veel aan. Je moet de serie echt zien en dan is het wel redelijk leuk. Het houdt je aan het kijken. Voor de verdere rest, tja...

Plus het is een belachelijk idee, stel je voor dat er toch iets anders in die pakjes zat; Bassie en Adriaan, de drugskoeriers -0-

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Hallooo? Spreek ik met Harry? Jaahahaaaa, daar spreek jij mee ja, Baron van Neemweggen. Wat? Oh, heb jij geen werk?" Dat blijf ik zo epic gespeeld vinden _O_

Daar heb ik mensen helemaal gek mee zitten maken in de trein naar Luxemburg vorig jaar. Vooral deze zinnetjes helemaal nagespeeld, maar ook 'dat was de poort' enzo :P. Mijn vrienden vonden het geweldig en in de trein lag iedereen ook wel plat. De terugreis ging iemand zeiken over de overlast en verpeste het voor de rest en moest ik ophouden. {| Heb ook nog Samson nagedaan maar dat is ongerelateerd aan de discussie. Maar dat begin is echt geweldig, de intonatie van Van Gorcum, ongeëvenaard.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Daar heb ik mensen helemaal gek mee zitten maken in de trein naar Luxemburg vorig jaar. Vooral deze zinnetjes helemaal nagespeeld, maar ook 'dat was de poort' enzo :P. Mijn vrienden vonden het geweldig en in de trein lag iedereen ook wel plat. De terugreis ging iemand zeiken over de overlast en verpeste het voor de rest en moest ik ophouden. {| Heb ook nog Samson nagedaan maar dat is ongerelateerd aan de discussie. Maar dat begin is echt geweldig, de intonatie van Van Gorcum, ongeëvenaard.

Wij hebben dat enkele jaren geleden gedaan met scenes in de ruïne van Teylingen (Jammer dat Terry daar niet bij was ;))

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb nog videobeelden van mij en Angela uit Vianden dat we op en neer springen bij de rivier en stukjes naspelen van dat ze met die Lotus de doodlopende straat inrijden :D Geniaal :Y

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ten opzichte van de vorige series is deze natuurlijk veel gestructureerder. Iedere aflevering 1 land, educatief verantwoord en veel meer terugkomende (herhalende) situaties, zoals Bassie die B100 constant spot maar Adriaan niet, de pech van B100, de bommen die ontploffen, etc. Ik was toen ook al wat ouder, en prikte al wat sneller door die simpele opbouw heen. Maar qua beeld maakt Europa toch veel goed, de leuke taalliedjes zijn ook erg goed. En zoals al vaker aangegeven: de slotaflevering is legendarisch. :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn minst favoriete taalliedje was Duitse Les, totdat ik later weer eens de Klaris versie hoorde. Toen was het ineens een van mijn favorieten. _O_

Die Duitse Les is misschien wel het meest verpest in de nabewerking. Het is echt gigantisch naar de klote geholpen, al het gevoel en ritme is eruit en dan die stemmen van Bas en Aad 10 jaar later helpen het ook niet echt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zelfde geldt voor de Portugese les.

En wat te denken van Zo vrij als 'n vogel? Vond ik vroeger drie keer niks, toen ik na een tijdje die prachtige muziek en tekst begon te waarderen werd hij geremasterd en nu is het werkelijk om te janken.

Maar ja, als je er even over nadenkt is eigenlijk alles wel verkloot, tot Spaanse les toe. Zo ook de achtergrondmuziek-wijzigingen. Het verandert de beleving van de momenten compleet, net zoals thema Dreigend in de finale van De Verzonken Stad.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En wat te denken van Zo vrij als 'n vogel? Vond ik vroeger drie keer niks, toen ik na een tijdje die prachtige muziek en tekst begon te waarderen werd hij geremasterd en nu is het werkelijk om te janken.

Zo vrij als een vogel is helemaal niet veranderd.

Maar ja, als je er even over nadenkt is eigenlijk alles wel verkloot, tot Spaanse les toe.

Spaanse Les is één van de weinigen die nog origineel is in de nabewerking.

aangepast door Y J
Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo vrij als een vogel is helemaal niet verandert.

Dit is toch niet de Klaris-versie? Ik weet niet of hij is gewijzigd in de serie (Jij zegt dat hij helemaal niet is veranderd, je hebt vast gelijk), maar deze versie lijkt mij toch van Smorenburg. Of het moet de oude versie uit de Diamant/Huilende professor zijn, dan sla ik de plank ook compleet mis :P

Spaanse Les is één van de weinigen die nog origineel is in de nabewerking.

Ik zei dan ook tot daaraan toe. Ik bedoelde eigenlijk daarmee te zeggen dat die nog normaal gebleven is.

Goh, ik moet voortaan duidelijker duidelijk maken wat ik bedoel :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dit is toch niet de Klaris-versie? Ik weet niet of hij is gewijzigd in de serie (Jij zegt dat hij helemaal niet is veranderd, je hebt vast gelijk), maar deze versie lijkt mij toch van Smorenburg. Of het moet de oude versie uit de Diamant/Huilende professor zijn, dan sla ik de plank ook compleet mis :P

De versie die op de Adriaan-homepage te horen is, is de Klaris-versie uit '92. In zowel de Professor als Europa is het origineel van Ruud Bos gebruikt. Er is in dit geval helemaal geen Smorenburg-versie ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

De versie die op de Adriaan-homepage te horen is, is de Klaris-versie uit '92. In zowel de Professor als Europa is het origineel van Ruud Bos gebruikt. Er is in dit geval helemaal geen Smorenburg-versie ;)

Lol, weer wat nieuws geleerd vandaag :') Ik heb echt jaren gedacht dat de versie van Klaris in Europa te horen was -0-

Waar is m'n plank, jongens _O-

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...

Ik keek 'm vroeger toen ik klein was een aantal keren. En jaren later kocht ik 'm op DVD (De huidige versie) en toen viel me op dat veel liedjes nieuwe arrangementen hebben gekregen. Een paar jaar later besloot ik eens de CNR banden te kopen via marktplaats. En ineens toen ik die serie op video zag, kreeg ik het nostalgische gevoel vanwege de oude achtergrondmuziek. En ik was helemaal vergeten hoe mooi de orginele versie van de Duitse les en het liedje Erik de Viking klonk. Vooral met het liedje Erik de Viking had ik echt zoiets van: Wauw! Dat klinkt veel mooier dan de versie, die Aad van Toor met Bert Smorenburg gemaakt heeft.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Duitse les is zeker in de nabewerking 'verkracht' het hele arrangement is naar de kl*te geholpen. net zoals zoveel liedjes.

Aantal nummers die ik nog steeds kan waardereren omdat ze niet nabewerkt zijn:

In de lente:

Gewaarschuwd mens

Griekenland

Nummers uit het circus/professor reeks... (HULDE AAN MANTILLE)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

Er was me overigens laatst iets opgevallen aan de laatste aflevering van deze serie. Zoals sommigen misschien weten, rijden Bassie en Adriaan in één shot in een renault 11, tenminste die zien we door het beeld rijden, en je hoort de stemmen van Bassie en Adriaan. En volgensmij komen ze in deze shot uit de richting van Vianden, en in de scène nadat de baron tegen handige Harry zegt, kom mee, we gaan de grote val dicht laten klappen, zie je ineens weer die Lotus rijden, en deze keer rijdt deze naar Vianden toe. En dat vond ik heel raar om te zien.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

Afgelopen dinsdag waren wij (MarsM en ik) "toevallig" in Lissabon, waar zoals iedereen weet ook opnames gemaakt zijn voor deze Bassie & Adriaan serie (aflevering 4);

Hieronder enkele foto's met toelichting van de locaties die ook in de serie te zien waren;

De rode brug

Al in het eerste shot van de aflevering is een rode brug te zien. Deze brug loopt over de Taag, de zeer brede rivier waaraan Lissabon ligt. Wij zijn over deze brug gegaan toen wij de stad bezochten. Leuk om aan te geven is dat vlak voor deze brug (net als in Rio de Janeiro in Brazlië) het Jezusbeeld te zien is. In het liedje "de Portugese taal" was dit beeld ook te zien (zie het eerste shot van Bassie in het eerste couplet). Bassie heeft ten opzichte van de tweede foto hieronder aan de andere kant van de brug gestaan; het Jezusbeeld is in het shot van de serie linksbovenin te zien en op onderstaande foto rechtsbovenin.

post-206-0-36003100-1349034659.jpg

post-206-0-09461300-1349034670.jpg

Het Paleis van Belém

Het paleis van Belém ligt ten zuid-westen van de stad Lissabon. Het ligt dus niet in de buurt van het centrum, maar juist afgelegen. Het ligt echt in de verre uithoek van de stad. Op de onderstaande foto's is te zien dat er in de loop van de jaren veel meer toerisme is gekomen en tevens is te zien dat de palmboom waarnaast B100 staat te bellen met de Baron er niet meer staat (de witte paal waar hij naast staat is terug te vinden op onderstaande foto's). Op het moment dat wij er liepen waren ze bezig met werkzaamheden, waardoor het ietwat rommelig overkomt.

Ook leuk om te melden;

1. B100 komt in de serie met de taxi aanrijden en stapt exact op het punt uit waar onze bus stopte en weer stond te wachten.

2. Wanneer Bassie en Adriaan de auto hebben gevonden waarmee ze verder moeten, staat B100 met een verrekijker te observeren. Echter hij kijkt niet naar het parkje wat recht tegenover het paleis ligt, maar hij kijkt in de richting van de straat vanwaaruit Bassie en Adriaan met de taxi arriveerden (vergelijk het shot van B100 met verrekijker maar eens met het shot van B100 waar hij met de Baron belt)

post-206-0-11385400-1349034804.jpg

post-206-0-45482900-1349034812.jpg

post-206-0-01520700-1349034820.jpg

post-206-0-37654300-1349034829.jpg

post-206-0-45796000-1349034840.jpg

post-206-0-07178600-1349034851.jpg

post-206-0-63898200-1349034862.jpg

Het parkje tegenover het paleis

Wat ons direct opviel, was dat het parkje in de loop der jaren veel groter is geworden. Wanneer Bassie en Adriaan uit de taxi stappen lopen ze vrijwel direct het parkje in en ze slaan af op dezelfde plek waar ze ook de auto vinden. Tegenwoordig is er zoals op de onderstaande foto's is te zien een heel stuk met onder andere een fontein aangelegd. Op de eerste onderstaande foto zie je twee mensen lopen. Dit pad is hetzelfde pad als waar Bassie en Adriaan het parkje binnen lopen.

post-206-0-14040100-1349036358.jpg

post-206-0-30122700-1349036368.jpg

post-206-0-91944200-1349036377.jpg

post-206-0-16815600-1349036389.jpg

Het liedje "De Portugese taal" ("Portugese les")

Tijdens het liedje van de Portugese taal (Portugese les) zijn enkele beelden te zien van het centrum van de stad Lissabon;

Al voordat de tune gestart wordt staan Bassie en Adriaan op een uitkijktoren, vanwaaruit je de gehele stad kunt zien.

Onderstaand enkele foto's van het uitzicht van Lissabon;

post-206-0-58391500-1349038134.jpg

post-206-0-75231900-1349038142.jpg

post-206-0-53161100-1349038149.jpg

Het liedje begint op de locatie waar de toren van Belém staat. Deze toren staat niet direct naast het paleis, maar aan de Taag een klein eindje verderop. Vanuit het paleis zijn wij er met de bus naartoe gereden en zo'n 2 minuten later stapten wij er uit. Op deze locatie is tevens de rode brug weer te zien. De shots uit de serie zijn van de andere kant van de toren genomen ten opzichte van de foto's hieronder (de cameraman heeft naar alle waarschijnlijkheid gestaan in de buurt van de bomen, te zien op de tweede foto).

post-206-0-30061200-1349038156.jpg

post-206-0-49836600-1349038168.jpg

Wanneer voor de tweede keer het refrein wordt gezongen lopen Bassie en Adriaan op een plein. Dit plein heet Rossio en is het plein dat in het centrum ligt. In de serie lopen Bassie en Adriaan voor een standbeeld met een groot paard. Dit standbeeld stond (helaas) volledig in de steigers (waarschijnlijk voor restauratie), dus daar konden wij geen foto van nemen. Wel hebben we een foto van de poort, die op de achtergrond te zien is. Wanneer je onder deze poort doorgaat dan kom je direct in de winkelstraat van Lissabon. Lissabon heeft 3 hoofdstraten, waarvan de middelste (dus de straat achter de genoemde poort) de meest belangrijkste / bezochte straat is.

post-206-0-16472200-1349038929.jpg

Halverwege het tweede couplet staat Adriaan voor het standbeeld dat op de onderstaande foto's te zien is. Dit standbeeld bevindt zich eigenlijk al buiten het centrum. De foto's zijn genomen vanuit de bus, op het moment dat we Lissabon verlieten. Wederom zijn de shots in de serie vanaf de andere kant genomen.

post-206-0-66899900-1349039269.jpg

post-206-0-61954800-1349039281.jpg

Wanneer voor de derde keer het refrein gezongen wordt lopen Bassie en Adriaan in een soort parkje, dit hebben wij in de tijd dat wij er hebben gelopen niet kunnen vinden / niet gezien. Helaas dus hier geen foto's van.

Wanneer het refrein voor de vierde en laatste keer wordt gezongen, lopen Bassie en Adriaan voor het standbeeld dat op onderstaande foto te zien is. Dit standbeeld staat net buiten het centrum, maar dit is wel goed te belopen. Ook de onderstaande foto is de andere kant van het beeld ten opzichte van de serie, dus in de serie lopen Bassie en Adriaan aan de andere kant van het standbeeld van het standbeeld af.

Reden voor het feit dat het standbeeld van veraf is genomen; Lissabon heeft vele standbeelden. De getoonde foto's zijn er slechts een paar en het is gewoonweg onmogelijk om alles van Lissabon in één dag te zien (de reisleidster gaf zelfs aan dat als je alles wilde zien, je dan een week kwijt zou zijn!). We hebben dus van alle punten waar we zijn geweest foto's genomen. Dit standbeeld was dus feitelijk een "lucky shot".

post-206-0-08024000-1349040133.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Ik kwam gisteren een oude band met TROS-beelden van deze serie tegen. Het was de aflevering in Spanje. Is er eigenlijk ooit gezocht naar het muziekje wat je hoort bij de sinaasappelplantage en fabriek? Dat is ook een heel typisch spaans gitaardeuntje.

Daarna kwam er nog, toen B&A op de paarden zaten, nog een Klarisdeuntje wat ik niet (meer) herkende. Er zit dus in alle themes véél meer variatie dan constant maar hetzelfde deuntje.

Overigens viel me ook op dat tijdens de aflevering dat ze in de kabelbaan zitten (sorry, ik heb de series sinds 2005 niet meer bekeken behalve kleine stukjes) de complete tekst opnieuw is ingesproken. Overigens was het oorspronkelijk al studiowerk daar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor mij is het ook alweer een tijdje geleden. Het 'spannende spaanse deuntje' ken ik nog wel, bij de fabriek. Maar welk deuntje bedoelen jullie bij die paarden, was dat niet gewoon De Spaanse Les (Instrumentaal) ? :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kwam gisteren een oude band met TROS-beelden van deze serie tegen. Het was de aflevering in Spanje. Is er eigenlijk ooit gezocht naar het muziekje wat je hoort bij de sinaasappelplantage en fabriek? Dat is ook een heel typisch spaans gitaardeuntje.

Daarna kwam er nog, toen B&A op de paarden zaten, nog een Klarisdeuntje wat ik niet (meer) herkende. Er zit dus in alle themes véél meer variatie dan constant maar hetzelfde deuntje.

Wat ook anders is aan de scènes in de sinaasappelplantage op dvd, zijn de geluiden van de krekels, op de dvd versie hoor je slechts één krekel tjirpen, en in de orginele versie een hele boel. En het grappige is aan die van de versie op video, is dat ze daarmee een fout gemaakt hadden, En dat was op het moment dat b100 opgesloten zat in de koelcel. Toen verlieten B&A de opslagplaats, en buiten hoorde je de krekels weer, en het geluid ging echter door, toen er weer een shot in de koelcel bij b100 te zien was.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...